حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی: طولانی بودن سخنرانی سبب کاهش جمعیت مساجد می‌شود

رییس ستاد اقامه نماز گفت: طولانی بودن سخنرانی از دلایل کاهش حضور مردم به مسجد است، همچنین غیرمفید بودن و مورد نیاز نبودن سخنرانی یک مبلغ نیز یکی دیگر از عوامل کم شدن جمعیت مساجد است.

IMAGE633811162342183506

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز، سه‌شنبه شب در کارگاه آموزش روش تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه برگزار شد، گفت: در کلاس تنها به سخنرانی بسنده نکنیم، بلکه از روش‌های کلاس‌داری مانند دسته‌بندی مطالب و نوشتن آن بر روی تخته استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که بخشی از خلوت بودن مساجد به دلیل بی‌مطالعه سخن گفتن مبلغان است، افزود: مشکل این است که حرف می‌زنیم اما متن قرآن را برای مردم بیان نمی‌کنیم، سخنرانی قرآن‌محور باید کوتاه و مفید باشد.

رییس ستاد اقامه نماز به نمونه‌ای از سخنرانی کوتاه و پربار اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید اگر منافقان و کسانی که با شایعه جامعه را دچار چالش می‌کنند، از سخنان چالش‌برانگیز خود دست برندارند، باید پیامبر(ص) با آنان بجنگد یا آنان را تبعید کند، این گروه، یعنی «مرجفون» به سبب اعمال طرد شدگان هستند و هر جا که یافت شوند باید دستگیر شوند و به سختی به قتل برسند، «مرجفون» واژه‌ای قرآنی است که در هیچ کتاب فقهی به آن اشاره نشده است.

وی ادامه داد: این آیات هشداردهنده است و بیان‌گر این نکته است که باید با کسی که امنیت فکری، سیاسی و آرامش را در جامعه از میان برمی‌دارد برخورد شدیدی صورت گیرد، این امر در امت‌های پیشین نیز بوده است، این نمونه‌ای از سخنرانی مفید و مختصر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این‌که فردی که در مسجد حضور می‌یابد باید در مدتی کوتاه، مسأله مفیدی را بیاموزد، ابراز داشت: قرائت بد نیز یکی دیگر از موانع حضور مردم در مسجد است، در اسلام بر خوش صدا بودن امام جماعت و مبلغ نیز تأکید شده است.

وی گفت: خداوند می‌فرماید که مردم باید در مسجد زینت‌های خود را بیاورند، زینت بردن در مراکز عبادی مربوط به دین اسلام نیست، بلکه این توصیه خطاب به همه مردم است، زیرا در قرآن تعبیر «ای فرزندان آدم» آمده است.

رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد:‌ مردم و به ویژه دختران گرایش به زیبایی دارند و با بردن زینت‌ها به مسجد جذابیت این مکان‌های عبادی را افزایش می‌دهند و بدین ترتیب تنها نشان‌دادن زینت مختص مجالس گناه و عروسی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ باید بین دو نماز سخنرانی نکند، سخنرانی بین دو نماز کار صحیحی نیست، مگر این‌که سخنران در یک دقیقه نکته‌ای مهم را به مخاطب انتقال دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات این است که دین به طور کامل اجرا نمی‌شود، گفت: اجرای همه دستورات دین با هم زیبایی می‌آفریند و اگر فرد به بخشی از دین عمل کند و بخش دیگری را وانهد نقص است و زیبایی ندارد.

وی ابراز کرد: طولانی بودن سخنرانی نیز از دلایل کاهش حضور مردم به مسجد است، اصطلاح کلمات قصار برای این‌گونه موارد تعریف شده است.

رییس ستاد اقامه نماز گفت: غیرمفید بودن و مورد نیاز نبودن سخنرانی یک مبلغ نیز یکی دیگر از عوامل کم شدن جمعیت مساجد است.

وی با انتقاد از طرح گفتن ثواب‌های یک سوره یا عقاب‌های مترتب بر عملی ادامه داد: گفتن ثواب‌های بسیار و عقاب‌های یک عمل باید مستند به سند صحیح باشد، همچنین باید دید که بیان این ثواب یا عقاب از زبان معصوم(ع) در چه شرایطی صادر شده و آیا می‌توان در همه شرایط این ثواب یا عقاب را عمومیت بخشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: با صدای خشن و بد سخن گفتن، نیت خالص نداشتن و سخنرانی بی‌وفت نیز از عواملی است که مبلغ را تبدیل به کسی می‌کند که جلوی خیر را می‌گیرد،

وی خاطرنشان کرد: مخاطب در ۲۰ دقیقه ابتدایی به سخنران گوش دل فرامی‌دهد در ۲۰ دقیقه دوم انسان گوش می‌دهد، اما ۲۰ دقیقه سوم نه گوش می‌دهد و نه دل می‌دهد، از این رو سخنران باید کوتاه بودن سخنرانی را همیشه در نظر داشته باشد.

رییس ستاد اقامه نماز بیان داشت: بی‌اعتنایی به نسل نو نیز باعث کاهش مخاطبان مسجد می‌شود.

وی اظهار داشت: اسلام با همه دشمنان پیش می‌رود و این مسأله معجزه است، به خصوص مکتب شیعه در حال گسترش است و دلیل این گسترش وجود امام حسین(ع) در این مکتب است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 4 =