کسی در برابر روحانیت اشتباه مصدق را تکرار نکند

 حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به نقش روحانیت در حرکت های ضداستکباری تاریخ تأکید کرد: کسی اشتباه مصدق را تکرار نکند که در برابر نامه آیت الله کاشانی خود را قدرتمند به برخورداری از حمایت مردم بداند. آن روز که مردم در صف اول و خط مقدم یک حرکت، روحانی نبینند، نه شهید می دهند و نه مقابل گلوله می روند.
  به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، در خطبه های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: هدف همه انبیا در طول تاریخ، فراهم کردن زمینه ذهنی، عملی و اجتماعی مردم برای بندگی خدا بوده است؛ اما پس از رحلت یا شهادت آنان معمولا حوادثی رخ داده که مسیر حرکت ایشان را از راه خود منحرف کرده است.

 وی افزود: پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) نیز زمینه برای فرصت طلبان و قدرت طلبان فراهم شد تا اراده برچیدن اسلام از اساس را داشته باشند و اگر نبود قیام عاشورا امروز به یقین سرنوشت اسلام بهتر از مسیحیت نبود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: برای این که این حرکت اسلامی و معجزه قرن از مسیر خود منحرف نشود و دشمنان نتوانند سد راه آن شوند، سه شرط لازم است که با وجود آن انقلاب سالم می ماند و پاک تر و مستحکم تر از همیشه به راه خود ادامه می دهد.

شرط لازم تداوم انقلاب

امام جمعه موقت مشهد، باقی ماندن بر اصول اولیه و شاخص های اسلام ناب محمدی همچون عدالتخواهی، ظلم ستیزی، اتکا به حق و معنویت، دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان، جهاد و شهادت، احیای آرزوهای فروخفته مظلومان جهان، ضدیت با تحجر و خرافات، ضدیت با اسلام رنگ باخته در برابر مکاتب بیگانه، پایبندی به مردم سالاری دینی را نخستین شرط بقای انقلاب دانست و گفت: دومین شرط، رهبری ولایت فقیه است چرا که غیر فقیه، ظرفیت حفظ شاخصه های یادشده را ندارد.

وی پشتیبانی و حمایت مؤمنانه و متحدانه و بصیرت‌مندانه مردم از انقلاب و رهبری را سومین لازمه تداوم انقلاب اسلامی دانست و افزود: اینها می تواند زمینه اِعمال هدایت و رهبری را در جامعه فراهم کند؛ اگر مردم استقامت نکرده و بصیر و باتقوا و مراقب اعمال خود نباشند، اِعمال ولایت در جامعه شدنی نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ادامه داد: انقلاب اسلامی در طول این ۳۳سال همواره بر اصول و شاخصه های خود باقی مانده است؛ حمایت و تقویت حزب الله لبنان، ورود به غزه، حمایت از سوریه و این که هر کجا فریاد مظلومی بلند است، جمهوری اسلامی حضور دارد، باقی بودن انقلاب بر شاخصه های خود را نشان می دهد.

وی گفت: رهبری نظام نیز همچون ناخدایی خیرخواه و دلسوز، آگاه و باتجریه این کشتی را به سمت ساحل اهداف خود پیش می برد و از موج هایی که به تعبیر قرآن، همچون کوه های بزرگ بر سر راه آن قرار دارد، عبور می دهد. آمریکا وقتی عده ای در داخل برای مذاکره به او چراغ سبز نشان می دهند، اعتماد نمی کند و می گوید کسی که باید آماده مذاکره باشد رهبر ایران است.

مردم در ۲۲بهمن با گویاترین زبان به دنیا اعلام کردند که ما ایستاده ایم و شکست ناپذیر هستیم

امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: مردم در ۲۲ بهمن امسال پس از آن همه شیطنت و تخریب و تضعیف جهانی علیه ایران، شاداب، پرشور و گسترده تر از هر سال با عزمی راسخ، وفاداری خود به انقلاب و عشقشان به رهبری نظام را اعلام کردند. با اتحاد، انسجام، تقوا و بصیرت خود با گویاترین زبان به دنیا اعلام کردند که ما ایستاده ایم و شکست ناپذیر هستیم.

وی با بیان این که پس از راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن، لحن دشمن عوض شد و همه دنیا فهمیدند آن که در برابر انقلاب اسلامی قرار گیرد جز مرگ سرنوشت دیگری ندارند، افزود: شما مردم، مصداق این آیه شریفه شدید که فرمود «یا ایُهَا الّذینَ آمنُوا اصْبروا و صابروا و رابطوا وَ اتّقوالله لَعَلّکُم تُفلحُون». به فرموده خداوند، در برابر دشمن ایستاده اید، رابطه تان با رهبری، رابطه ای بی نظیر در طول تاریخ پس از غیبت است و با تقوا و بصیرت مندانه پیش می روید پس از هر سختی و مانعی خواهید گذشت و هیچ مانعی قدرت ندارد جلوی شما را بگیرد.

وی با اشاره به برخی اختلاف نظرهای قوای سه گانه، ابراز داشت: این رخدادها سبب می شود انقلاب پاک تر و خالص تر شود. انقلاب، همچون کوره حرارتی است که هر که وارد آن می شود ناخالصی هایش آشکار می شود.

کسی اشتباه مصدق را تکرار نکند که در برابر روحانیت، خود را قدرتمند و برخوردار از حمایت مردم بداند

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در خطبه دوم نماز جمعه نیز گفت: در طول تاریخ، مجموعه ای که همواره اسلام را از منابع اصلی آن یعنی قرآن و سنت برگرفته و تبیین و تبلیغ کرده، روحانیت بوده است. این سازمان همواره در تلاش بوده تا دین اسلام را نظام اجتماعی و قالب زندگی مردم قرار دهد، هر حرکت ضداستعماری و ضد استکباری در ایران اتفاق افتاده، روحانیت یا رهبری آن را به عهده داشته یا یکی از رهبران آن بوده است.

وی اضافه کرد: کسی اشتباه مصدق را تکرار نکند که در برابر نامه آیت الله کاشانی خود را قدرتمند به برخورداری از حمایت مردم بداند. آن روز که مردم در صف اول و خط مقدم یک حرکت، روحانی نبینند، نه شهید می دهند و نه مقابل گلوله می روند.

امام جمعه موقت مشهد یادآور شد: اسلام منهای سیاست می گوید حضرت علی(ع) را قبول داشته باش اما فقط در حیطه ذهنت نه برای حکومت. اسلام در کنار زندگی ات باشد و برای نورانی شدن قبرت نه در متن زندگی. طبعا دشمن از روحانی مبلغ چنین اسلامی که متحجر و مادی گراست، بد نگفته و نمی گوید، بنابراین منظور از روحانیتی که گفته شد، روحانیت اصیل، ارزشی، در صف اول، آماده شهادت و پیشتاز در صحنه های دفاع از محرومان است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 5