پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید پیرامون درگذشت حضرت آیت الله مصباح یزدی

آیت الله مصباح متفکری برجسته با خدمات کم نظیر در صراط مستقیم و انقلاب بود


رهبر معظم انقلاب با تجلیل از مجاهدت های کم نظیر فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی، ایشان را متفکری برجسته و مدیری شایسته دانستند.

رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی رحلت عالم ربانی و فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند.

 بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیهالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است.

ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.

اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹



زندگی آیت الله مصباح یزدی سراسر خدمت به اسلام، مکتب اهل بیت و انقلاب بود

 



حضرت آیت الله مکارم شیرازی با صدور پیامی به مناسبت رحلت آیت الله مصباح یزدی، گفت: زندگی او سراسر خدمت به اسلام، مکتب اهل بیت و انقلاب بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با صدور پیامی رحلت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر رحلت عالم ربانی، مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح موجب تأثر و تاسف گردید. عالمی فرزانه، فاضل و با تقوا که همواره از نظام اسلامی دفاع نمود.

شاگردان فاضلی تربیت کرد و سخنرانی های بسیار سودمندی داشت و زندگی او سراسر خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود.

اینجانب این ضایعه‌ی بزرگ را به حوزه های علمیه، شاگردان و خصوصاً بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می کنم و علو درجات او را از خداوند مسألت نموده و برای تمامی وابستگان ایشان صبر و اجر فراوان خواهانم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم ـ ناصر مکارم شیرازی

۱۳ / ۱۰ / ۱۳۹۹



آیت الله مصباح یزدی؛ صریح اللهجه در دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب

حضرت آیت الله نوری همدانی تواضع و اخلاص، تقوا و زمان شناسی، صراحت لهجه در دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب را از ویژگی‌های برجسته آیت الله مصباح یزدی برشمرد.

حضرت آیت اللّه نوری همدانی در پی ارتحال فقیه عالیقدر آیت اللّه محمد تقی مصباح یزدی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

خبر ارتحال فقیه عالیقدر آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی رحمت الله علیه موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.

درگذشت آن عالم متقی بی شک ثلمه عظیمی است که به راحتی قابل جبران نخواهد بود؛ علمیت ایشان در ابعاد مختلف، تواضع و اخلاص، تقوا و زمان شناسی، صراحت لهجه در دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب موجب برجستگی آن مرحوم بود.

تربیت شاگردان فراوان و تأسیس مرکز علمی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه و اثار قلمی متعدد و بیان مناظره های مستدل و محکم از خصوصیات ویژه ایشان بود.

در بیان دیگر مرحوم ایت الله مصباح سراسر عمر با ارزش خود را در راه ترویج مکتب اهلبیت علیهم السلام سپری کرد و ازهیچ کوششی دریغ نکرد و می تواند بعنوان یک الگوی ارزنده برای طلاب محترم باشد.

ارتحال این دانشمند محترم و فقیه با اخلاص را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله امام عصر عجل الله تعالی، مقام معظم رهبری، حوزهای علمیه و مجامع دیگر علمی و به شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه همسر و فرزندان و داماد محترمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

حسین نوری همدانی
١٧جمادی الاول ١۴۴٢

 

آیت الله مصباح یزدی؛ جامع معقول و منقول و استاد مسلم حوزه‌هاى علمیه



حضرت آیت الله جوادی آملی با تسلیت ارتحال آیت الله مصباح یزدی، ایشان را عالمِ مجاهدِ جامعِ معقول و منقول و استاد مسلّم حوزه‌هاى علمیّه توصیف کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال عالم مجاهد جامع معقول و منقول استاد مسلّم حوزه‌هاى علمیّه آیهالله حاج محمد تقى مصباح یزدى را به رهبرى معظّم انقلاب و مراجع عظام تقلید و شاگردان و عموم علاقمندان تسلیت، علوّ درجه آن متفکّر راحل و صبر جمیل و اجر جزیل بیت مکرّم ایشان از خداى سبحان مسئلت مى شود.

جوادى آملى ١٣٩٩/١٠/١٢

 


آیت الله مصباح یزدی در علوم عقلی و معارف اسلامی دارای آثار ارزنده ای بود

 


حضرت آیت الله جعفر سبحانی ارتحال آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند و ایشان را عالمی مجاهد و محققی عالیقدر توصیف کرد.

متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت عالم مجاهد، محقق عالیقدر، آیت الله مصباح یزدی مایه تاسف و تأثر گردید.

فقید سعید در طول اقامت خود در قم مبدأ آثاری بود؛ در علوم عقلی و معارف اسلامی آثار ارزنده ای دارد و گروه زیادی را تربیت نموده و گروهی را با معارف اسلامی آشنا ساخت.

اینجانب این ضایعه را به علماء اسلام و حوزه های علمیه و بازماندگان محترم تسلیت میگویم و از خداوند متعال برای روح آن عالم جلیل علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.


 

آیت الله مصباح یزدی؛ فیلسوف متبحر و تبیین کننده معارف اسلام و انقلاب



حضرت آیت‌الله علوی گرگانی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله مصباح یزدی، ایشان را فیلسوفی متبحر، مبارزه کننده با خط انحراف اعتقادی و مبین معارف اسلام و انقلاب دانست.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی به مناسبت ارتحال عالم ربانی آیت‌الله مصباح یزدی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شی»

خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه عالیمقام، فیلسوف متبحر حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی که عمر خود را در راه ترویج معارف دینی و رفع شبهات اعتقادی و دفاع از مبانی اسلام و انقلاب صرف نمودند، موجب تأثر و تألم گردید.

تألیف کتب متعدد در زمینه قرآنی، کلامی، فلسفی، اخلاقی و اعتقادی و تربیت شاگردان وارسته همچنین مبارزه با خط انحراف اعتقادی در جامعه و تبیین معارف اسلام و انقلاب و حمایت از ولایت فقیه و حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام گوشه ای از خدمات ارزشمند ایشان است.

اینجانب این ضایعه مولعه را در درجه اول به محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم، علما و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت مکرم آن مرحوم تسلیت گفته و علو درجات و رحمت الهی را برای آن فقید سعید از خداوند خواستارم.



تفکر ولایی و مبارزه با بدعت‌ها؛ نشانگر روحیه حماسی و جهادی آیت الله مصباح



حضرت آیت الله صافی گفت: تفکر ولایی و مبارزه با بدعت‌ها همه نشان از شدت ارادت به نشر معارف نورانی اهل البیت و روحیه حماسی و جهادی آیت الله مصباح یزدی دارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پی ارتحال آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری پیام تسلیت صادر کرد.

متن پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی (ره) موجب تأثر گردید.

شخصیتی که با تلاش و جدیت خود به مراتب بالای فضل و علم در حوزه علمیه رسید و به مقام استادی برجسته حوزه نایل گردید.

تأسیس مراکز علمی و مذهبی و مشارکت در تشکیل آن ها، مانند مرکز فرهنگی مذهبی وزین “در راه حق”، سخنرانی‌های ایشان از نیم قرن پیش در حوزه علمیه قم، و تفکر ولایی و مبارزه با بدعت‌ها در آن زمان و بعد از آن، همه نشان از شدت ارادت به نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و روحیه حماسی و جهادی او دارد.

این مصیبت را به شاگردان و دوستداران ایشان و به فرزندان فاضل و داماد ارجمندشان تسلیت گفته، رحمت و رضوان الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان از خداوند متعال مسئلت دارم.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری ، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به دلیل بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری بود،شامگاه جمعه دوازدهم دی ماه دار فانی را وداع گفت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 2