وحدت بین حوزه و دانشگاه از دیدگاه اسلام

حجت الاسلام مشیری به وحدت بین حوزه و دانشگاه از دیدگاه اسلام اشاره کرد و گفت: از دیدگاه اسلام نگاه تفرقه ای بین علوم دینی و دانشگاهی نیست.

حجت الاسلام محمد هادی مشیری، دبیر اتاق تبلیغ خراسان امروز در نشست هم اندیشی حوزه و دانشگاه در اتاق شوای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به نقش حوزه و دانشگاه در ایجاد موازنه علمی در جامعه اشاره و به تعامل علمی بین این دو نهاد تأکید کرد.

وی با بیان این که علم در اسلام مقوله مقدس است، گفت: تأکید پیامبر در مورد علم موجب شد که جهان اسلام در قرن چهارم و پنجم که اوج رشد علمی بود به جایگاهی برسد که شاهد تأسیس جامع های مختلف مانند جامع الازهر و جامع بغداد در جهان اسلام هستیم.

حجت الاسلام مشیری اظهار کرد: در دوران ابتدایی رشد اسلام در کشورهای مختلف تا دوران اوج رشد علم‌ بین مسلمانان، مراکز تخصصی علوم حوزوی وجود نداشت واندیشمندان دینی بین الهی و غیر الهی بودن علوم فرقی قائل نبودند، اگرعالم دینی دارای هدف الهی بود آن علم اعم از فیزیک و جغرافیا علمی می شود و اگر هدف الهی نیست حتی فلسفه و فقه هم غیر الهی و غیر علمی می شود.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان افزود: بزرگان علمی مانند ابن سینا، خوارزمی و ابوریحان بیرونی فرقی بین علوم حوزوی و دانشگاهی امروز قائل نبودند و هم در دروس و تعلیم دینی مانند فقه و اصول و کلام و هم در علوم دانشگاهی از قبیل طب، نجوم و ریاضیات از شخصیت های برجسته بودند از جمله ابن سینا «برهان صدقین» که از مباحث تخصصی کلام است را مطرح می کند که اگر کسی در حوزه کلام شخصیت برجسته نباشد، نمی تواند به این عرصه ورود کند اما این دانشمند هم در نجوم و طب و هم در فقه دارای شخصیت ارزنده است.

وی به وحدت بین حوزه و دانشگاه از دیدگاه اسلام اشاره و بیان داشت: این نگاه و قائل بودن به وحدت اساسی در علوم مختلف به علم تا سیصد چهارصد سال قبل و تا زمان شیخ بهایی ادامه یافت و امروز نیز شخصیت هایی مانند علامه حسن زاده عاملی در حوزه های مختلف علوم بروز و ظهور جدی داشته و نگاه تفرقه ای بین علوم دینی و دانشگاهی نیست.

حجت الاسلام مشیری به تأکید امام راحل به وحدت بین حوزه و دانشگاه اشاره و ابراز کرد: رهبری در مورد وحدت حوزه و دانشگاه تعبیری دارد و می فرماید:« وقتی دشمن تلاش کرد تا حوزه های علمیه را از بین ببرد و موفق نشد، به این سمت حرکت کرد که رقیبی به نام دانشگاه ایجاد کند و این دو را مقوله را جدا از هم بیان کنند پس جوان های طالب علم به جای این که به سمت نگاه جامع علمی حرکت کنند به سمت نگاه تفرقه ای هدایت کنند.

وی افزود: دشمن به جوانان طالب علم القا می کند که یک گروه حوزوی و یک گروه دانشگاهی هستند و این دو مقوله ای جدا از هم هستند بنابراین این دو گروه تأثیر گذار و سازنده در جامعه به جای این که با کمک هم در جهت رشد جامعه تلاش کنند، هم دیگر را خنثی کنند به همین خاطر امام برای خنثی کردن این نقشه دشمن بحث وحدت بین حوزه و دانشگاه را مطرح می کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 6