نقطه ‌نظرات علمای مشهد در خصوص بیانات رهبری

 olama_mashahd_l_138475 تنی چند از علما و اساتید درس خارج حوزه علمیه مشهد در گفت وگو با خبر نگار حوزه دیدگاه های خود را در خصوص وظایف مسولین و سران قوا نسبت به توصیه های رهبر معظم انقلاب بیان کردند.  

 به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید جعفر سیدان از اساتید حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه بیانات رهبر معظم انقلاب در شرایط کنونی کشور حساس و فوق العاده قابل توجه بود، اظهارداشت: فرمایشات معظم له در ارتباط با مسائل پیش آمده در کشور راهگشا و از خیراندیشی کاملی برخوردار بود که تمامی مسئولان و سران قوا باید این رهنمودها را فصل الخطاب خود بدانند و در راستای عمل به این سخنان همت گمارند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در خصوص مذاکره با آمریکا تا کنون فرمایشات زیادی داشته‌اند، ابرازداشت:ایشان می‌توانند با تجربه و درایتی که در این زمینه دارند، به راحتی دسیسه‌های شوم دولتمردان آمریکا را آشکار و خنثی نمایند.

این استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه مسئولین کشور باید آرامش فکری و روانی مردم را تأمین کنند، گفت: سران قوا می‌بایست بیش از پیش با روحیه وحدت، همدلی و برادری نسبت به رفع مشکلات موجود در جامعه گام مؤثری بردارند.

آیت الله سیدان با اشاره به اینکه طلاب و حوزویان در این شرایط حساس وظیفه خطیری بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه باید با جدیت تمام نسبت به ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم اقدام کنند و از مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه غافل نباشند.

*از ناراحتی مقام معظم رهبری، متأثر شدم

آیت الله خلخالی از اساتید درس خارج حوزه علمیه مشهد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمع تعدادی از مردم تبریز، ابرازداشت: از ناراحتی مقام معظم رهبری بسیار متأثر شدم.

وی ضمن دعا برای سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری، اظهارداشت: رهبری‌های حکیمانه و دلسوزان ایشان امتیازات زیادی برای کشور داشته و دارد و راهگشای بسیار خوبی در مسیر پیشرفت و تعالی انقلاب اسلامی است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان خطاب به مسئولان گفت: آنان باید خدا را در نظر گرفته و زیر سایه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خدمت کنند.

آیت‌الله خلخالی در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: آمریکا دوست حقیقی و سالمی برای سایر کشورها نیست که امیدوارم این خوی استکباری خود را زیر پا بگذارد.

*ایران هیچ‌گاه حاضر به مذاکره تحمیلی با آمریکا نخواهد بود

آیت الله معلمی از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با اشاره به جامعیت بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم تبریز، اظهارداشت: فرمایشات راهگشای رهبر فرزانه انقلاب همیشه فصل الخطاب می‌باشد و بیانات اخیر ایشان که با نصیحت‌های مشفقانه به سران قوا همراه بود، جلوی بروز مشکلات و تفرقه را در فضای کشور گرفت.

وی با اشاره به این مطلب که مسئولان باید به فکر حل مشکلات اقتصادی مردم وفادار به نظام باشند، ابرازداشت: تمام سعی و کوشش دولت آمریکا این است که زحمات و تلاش‌های صورت گرفته در این سی و چهار سال انقلاب را با درخواست مذاکره و گفتگوی نابرابر از بین ببرد.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با تأکید بر اینکه اگر آمریکا منصفانه و عادلانه به مذاکره بپردازد، دولتمردان ایران نیز به مذاکره با آنان خواهند پرداخت، تصریح کرد: ایران هیچ‌گاه حاضر به مذاکره با آمریکا در فضایی ناعادلانه و شرایطی تحمیلی نخواهد بود.

آیت الله معلمی با اشاره به وظیفه طلاب در قبال بیانات اخیر مقام معظم رهبری، افزود: طلاب و فضلای حوزه علمیه باید نسبت به این مسایل رخداده در کشور و تشریح بیانات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص مذاکره با آمریکا و دیگر موارد مطرح شده روشنگری نمایند.

وی به تحمل مشکلات از سوی ملت غیور ایران از ابتدای انقلاب تا کنون اشاره و خاطرنشان کرد: تحمل همه مشکلات توسط ملت با بصیرت ایران اسلامی فقط برای رسیدن به هدف نهایی این نظام یعنی احیای معارف دینی و اسلامی صورت گرفته است.

*رهنمودهای رهبری راهگشای خدمت به مردم و نظام است

 آیت الله قاضی زاده نیز منویات رهبری را جامع و شایسته عنوان و خاطر نشان کرد: این سخنان در شرایط فعلی و به ویژه در زمان بعد از راهپیمائی باشکوه ۲۲ بهمن ۹۱، بسیار ارزنده و به موقع بود.

وی با اشاره به بداخلاقی‌های اخیری که در بین مسئولان اتفاق افتاده، گفت: مسئولان باید فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب را در راه خدمت به مردم و نظام به خوبی به کار بگیرند.

این استاد خارج حوزه علمیه خراسان یادآور شد: سران کشو می‌بایست با بهره‌گیری و استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، در تمام عرصه‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی که امروز دچار چالش‌هایی شده، اقدام کنند.

وی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه مذاکره با آمریکا، تصریح کرد: مسئولان ایالات متحده در مقام انصاف و گوش دادن به حرف حساب نیستند؛ بلکه برای فریب افکار عمومی دنیا و حرکت به جلو، از مذاکره و امثال آن سخن می‌گویند.

آیت الله قاضی زاده با بیان این مطلب که قشر وسیع مردم شرایط را می فهمند و رهنمودهای مقام معظم رهبری را راه گشای نظام می‌دانند، ابرازداشت: مسئولان هم باید این رهنمودها را برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور به کار بگیرند

*سران قوا همدلی و برادری داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین ایازی با بیان اینکه، بیانات رهبر معظم انقلاب نشان‌دهنده وجود آزادی بیان در جامعه اسلامی می‌باشد، اتفاق رخداده در مجلس شورای اسلامی را کار نامناسبی دانست و اظهار داشت: شایسته است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تا پایان دولت دهم از انجام اقدامات تنش زا خودداری نمایند و دولت‌ نیز با همدلی و برادری نسبت به رفع مشکلات موجود در کشور اقدام نماید.

وی با مثبت ارزیابی کردن بیانات رهبر معظم انقلاب، این فرمایشات را فصل الخطاب بیان کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور، مسئولان بیشتر به فکر حل مشکلات اقتصادی مردم باشند و در این زمینه همت بیشتری گمارند.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی و دینی است، خواستار حضور فراگیر طلاب و فضلای حوزه علمیه در متن جریانات انقلاب و نظام شد و گفت: افرادی که می‌توانند حقایق این انقلاب و ارزش و جایگاه این نظام را بیان کنند، باید در جهت عمل به فرامین مقام معظم رهبری در راستای روشنگری و بیان این حقایق بیش از پیش بکوشند.

حجت الاسلام و المسلمین ایازی با تأکید بر اینکه دین اسلام، دین صلح و دوستی و مهربانی است، ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اگر آمریکا در جریان مذاکره با ایران منصفانه و به دور از زورگویی رفتار کند، ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکره با این دولت را دارد، اما تجربه نشان داده است دولتمردان آمریکا در پی فریبکاری و اعمال فشار و زور است.

*وظیفه حوزویان، تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری است

حجت الاسلام و المسلمین گرایلی نیز با بیان این که ایجاد اختلاف، مایه خشنودی دشمن است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، بداخلاقی‌های مسئولان موجب رنجش ایشان و مردم می‌شود.

وی افزود: باید بیدار باشیم؛ زیرا دشمن در صدد است تا از هر طریق ممکن به کشور و نظام اسلامی، ضربه بزند.

حجت الاسلام و المسلمین گرایلی وجود رهبری شایسته و فقیه در رأس نظام را لطف الهی برشمرد و خطاب به طلاب علوم دینی ابرازداشت: روحانیون و طلاب علوم دینی باید با حضور در صحنه، گوش به فرمان رهبری باشند.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه شریفه «وَلَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ…»، گفت: خوی استکباری آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان داده که آنان به کمتر از محو اسلام راضی نیستند.

وی تصریح کرد: دم زدن از مذاکره بهانه‌ای است تا نیششان را بزنند و یا در دنیا نشان دهند که ایران هم تسلیم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین گرایلی با اشاره به جمله معروف «سیاست ما عین دیانت ماست»، خطاب به قشر حوزوی توصیه نمود: نسبت به تبیین و پیگیری فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری اقدام کنند، زیرا این امر یکی از وظایف آنان محسوب می‌شود.

وی با بیان این که مردم امروز کشور از مردم در زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) بهتر عمل نموده اند و پشت سر رهبری بوده اند، تأکید کرد: مسئولان می‌بایست برای خدمت بهتر و بیشتر به مردم تلاش کنند.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17