علما و فقهای حوزه نسبت به تربیت شاگردان فاضل اهتمام داشته باشند

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت فقه و فقاهت از دیدگاه روایات، گفت: فقها و علمای بزرگ امروز باید نسبت به تربیت شاگردان وارسته و فاضل اهتمام داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پیامی تصویری به اجلاسیه اساتید سطح، سطوح عالی و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم با اشاره به اهتمام دین مبین اسلام برای تربیت افرادی که همواره حجت های الهی و مبانی دینی را تبیین کنند، گفت: همواره باید افرادی باشند تا مبانی دین را با دلیل و برهان به اثبات برسانند، از این رو حوزه های علمیه همواره به پرورش فقها اهتمام داشته و دارند.

وی اهمیت فقه و فقاهت از دیدگاه روایات را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: حوزه های علمیه از آغاز تا کنون نسبت به تربیت فقها اهتمام داشته اند؛ فقها دارای مقام و موقعیت معنوی بالایی هستند و قادر هستند حقانیت اسلام را با دلیل و برهان در سراسر جهان اثبات کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه فقهای دین در روایات خلیفه خداوند در زمین و حجج الهی نسبت به دین دانسته شده اند، خاطرنشان کرد: افراد پس از آنکه به درجه فقاهت می رسند باید درصدد تربیت شاگردان بر آمده و این میراث گرانبها را به نسل های بعدی انتقال دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فقها همواره سعی کرده اند افرادی شایسته و دارای ویژگی های بسیار بالا و شاگردان با عظمتی همچون خودشان تربیت کنند، بیان کرد: در این زمینه تأکیدات بسیاری بر خودسازی از طریق مناجات سحرگاهی، نماز شب، سحرخیزی و تهجد صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در روایات، سحرخیزی و مناجات سحرگاهی از جمله خصائص علمای عاملین دانسته شده است و در سیره علما نیز مشاهده می کنیم که همواره نسبت به تهجد و شب زنده داری اهتمام ویژه ای داشته اند و حتی اگر یک شب این توفیق برایشان حاصل نمی شد بسیار ناراحت و اندوهگین می شدند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه فقها و علمای بزرگ امروز باید نسبت به تربیت شاگردان وارسته و فاضل اهتمام داشته باشند، مطرح کرد: جریان هایی در عالم اسلام پیش آمد که مبانی فقهی اهل بیت(ع) کنار زده شد، اما فقهای بزرگ ما هزینه هایی همچون از دست دادن جان خود را پرداختند و حتی قیام کردند تا این میراث گرانبها را حفظ کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مجاهدت های علمی صاحب جواهر در حفظ میراث فقهی اهل بیت(ع) اظهار داشت: علمای بزرگ ما از طریق اهدای خون و جان، مناظره، تربیت شاگردان فاضل و قلم فرسودن این مسیر را ادامه داده اند و رفتارشان باید برای ما سرمشق باشد تا با الهام از سیره آنها معارف و موازین را در نظر گرفته و حقیقت را بیان کنیم؛ توصیه می کنم «کتاب الامام الصادق والمذاهب الاربعه» تالیف اسد حیدر را مطالعه داشته باشید تا ببینید در طول سالیان گوناگون چه بر سر فقه و معارف آورده اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 13