آیت‌الله مصباح یزدی:بسنده کردن به ظاهر اسلام ظلم به معارف وحیانی است

 آیت الله مصباح یزدی
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت دست یافتن به توحید ربوبی به صورت شهودی، گفت: بحث‌های عمیقی در این زمینه شده، اما با وجود این بحث‌های عمیق ممکن است انسان ۲۰ سال درس بخواند و اسفار هم درس دهد اما نور ایمان در دلش نتابد.
 به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، چهارشنبه شب در درس اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، گفت: از نظر اسلام شرط سعادت، ایمان دانسته شده است،‌ متعلقات ایمان در برخی آیات و روایات ذکر شده اما به طور خلاصه ایمان به ربوبیت خداوند و عبودیت انسان است و باید توجه داشت این دو امر از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند.

وی با اشاره به این‌که اموری را باید تقویت کنیم که منجر به افزایش ایمان می‌شود، افزود: بعضی از این امور اختیاری و درونی است و به اصطلاح اعمال جوانحی و برخی این امور اختیاری بیرونی به شمار می‌آید.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: جای ایمان قلب است، اما عنصر اختیار در آن دخالت دارد که در برخی آیات به آن اشاره شده است، یکی از این امور توکل است که بر اساس آیه «و علی الله فتوکلوا إن کنتم مؤمنین»، این توکل در خداوند منحصر شده است.
وی با بیان این‌که برای رسیدن به معنای توکل ابتدا باید اندکی درباره ربوبیت خداوند بیندیشیم، ادامه داد: آفریدن انسان توسط خدا اعتقاد به خالقیت او محسوب می‌شود، رب به این معنا است که خداوند کارهای انسان را سامان می‌دهد و امور او را بر عهده دارد.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: خداوند رب همه چیز است و امور تکوینی همه عالم در دست اوست، خداوند رب مشرق‌ها و مغرب‌ها است معنای ربوبیت تکوینی است؛ شاخه‌ دیگر ربوبیت با نگاه به اراده انسان معنا می‌یابد که این امر ربوبیت تشریعی است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند به انسان قدرت انتخاب داده است و انسان باید سعادت و شقاوت خود را رقم بزند و لازمه این امر دانستن این مطلب است.
وی ادامه داد:‌ آن‌چه درباره عبودیت و ربوبیت مهم است، اعتقاد به ربوبیت تکوینی و خالقیت خداوند نیست، بلکه اعتقاد به ربوبیت تشریعی خداوند از جایگاه بالاتری برخوردار است، شیطان خالقیت خداوند و ربوبیت تکوینی و معاد را منکر نبود اما ربوبیت تشریعی وی دارای نقص بود.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که از اساسی‌ترین ارکان ایمان آن است که فرد بپذیرد که باید خدا را اطاعت کند، خاطرنشان کرد: اگر مردم جنبه‌های مختلف ایمان را قبول کرده باشند اما ایمان تشریعی را نپذیرند، نقصی در ایمان آنان پدید می‌آید.
وی گفت: انسان نیاز تکوینی به خداوند دارد و باید در این امر دقت کند، همچنین انسان نیاز تشریعی به خداوند دارد و باید بفهمد که هیچ است تا تنها از او کمک بخواهد و تنها او را پرستش کند.
طرح موضوع «وجود رابط» از سوی ملاصدرا خدمت بزرگی به معارف وحیانی است
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: با این ملاک‌ها هر کس می‌تواند خودش را محک بزند، باید دید خضوع و یاری خواستن ما تنها برای خداوند است یا برای مخلوقات، انسان‌ها را اگر بخواهیم از این لحاظ درجه‌بندی کنیم هر کدام در جایگاهی ویژه قرار می‌گیرند.
وی با بیان این‌که حضرت ابراهیم(ع) دوست خاص خداوند و ستایش‌شده ویژه در قرآن است، گفت: در برخی از آیات به توحید ربوبی حضرت ابراهیم(ع) اشاره شده است، آن‌جایی که می‌فرماید خداوند کسی است که من را خلق کرده و من را هدایت می‌کند، هر نیازی دارم او بر طرف می‌کند، او خوراک به من می‌خوراند و اوست که آب به من می‌نوشاند و اگر مریضی پیدا کنیم او مرا شفا می‌دهد.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) خود را در برابر خداوند هیچ می‌بیند، تا جایی که می‌فرماید خداوند به من خوراک می‌خوراند، میان این ربوبیت و ربوبیت برخی انسان‌ها از زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، ما معنای نوشاندن آب و خوراندن خوراک از سوی خداوند را درک نمی‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که توحید ربوبی باید به طور شهودی حاصل شود، افزود: بحث‌های علمی برای حاصل شدن این معرفت شهودی بسیار کمک می‌کند، طرح بسیاری از بحث‌ها از سوی فیلسوفان مانند صدرالمتألهین خدمت بزرگی به پیشبرد معارف وحیانی محسوب می‌شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که طرح مسأله «وجود رابط» به وسیله ملاصدرا خدمت بزرگی بود، خاطرنشان کرد: اما با وجود این بحث‌های عمیق ممکن است انسان ۲۰ سال درس بخواند و اسفار هم درس دهد اما نور ایمان در دلش نتابد، کنار شناخت خواست هم باید باشد.
باید از ظاهر معارف دینی گذشت
وی گفت: زشت است کسی در حوزه امام زمان(عج) درس بخواند و درس بگوید و خیال کند، همه انبیا برای درست کردن ظاهر و نحوه ادای حروف آمده‌اند، قرآن و منابع حدیثی جنبه‌های دیگری غیر از تجوید دربردارد، ادای عبارتی بدون نفهیمدن آن سودی در پی ندارد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که تجوید نماز و ادای کلمات مانند پوسته ضخیم روی گردو است، بیان داشت: باید این پوست را بشکافیم تا به مغز برسیم، آیات قرآن کریم دارای معارف بلند است.
وی اظهار داشت: قرآن شاهد داشتن ایمان توکل به خداوند می‌داند، باید خود را بیازماییم که تا چه اندازه این کاره هستیم و به خداوند اعتماد داریم.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: توکل را باید در قلب خود ایجاد کرد، توکل از ماده «وکل» است و با وکالت هم ریشه است، وکل یعنی واگذاردن، موکل کار خود را به وکیل واگذار می‌کند.
وی ابراز داشت: توکل یعنی وکیل گرفتن که در قرآن به این معنا تأکید فراوان شده است، «فاتخذه وکیلا» خداوند در این آیه با رأفت و رحمت با بندگان سخن می‌گوید، کارتان را به من واگذار کنید؛ اگر کار را به او واگذار کردید پشیمان نخواهید شد، هم می‌داند، هم می‌تواند و هم می‌خواهد اما به شرطی که شما او را به عنوان وکیل پذیرفته باشید.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: توکل با اختیار معنا می‌یابد، یعنی خود انسان باید بخواهد، اگر بخواهد خداوند حاضر است و وکیل انسان می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 13