امروز ادعاهای مدعیان حقوق انسان در دنیا قابل پذیرش نیست

آیت الله رئیسی در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضاییه در سال ۹۹، گفت: امروز دیگر ادعاهای مدعیان حقوق انسان در دنیا قابل پذیرش نیست و همه ملت‌ها ماهیت آنها را شناخته‌اند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضاییه در سال ۹۹ با تبریک حلول ماه شعبان المعظم و اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز پاسدار، اظهار داشت: برکاتی که سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی برای کشور، نظام و مردم داشته، بر کسی پوشیده نیست.

رئیس قوه قضاییه افزود: حرکت سپاه در دفاع از نظام و ارزش‌ها و برگزاری رزمایش‌های اخیر با همکاری نیروهای مسلح و حضور مقتدرانه این نهاد انقلابی در همه عرصه‌ها افتخار آفرین است که در آستانه روز پاسدار، قدردانی از این مجموعه را وظیفه خود می‌دانیم.

حضور سپاه و بسیج در کنار مردم

آیت الله رئیسی ادامه داد: سپاه در عرصه سازندگی بعد از جنگ کارهای ماندگاری انجام داده که یکی از آنها پروژه «ستاره خلیج فارس» است که کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز و به کشوری صادرکننده در این زمینه تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: ساخت بزرگراه‌های متعدد از جمله بزرگراه غدیر از دیگر کارهای بزرگ و ارزشمندی بود که به همت سپاه انجام شد و در زمینه احداث نیروگاه و سد و استفاده و توسعه فناوری‌های های‌تک نیز اقدامات خوبی به دست توانای مهندسین و کارشناسان این مجموعه صورت گرفته است.

رییس قوه قضاییه گفت: هر جا مشکل و بحرانی چون سیل و زلزله و کرونا به وجود آمد حضور سپاه و بسیج در کنار مردم واقعاً دلنشین و آرامش بخش بوده است و این عزیزان در حرکت مومنانه نیز کنار دستگاه‌های دیگر مانند کمیته امداد، هلال‌احمر، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان ایستادند.

جانبازان عزیز سند زنده ایثار، جهاد و مظلومیت هستند

آیت الله رییسی همچنین با گرامیداشت روز جانباز گفت: جانبازان عزیز سند زنده ایثار، جهاد و مظلومیت هستند که صبوری آنها و خانواده‌های عزیزشان قابل ستایش است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم صدام در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶، جانبازان این حادثه را سند زنده مظلومیت و نشانگر اوج خباثت و جنایت ناقضان حقوق بشر خواند.

آیت الله رئیسی گفت: امروز ناقضان حقوق بشر از ناحیه مدعیان حقوق بشر مورد سوال قرار نمی‌گیرند و علیه آنها بیانیه‌ای هم صادر نمی‌شود اما وقتی نیروهای یمنی از وطن و مردم خود و زنان و کودکان دفاع می‌کنند، مورد تهاجم این مدعیان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این بی‌رحمی و بی انصافی مصداق بارز نقض حقوق انسان در روز روشن است اما امروز دیگر ادعاهای مدعیان حقوق انسان در دنیا قابل پذیرش نیست و خریداری ندارد و همه ملت‌ها ماهیت آنها را شناخته‌اند.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از همکاران قضایی سراسر کشور برای پیگیری اجرای سند تحول قضایی در یکسال گذشته اظهار داشت: حرکت تحولی دستگاه قضا مستلزم حضور و همکاری همه اجزای نظام قضایی است که بعد از ابلاغ سند گام‌های ارزنده‌ای برای اجرای آن برداشته‌اند.

آیت الله رئیسی افزود: رسیدگی به پرونده‌های معوقه بواسطه حرکت جهادی همکاران قضایی آنهم در شرایط کرونایی، اقدام قابل تقدیری است که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت و به عنوان مثال در استان مازندران که روز گذشته به آن سفر داشتیم، بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های معوقه با همت مضاعف همکاران ما به سرانجام رسیده است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در گذشته در دیوانعالی کشور، دیوان عدالت اداری و معاونت قضایی انباشت پرونده‌ها مواجه بودیم و آمار بخش‌های مختلف رضایت بخش نبود اما با حرکت جهادی همکاران ما شرایط به نحوی رقم خورده که این پرونده‌ها رو به پایان هستند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر تداوم این روند در سال آینده برای به روز رسانی پرونده‌ها در عین حال گفت: در رسیدگی به پرونده‌های معوقه همواره بر رسیدگی عادلانه و اتقان آراء در اجرای حق و عدالت تأکید داشته‌ایم و توجه به کمیت نباید موجب غفلت از کیفیت کار شود.

رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به اجرای طرح غربالگری و پایش زندانیان در شش ماه دوم سال جاری اعلام کرد: با اجرای این طرح وضعیت بیش از ۲۰ هزار زندانی روشن شده است.

آیت الله رئیسی همچنین به موضوع اشتغال زایی در زندان و توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌های زندانیان اشاره کرد و گفت که توجه به اشتغال در زندان از ۱۵ و ۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده و در برخی استان‌ها حتی بیش از این رقم بوده است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به موضوع اعطای مرخصی به زندانیان در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: اعطای مرخصی به زندانیان در ایام کرونایی حرکتی کاملاً انسان دوستانه و مبتنی بر دین و ارزشهای الهی و اسلامی بود.

وی افزود: کرونا یک بحران جهانی بوده و اگر در کشورهای دیگری که مدعی دفاع از حقوق انسان هستند این میزان مرخصی به زندانیان داده شده، اعلام کنند که چه کرده‌اند.

آیت الله رئیسی اعطای مرخصی به زندانیان در ایران در دوران شیوع کرونا در کشورمان را  بی‌سابقه خواند و از کسانی گلایه کرد که در تریبون‌های مختلف با استناد به برخی منابع نادرست علیه این حرکت موضع‌گیری کرده و اطلاعیه و بیانیه دادند.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌ تحول در حوزه ثبت و کاداستر نیز گفت: که در سال ۹۹ اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، تا ۱۰ برابر اقدامات گذشته بوده است.

آیت الله رئیسی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف تحول خوبی در حوزه حدنگاری و کاداستر انجام شده که امیدواریم این روند با جدیت بیشتر پیگیری شود و با حرکت جهادی به سامان برسد.

وی ابراز امیدواری کرد برنامه طراحی شده در حوزه حدنگاری طبق آنچه در یک فرآیند دو ساله پیش بینی شده، تا پایان سال ۱۴۰۰ به سامان برسد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش عمده سند تحول قوه قضاییه فناوری پایه است تصریح کرد: بخش زیادی از کار تحول در دستگاه قضایی مربوط به حوزه فناوری و ایجاد سامانه‌هاست.

آیت الله رئیسی افزود: در ۶ ماه اخیر هفته‌ای یک بار شاهد افتتاح سامانه‌های جدید الکترونیکی بوده‌ایم که دسترسی مردم و اصحاب دعوا به سیستم قضایی و روند حق خواهی و عدالت را تسهیل می‌کند.

رییس قوه قضاییه همچنین گفت که بر اساس طرح تحول قضایی نظارت‌ها نیز از «نظارت‌های گذشته‌نگر» به نظارت در حین کار و پس از آن تبدیل شده است و این روند به روز شدن و برخط شدن نظارت از سوی همه دستگاه‌ها باید با جدیت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه پایه تحول اصلاح قوانین و مقررات است و بدون اصلاح قوانین و مقررات نمی‌توان به یک تحول پایدار دست یافت، اعلام کرد بر اساس گزارش معاونت حقوقی قوه قضاییه، بیش از ۱۰ لایحه از لوایح مورد نیاز قضایی تهیه شده از سوی این معاونت، ۹۵ درصد کارشان انجام شده و در مراحل نهایی قرار دارند.

رییس قوه قضاییه بر همین اساس تأکید کرد: در سال آتی نیز اجرای بخش‌های مختلف سند تحول قضایی باید با برداشتن گام‌های جدی‌تری پیگیری شود؛ خصوصاً در حوزه فناوری و بخش حقوقی و اصلاح قوانین و مقررات.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به بیانات راهبردی مقام معظم رهبری در روز عید مبعث اشاره و تأکید کرد: فرامین رهبر معظم انقلاب باید نصب العین همه مسئولان قرار گیرد و ما در دستگاه قضایی بیش از همه خود را مخاطب این سخنان می‌‌دانیم.

آیت الله رئیسی افزود: مهمترین فراز بیانات رهبر انقلاب حفظ زنجیره تواصی به حق و صبر بود که همه همکاران قضایی بویژه قضات عزیز باید به آن توجه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اگر تواصی به حق و صبر در نظام قضایی سست شود آفات و مشکلات دستگاه قضا را تهدید می‌کند، افزود: برای ما ارزشمند است که اگر خطا و خلاف حقی اتفاق افتاد کارکنان دستگاه قضا و قضات عزیز و همه مرتبطین با این دستگاه خودشان پیشقدم شده و تواصی به حق کنند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: توصیه به صبر و مقاومت در انجام مسئولیت نیز از مسائل مهم در کار است و اگر کسی بعد از پایان ساعت اداری از وقت و جان خود مایه گذاشت و به کار مردم رسیدگی کرد باید مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد.

آیت الله رئیسی همچنین متذکر شد: اقتضای حق و عدل ایجاب می‌کند که همکاران قضایی تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند و مقابل فضاسازی‌ها بایستند و خود را در پیشگاه خدا ببینند و کار قانونی و شرعی خود را انجام دهند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به روزهای پایانی سال و خرید عید توسط مردم بر لزوم توجه به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید تأکید کرد و گفت: مدیریت توزیع صحیح کالا در شب عید از مهمترین مسائلی است که باید مسئولان دولتی و آنها که در خط مقدم این کار هستند مورد توجه قرار دهند.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: نظارت بر نظام توزیع باید جدی‌تر شود تا مردم نگران تهیه کالاهای مورد نیاز شب عید نباشند و هر جا لازم باشد قوه قضاییه هم حاضر است برای رفع دغدغه‌های مردم به مسئولان اجرایی کمک کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 18