عمل به سیره حضرت زهرا کمال را در وجود انسان شکوفا می کند

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد که یکی از شخصیت هایی که به کمال انسانی رسیده و می تواند کمال را در وجود همه انسان ها شکوفا کند، حضرت زهرا(س) است.

حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در وبینار «فاطمه زهرا(س)، انسان کامل» که امشب در بستر فضای مجازی برگزار شد، با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا(س)، ایشان را بهترین الگو برای رسیدن به اوج قله کمال توصیف کرد.

وی با بیان اینکه یکی از راه های پرورش تمایلات فطری، شناخت مسیر صعود به کمال انسانی و آشنایی با شخصیت های کامل انسانی و عمل به سیره و روش اولیای الهی است، ادامه داد: یکی از شخصیت هایی که به کمال انسانی رسیده و می تواند کمال را در وجود همه انسان ها شکوفا کند، حضرت زهرا(س) است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به توجه قرآن کریم به ارزش وجودی انسان بیان کرد: اگر چه در آیات قرآن نامی از حضرت زهرا(س) به میان نیامده است، اما در آیات متعددی لفظ کلی به کار برده که مصداقی جز ایشان ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: آیه تطهیر از آیات معروفی است که در شأن حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) نازل شده و آنها را انسان هایی پاک و پیراسته از گناه معرفی می کند؛ این پیراستگی ظاهری نیست، بلکه تطهیر نفوس از گناه است.

وی ابراز کرد: توجه به معنای لغوی اهل بیت(ع) و احادیث متواتر اثبات می کند که مراد از آن، حضرت زهرا(س) و اصحاب کساء هستند و قرآن این مدعا را اثبات می کند؛ مقصود از رجس در آیه شریفه تطهیر، نیز هر نوع آلودگی اعم از مادی و معنوی است و اهل لغت بر آن اتفاق نظر دارند.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان کرد: اهل بیت(ع) را باید کسانی بدانیم که منتسب به خانواده پیامبر(ص) هستند و از ملکات و مقتضیاتی برخوردارند که آنها را به عصمت می رساند؛ حضرت زهرا(س) نیز به اتفاق همه علمای اسلام از اهل بیت پیامبر(ص) شمرده می شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند در آیه مودت به شأن والای حضرت زهرا(س) اشاره می کند، خاطرنشان کرد: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) «قربی» در آیه شریفه مودت، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و فرزندانشان هستند؛ این آیه شریفه دوستی به نزدیکان پیامبر اسلام(ص) را به عنوان یک فریضه واجب کرده است؛ این یک فریضه بر امت است، زیرا در سایه چنین دوستی و حبی به حد کمال می رسند و در سایه این مودت از نظر عرفان علمی و عملی بالا می روند.

وی یکی از ویژگی های شخصیت با عظمت حضرت زهرا(س) را سخن گفتن با فرشته ها دانست و به تبیین مسائلی پیرامون «محدثه» بودن ایشان پرداخت و افزود: همه مسلمانان جهان باید ایشان را دوست داشته و احترام خاصی برایشان قائل شوند.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: زن مانند مرد بر اساس طبیعت انسانی می تواند به کمالات بالا برسد و چه بسا بر اساس لایق بودن خود گوی سبقت را از بسیاری از مردان برباید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 14