عضو اتاق فکر تبلیغ:آگاهی و زمان شناسی از شاخصه‌های مدیران حوزوی است

مدیر حوزه علمیه شهرستان فردوس، گفت: آگاهی و داشتن اطلاعات کافی نسبت به شرایط روز و وضعیت مدارس و حوزه‌های علمیه از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیر حوزوی است.

حجت‌الاسلام محمد فردوسی‌پور،  عضو اتاق فکر تبلیغ ومدیر حوزه علمیه شهرستان فردوس و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به تبیین ویژگی‌های مدیر موفق حوزوی پرداخت و گفت: ویژگی‌هایی که یک مدیر مدرسه علمیه باید با توجه به شرایط روز جامعه داشته باشد، شامل علم، آگاهی و اطلاعات مورد نیازی است که جزء لوازم یک مدیر است.

 

وی، آگاهی و داشتن اطلاعات کافی نسبت به وضعیت مدارس و حوزه‌های علمیه را مهم‌ترین ویژگی مدیر حوزوی دانست و تصریح کرد: مدیر حوزه علمیه باید نسبت به مقتضیات روز آگاه بوده و بتواند نیازهای حوزه را بررسی کرده و آن‌ها را رفع کند.

 

عضو اتاق فکرتبلیغ  تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های مدیر حوزه علمیه قدرت اقدام است که از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر مدیر حوزه از این مزیت برخوردار نباشد، امکان پیشرفت در حوزه‌های علمیه فراهم نمی‌شود، یعنی دست مدیر حوزه باید به قدری باز باشد که بتواند نیازهایی که تشخیص می‌دهد را با آگاهی‌ها و در جهت پیشرفت طلاب و حوزه‌های علمیه تأمین کند.

 

حجت‌الاسلام فردوسی پور یادآور شد: زمان شناسی و آگاهی به زمان می‌تواند در جذب طلاب به مدیریت مدارس علمیه کمک کند.

 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد مشهد  و عضو اتاق فکرتبلیغ همچنین در خصوص تفاوت مدیریت حوزوی با سایر مدیریت‌ها، گفت: مدیریت حوزه از جایگاه معنوی خاصی برخوردار است، از این رو مدیر حوزوی بایستی نکات معنوی را در خود تقویت کند.

 

وی با بیان این‌که مدیر حوزوی باید دارای جوانب الگوپذیری برای طلاب باشد، اظهار داشت: در دانشگاه‌ها این توجه علاوه بر نیاز دانشجویان وجود ندارد و مورد لحاظ نیست، چرا که در دانشگاه بیشتر افراد دارای تخصص و مدیریت‌های دانشگاهی انتخاب می‌شوند و نسبت به مسائل معنوی دقت کمتری صورت می‌گیرد.

 

وی با ذکر این‌که تفاوت‌های بسیار زیادی بین مدیریت حوزه و دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: عمر انسان در حوزه‌های علمیه تلف نمی‌شود و در حقیقت ثمره خدماتش در تقویت طلاب و پرورش طلبه خوب و مناسب جامعه ظهور و بروز پیدا می‌کند.

 

این استاد حوزه علمیه سپس توصیه کرد: مدیران حوزه باید با قدرت به کارها ورود پیدا کنند و برای عمر طلاب برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشند، در مدیریت حوزوی نباید اعمال نظرهای شخصی وجود داشته باشد، چرا که در حوزه کارها به صورت جمعی است و نه فردی، در نتیجه مدیریت حوزه باید سعه صدر داشته باشد.

 

گفتنی است، شهرستان فردوس دارای سه مدرسه علمیه آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی، حوزه علمیه الزهرا(س) و حبیبیه است






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 13