امام جمعه مشهد :بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی برای توسعه فرهنگ انقلاب

 امام جمعه مشهد گفت: باید بهره‌برداری از اشخاص علمی مورد توجه قرار گیرد و از افرادی‌که در تخصص خود به مرحله نبوغ رسیده‌اند و تعهد به انقلاب و اسلام دارند در توسعه فرهنگ انقلاب حداکثر استفاده را کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در شصت و نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور با تبریک ولادت امام حسن عسگری ‌(ع) اظهار کرد: برخی از شیعیان درک واقعی و درستی نسبت به امام دهم و یازدهم ندارند و با آنها در سطح یک امامزاده و یا پایین‌تر برخورد می‌کنند زیرا ابعاد شخصیتی آنها را به خوبی نمی‌شناسند و این از مشکلات بزرگ در جهان تشیع محسوب می‌شود.

امام جمعه مشهد افزود: در جهان شیعه موضوع معرفت شناسی نسبت به امام در پهنه عاطفه و احساس نسبت به مقام ولایت قرار نمی‌گیرد و آنقدر که دوستدار ائمه اطهار هستیم شناختی نسبت به آنها نداریم و این هماهنگ نبودن حوزه معرفت شناسی با پهنه احساس و عشق ولایی به عنوان آسیب بزرگ شیعه در توسعه معارف اهل بیت (ع) در دنیا به ویژه در جوامع اسلامی به شمار می‌رود.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: ما تاکنون در این مقطع فعالیت خاصی انجام نداده‌ایم و در کنار تمام خیراتی که انقلاب اسلامی ایران در توسعه معارف دینی داشت نتوانسته‌ایم حوزه معرفت‌شناسی را نسبت به ولایت اهل بیت در حوزه احساس و عاطفه قلبی نسبت به ائمه قرار دهیم و هم‌اکنون نیز در مظاهر وابسته به اهل بیت مشاهده می‌شود در جامعه ما وسعتی که حوزه عاطفه و احساس پیدا کرده است در حوزه معرفت‌شناسی نیست.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی یک کلمه طیبه در نظام جمهوری اسلامی است و این نهاد همانند میوه‌ درختی است که در تمام فصول میوه می‌دهد.

امام جمعه مشهد یادآور شد: جهاد دانشگاهی از ریشه بنیادی و نهادینه‌ای برخوردار است و هیچ نهادی در عرصه‌های علمی و فرهنگی سابقه‌دارتر از جهاد دانشگاهی وجود ندارد و ارتقا و توسعه این نهاد در چند سال پس از پیروزی انقلاب در کمتر نهاد آموزشی و فرهنگی وجود داشته است.

علم‌الهدی تصریح کرد: پیشرفت‌های جهاد دانشگاهی در هیچ رشته و تخصصی محدود نشده است و در هر زمان و مقطعی از انقلاب قابل استفاده و بهره‌برداری بوده است.

وی افزود: باید بهره‌برداری از اشخاص علمی مورد توجه قرار گرفته شود و از افرادی‌که در تخصص خود به مرحله نبوغ رسیده‌اند و تعهد به انقلاب و اسلام دارند در توسعه فرهنگ انقلاب حداکثر استفاده را کرد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اگرچه برخی از  اساتید تخصص در یک رشته خاص دارند اما نباید به صرف تخصص یک استاد در یک موضوع اندیشید و باید از ظرفیت او در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استفاده کرد.

علم‌الهدی با بیان اینکه هر جریانی که در دانشگاه‌ها به وجود می‌آید از اساتید منشا می‌گیرد، تاکید کرد: اکثریت جامعه دانشگاهی در کشور را اساتید متدین تشکیل می‌دهند و جامعه آکادمیک ایران در حوزه اساتید یک جامعه ارزشی است و خوشبختانه انقلاب توانسته دین را در جامعه پیاده کند.

وی تصریح کرد: توسعه فعالیت فرهنگی در دانشگاه موضوع ساده‌ای است زیرا برای تحقق این امر تمام امکانات در کشور وجود دارد.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی که یک کلمه طیبه است برخی از افراد با لجاجت‌های فکری خود سبب یک لکه چرکی بر دامن سفید این کلمه طیبه می‌شوند بنابراین باید سعی شود با یک سری لجاجت‌های فکری این کلمه آلوده نشود.

علم‌الهدی یادآور شد: در عرصه انقلاب فرهنگی جلودار جهاد دانشگاهی بود و در حال حاضر که توسعه دانش‌بنیان در کشور است نیز جهاد دانشگاهی جلودار است و درست نیست که در این نهاد برخی لجاجت‌های فکری بروز کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 4