تقدیر آیت الله جوادی از حمایت و اهتمام ویژه رهبر انقلاب نسبت به علوم عقلی

حضرت آیت الله جوادی آملی از اهتمام و حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به عقلوم عقلی تقدیر کرد و گفت: چه زمانی رهبری سراغ داشتیم که این طور از علوم عقلی و فلسفه حمایت کند.

گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی پنج شنبه ۲۹ آبان در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به شخصیت والای علامه طباطبایی اظهار داشت: شناخت علامه با اسفار و دیگر درس های علامه میسر نمی شود بلکه این شناخت برای ما در جلسات خصوصی رقم خورد.

این مرجع تقلید افزود: در هیچ دوره ای از علوم عقلی حمایت نشده است و هرجا حمایتی صورت گرفته موجبات رشد مردان بزرگی را فراهم کرده است. چه زمانی رهبری سراغ داشتیم که این طور از علوم عقلی و فلسفه حمایت کند؟

این مفسر قرآن کریم گفت: در هیچ جا نمی توان یافت که ائمه ترجمه متون عقلی به عربی را منع کرده باشند و حتی فیلسوفانی مانندکندی و شاگردانشان مورد حمایت ائمه بوده اند و این روند تا دوران صفویه ادامه اشت و نمود آن شخصیت های بزرگی همچون ملاصدرا و شیخ بهایی است و اکنون نیز حوزه قم به این لحاظ از نجف و اصفهان بالاتر است و این نعمت بزرگی است و اگر به وظیفه خود عمل نکنیم عذری نخواهیم داشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حمایت های رهبر معظم انقلاب از فلسفه و علوم عقلی افزود: اساتید نباید بیشتر از دو بار درسی را تدریس کنند و ادامه آن را به شاگردان خود بسپارند و خود به سراغ مباحثه آثار کندی و فارابی بروند،آیت الله غروی هم در آمل همین شیوه را داشتند و درسی را بیشتر از دوبار تدریس نمی کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: فلسفه تنها در بحث کردن از مبتدا و خبر العقل موجود خلاصه نمی شود و این عبارات بار معنوی دارند این نگاه به فلسفه علامه طباطبایی می سازد کسی که عاقلانه زندگی کرد و جز به خداوند نیندیشید و با بوسه بر حرم کریمه اهل بیت افطار می کرد.

در ابتدای این جلسه محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی گزارشی از ویژه برنامه های سالگرد ارتحال علامه طباطبایی ارائه کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 4