حجت الاسلام آقا تهرانی: تفکر غربی به دنبال گوشه نشینی روحانیت است

  نماینده مردم تهران در مجلس، یکی از تلاش های اصلی تفکر غربی و سکولاری را گوشه نشین کردن روحانیت عنوان کرد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، ظهر امروز در پیش نشست سوم همایش اخلاق و ادیان در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: تا کنون تتبعات گسترده ای پیرامون موضوع اخلاق و عرفان از سوی علمای حوزه انجام شده است  که باید در جای خود آنها را به عنوان مبانی تحقیقات جدید مورد استفاده قرار داد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخلاق اسلامی، با عرفان و مسائل فردی، اجتماعی و… قابل جمع است و همین مساله از جمله مباحث قابل تمییز در شناخت عرفان حقیقی و کاذب به شمار می رود.

وی ادامه داد: یکی از نقاط روشن اخلاق و عرفان اسلامی اینجاست که ریشه این اخلاق و عرفان، به تقید به احکام شرع و اسلامی باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین آسیب هایی که برخی از اخلاقیون و عرفا دارند این است که تصور می کنند که دیگران باید به دور آنان بگردند؛ در حالی که ما نه نبی هستیم و نه امام، پس باید بگردیم و درماندگان در راه حقیقت را یاری کنیم.

وی افزود: امروزه وقتی صدها شبکه تلویزیونی و هزاران سایت اینترنتی هر روز مبانی فکری و اندیشه ای ما را بمباران می کنند، جای درنگ و این گونه نقل قول ها نیست؛ باید به هوش باشیم که اگر نباشیم، جوانان ما را خواهند برد.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: غرب از ما می خواهد که کاری به سیاست و فرهنگ و اجتماع نداشته باشیم؛ مثل زمانی که شاه فقط می خواست که حوزه کاری به او حکومتش نداشته باشد، اما این گونه نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این که روحانی باید دغدغه مند باشد، یادآور شد: تفکرات سکولاری به تدریج در تلاش است که جای خود را در همه شئون فرهنگی و آموزشی و اجتماعی ما باز کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی خاطرنشان کرد: این که علوم باید تخصصی شود مساله بدی نیست، ولی این که تخصصی شدن را تا آنجا پیش ببریم که خود را از ورود به عرصه های دیگر منع کنیم، مغایر با دین است؛ مثلا کسی که اخلاق می داند آیا نباید در عرصه های دیگر شرکت کرده و اخلاق را در آن جاری کند و یا بسیاری از مسایل دیگر که دراین باره می توان به آن اشاره کرد.

وی در پایان تاکید کرد: نباید در حوزه فرهنگی و علمی با تقلید کورکورانه از غربی ها خود را در چالش هایی گرفتار کنیم که دیگر توان بیرون آمدن ازآن را نداشته باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 10