دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت: حوزه علمیه اندیشه‌های رهبری را درک نکرده است

 دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به این‌که حوزه علمیه اندیشه رهبری را درک نکرده است، گفت: متأسفانه در برخی موارد از کنار اندیشه‌های رهبری در حوزه علمیه عبور می‌شود یا آن اندیشه‌ها به دید سطحی نگریسته می‌شود.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، سه‌شنبه شب در دومین مجمع عمومی انجمن علمی مهدویت حوزه که در سالن همایش‌های انجمن علمی حوزه برگزار شد، گفت: یکی از وظایف مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تبیین و تعریف معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) است.

وی افزود: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که بیش از ۷ میلیارد جمعیت دارد و امکاناتی نو و جدید در اختیار انسان قرار گرفته است و انسان به ابزارهایی دست یافته که به راحتی می‌تواند در همه جا حضور پیدا کند و اندیشه‌های خود را مطرح کند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به این‌که با استفاده از فناوری‌های نو می‌توانیم در هر جا که خواستیم حضور پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: امروز دیگر نیاز به حضور فیزیکی نیست، تنها شرط استفاده از این فناوری‌ها نو حضور در این عرصه است.

وی ادامه داد: بیداری اسلامی با همه توطئه‌ها به پیش می‌رود، این حرکت بیش از ۴۰ سال پیش شروع شده، همچنان ادامه دارد و در حال پیشرفت است، سابقه اندیشه بیداری اسلامی به ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

باور غلط عدم توانایی اسلام در ایجاد حکومت

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری گفت: اوج بیداری اسلامی در زمان حضرت امام خمینی(ره) اتفاق افتاده است و امام خمینی(ره) بر همه بشریت حق دارد و به آنان خدمت کرده است که هیچ کدام از علما زمینه چنین خدمتی را نداشتند و امام(ره) مورد موهبت خداوند قرار گرفت.

وی ابراز داشت: هر کس بخواهد ریشه بیداری اسلامی را به عواملی غیر از اندیشه‌های امام(ره) منتسب کند، کار بیهوده‌ای است، آن چیز که سبب بیداری اسلامی شد، اندیشه‌های امام(ره) است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به این‌که سال‌ها به مسلمانان باورانده بودند که اسلام توانایی حکومت بر سایر حکومت‌ها را ندارد، بیان داشت: انقلاب ایران این اندیشه را از میان برداشت، علمایی بودند که مطرح می‌کردند اسلام قوانین حکومتی ندارد.

وی ادامه داد:‌ امروز برخی اصرار دارند که بگویند آن چه در دنیا به عنوان بیداری اسلامی اتفاق می‌افتد از اندیشه و باورهای اسلامی نیست، اما باید توجه داشت که انقلاب اسلامی سبب ایجاد این بیداری شد، حتی اندیشه ایجاد حکومت در میان طرف‌داران کلیسا در حال شکل‌گیری و گسترش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی با اندیشه دینی و اندیشه مکتب اهل‌بیت(ع) مستند است، ایمان به خداوند و ایمان به غیب که یکی از شاخه‌های آن ایمان به مهدویت است از عوامل انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی است.

بیداری اسلامی به طور مستقیم با اندیشه مهدویت رابطه دارد

وی با بیان این‌که بیداری اسلامی بر اسلام ناب محمدی که اسلام مکتب اهل‌بیت(ع) بنا شده است، گفت: بیداری اسلامی به طور مستقیم با اندیشه اسلام ناب و اندیشه مهدویت رابطه دارد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم معارف مهدوی را در میان جامعه امروز و در محدوده جهان اسلام وارد کنیم، ما برای غیرمسلمانان کاری صورت نداده‌ایم.

وی گفت: مخاطبان ما قشرهای مختلف و طبقات گوناگون هستند اما متأسفانه ما برای آنان محتوا تولید نکرده‌ایم، کتاب‌هایی را هم نوشتیم و تولیدات و دستاوردهایی نیز وجود دارد اما کافی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با اشاره به این‌که اندیشه مهدویت اندیشه‌ای جهانی است، ادامه داد: بحشی از مطالب تولید شده در عرصه مهدویت به زمینه‌های علمی محض بازمی‌گردد و مورد نیاز مخاطبان داخلی است.

وی افزود: بنای خداوند این است که در جامعه پیشوایانی قرار دهد و برای گسترش شبکه امامت نیاز به این پیشوایان است، جهان‌شمولی را اسلام می‌تواند اجرا کند، اسلام می‌توان تمام مشکلات جهانی را پاسخ‌گو باشد.

لیبرالیسم دیگر پاسخ‌گوی جهان امروز نیست

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: باید دانست که اسلام و قرآن مواد اولیه اجرای اسلام را در اختیار ما قرار داده است، اندیشه مهدویت امید به آینده روشن و تلاش و حرکت را در اسلام ایجاد می‌کند.

وی گفت: لیبرالیسم دیگر پاسخ‌گوی جهان امروز نیست، از نظر اقتصادی و از نظر اخلاقی شکست خورده‌اند، اما اسلام بن‌بست ندارد، هر جا که بن بستی وجود دارد از خودمان است اما باید بررسی شود که اندیشه اسلام چگونه در دنیا مطرح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری بر ضرورت توجه به مخاطبان خارجی بیان داشت: علما و پژوهشگران در قم کار می‌کنند و در نتیجه سؤالات آنان ناشی و متأثر از محیط قم شکل می‌گیرد، اما اکنون باید با دنیا شروع به صحبت کردن کنیم تا دردهایمان را بر اساس نیازهای مخاطبان بیرونی تنظیم کنیم.

وی اظهار داشت: باید با زبانی که مخاطبان خارجی درمی‌یابند آنان می‌فهمند، ظهور را تصویر کنیم، باید در قلب اروپا و آمریکا وارد شویم، متخصصان ما این زمینه را به وجود آورند که این پژوهشکدها و انجمن‌ها در آن‌جا به وجود آید.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: همه منتظر ظهور مصلح جهانی هستند، اما ما باید با اندیشه مهدوی به سراغ کسانی که منتظر ظهور مصلح جهانی هستند برویم و اندیشه مهدویت را در آن‌جا تبلیغ کنیم.

مدعیان دروغین مهدویت به دنبال تباه کردن جوانان هستند

وی ابراز داشت: طلاب خارجی در قم حضور دارند، باید این طلاب خارجی با پژوهشگران حوزه ارتباط یابند، با استفاده از آنان باید نیازهای جامعه آنان را دریابیم و با ایجاد محتوای خوب نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف را دریابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با اشاره به این‌که مقابله با مهدویت از زمان ائمه(ع) تا امروز وجود داشته است، افزود: ادعاهایی درباره مهدویت شده است، فرقه‌های مختلفی با نگاه‌های مختلف به مهدویت بنا شده‌اند، امروز آمریکا به این فکر است که اندیشه مهدویت را در جهت اهداف خود مصادره کنند.

وی گفت: امروز غرب و سیاست‌گذاران بین‌المللی به اهمیت اندیشه مهدویت پی برده‌اند و به دنبال این هستند که این تفکر را مصادره یا مخدوش کنند، یکی از وظایف حوزه علمیه آگاهی دادن و مقابله با این امر است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: مسائل علمی ممکن است خوب باشد، اما انتظار می‌رود که محققان و پژوهشگران فراتر از آن چه که در داخل است بیندیشند و فکر کنند.

وی افزود: مدعیان دروغین مهدویت در داخل و خارج به دنبال تباه کردن جوانان ما هستند، گروه‌های مختلف با فکرهای گوناگون فعالیت می‌کنند، در قم حتی از این دست گروه‌ها وجود دارد و متأسفانه پژوهشگران ما در این زمینه کاری صورت نداده‌اند.

حوزه علمیه اندیشه رهبری را درک نکرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با اشاره به این‌که اگر کسی ادعای مهدویت کرد باید او را امتحان کرد و از او معجزه خواست، بیان داشت: اکنون اندیشه‌ای به عنوان گذر از مرجعیت مطرح است، این مسأله پیش از این در تاریخ وجود داشته است، کسانی که با مرجعیت مقابله کرده‌اند نیاز به مرجعیت را نفی کرده‌اند.

وی گفت: در ایران اسلامی به اندیشه گذر از مرجعیت دامن زده شد و این اندیشه اکنون در حال رشد است، باید بتوانیم این اندیشه‌ها را از میان ببریم و در برابر آن پاسخ مثبتی دهیم تا جامعه بتواند در برابر آن حفظ شود.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ابراز داشت: اکنون صدا و سیما نشریه و امکانات تبلیغاتی مختلف وجود دارد، اما آن چه که به آن نیاز داریم تولید محتوا است، محتوایی که بتوان آن را به سایر کشورها عرضه کرد، باید از این فرصت و نظام جمهوری اسلام و رهبری خردمند آیت‌الله خامنه‌ای بهترین استفاده کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب آن چنان تحرکی و پیشرفتی ایجاد کرد که هیچ کدام از دولت‌ها نتوانستند این کار را صورت دهند، کسی که این مطلب را دنبال و مطالبه کرد رهبر معظم انقلاب بود که باید قدر این امر دانسته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با اشاره به این‌که حوزه علمیه اندیشه رهبری را درک نکرده است، ابراز داشت: متأسفانه در برخی موارد از کنار اندیشه‌های رهبری در حوزه علمیه عبور می‌شود یا آن اندیشه‌ها به دید سطحی نگریسته می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 15