سبک زندگی اسلامی بر مدار حکمت و مصلحت است

IMAGE634830647089687500حجت الاسلام تقوی با اشاره به مبحث سبک زندگی اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده آن را رهنمودی به موقع و کارساز و رهگشا دانست

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت:تردیدی نیست که رهنمودهای رهبر انقلاب همیشه به موقع و کار ساز و نیز کارگشا بوده است.

حجت الاسلام تقوی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب با این احساس خطر به موقع و سرنوشت ساز نسبت به تهدید جوامع از عدم پذیرش سبک و سیاق زندگی که بحق باید گفت مثل همیشه راه درست را فرا روی بشریت قرار دادند و موضوع مهم و کارگشایی را در شرایط امروز جامعه مطرح کردند.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: اگرچه دستورها و راهنمایی های دینی سرشار از حکمت ها و مصلحت ها است اما با دقت در یک امر مستحب از هزار امر مستحب پی به ژرف نگری سبک زندگی اسلامی می بریم.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه گفت:وقتی اسلام برای جویدن غذا نزدیک به ۳۶ بار را توصیه می کند و امروز با پیشرفت علم پزشکی در می یابیم که بخش اعظم سلامتی انسان در جویدن درست غذا است.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت:اگر شاهد عمرهای طولانی هستیم در بررسی و رصد کردن زندگی افراد سرشاخه های سبک زندگی دینی را ردیابی می کنیم. سرشب خوابیدن، به اندازه خوابیدن، سحرخیزی، خوراک و استراحت به موقع و لازم و کافی، تحرک قابل قبول، دوری از استرس و تسلیم در برابر اوامر الهی و قبول مشیت الهی وآماده بودن برای پذیرش خطرات و اتفاقات و غم ها و شادی‎ها عوامل تأثیر گذارند.

تفاوت سبک زندگی اسلامی با غربی

حجت الاسلام تقوی گفت: تفاوت سبک زندگی بر اساس قانون که در غرب در حال اجرا است و سبک زندگی بر اساس آموزه های اسلام که درایران و بعضی از کشورهای اسلامی طرفداران خود را دارد، در این است که قانون خشک است و چوب مانند که اگر بخواهی قدری چوب را به جهتی حرکت بدهید می شکند اما در سبک زندگی اسلامی انعطاف وجود دارد. و نیز محبت، گذشت و ایثار در سبک زندگی اسلامی وجود دارد و این یعنی رشد و کمال که در این سبک زندگی وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: آنچه دنیای به اصطلاح مدرن به بشریت هدیه داد این بود که فرهنگ اصیل را بعنوان عقب گرد معرفی کردند و زندگی سالم اسلامی و بومی را ارتجاع خواندند و به عنوان مثال غذای سالم را گرفتند و فست فودها را به جای آن تجویز کردند هوای سالم را گرفتند و عمرهای طولانی را با سکته های قلبی، مغزی و آلزایمرها وغیره معاوضه کردند

وی افزود: زندگی ویلایی و صدای بلبل و پرندگان و آرامش روح و جسم و روان و صدای آبشارها و وزیدن باد و حرکت زیبای شاخه های درختان و تصفیه هوا را با استرس و ترس و وحشت مبادله کردند جمع گرم خانواده، قصه های پدر بزرگ و مادر بزرگ جایش را به اینترنت و ماهواره و پراکندگی خانواده داده است.

عضو اتاق فکر تبلیغ گفت: ورود هجمه گونه سبک زندگی غربی که سبک زندگی جدا از هم، عاری از فامیل و عاری از عاطفه و نیز عاری از حس همکاری و تعاون را جایگزین همه گرمی ها و لطافت های اولیه سخن ارزشمند «الجار ثم الدار» کرده است. چه بر سر جوامع بشری آمده که امروز همه دلسوزان جوامع معتقدند که باید برای جلوگیری از انهدام خانواده اندیشه کرد.

استخراج قوانین سبک زندگی از دستورات اسلامی

حجت الاسلام تقوی ابراز داشت: در بعضی از دستورات اسلام با جملات کوتاه و پر مغز برخورد می کنیم که خود به عظمت یک دانشگاه است. اسلام می فرماید «نعمتان مجهولتان، الصحت و الامان» از این سخن چندین کتاب قانون سبک زندگی استخراج می شود. مباحثی همچون حفاظت از خود، خانواده، اجتماع، کشور، ناموس، اسلام و غیره که از این فرمایش بر می آید بزرگ و ارزشمند و قابل تامل است.

وی افزود: رساله حقوق امام سجاد علیه السلام و کتب معتبر به جا مانده از اهل بیت(ع) که به دست عالمان دین جمع آوری و در اختیار ما قرار گرفته مثل نوشتجات مرحوم مجلسی علیه الرحمه در سبک زندگی، در اخلاق، عبادات، اعتقادات، خوراک، پوشاک، مسکن، جامعه، فامیل، صحابه، دوست، شریک، مشارکت، مخالفت، دشمن شناسی، بصیرت دینی، تعامل با دشمن، برخورد با دوست، نگاه اجتماعی، نگاه سیاسی، خانه و خانواده، علم، فن آوری، تکنولوژی و همه را ترسیم کرده است.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: سبک یعنی استفاده از همه چیز و همه جا به اندازه و مراعات در حد اعتدال که تأکید اسلام است یعنی از تلویزیون، پارک، مدرسه، مسجد، خانه، کتابخانه، اینترنت، ماهواره، روزنامه، سیاست، اخبار، ورزش، هنر، خواب وخوراک و غیره باید به اندازه و در حد اعتدال استفاده کرد. بیش از اندازه فشار بر مغز وارد کردن عوارض دارد.

سبک زندگی اسلامی مدرن ترین سبک زندگی

عضو اتاق فکر تبلیغ گفت: از افتخارات بزرگ جوامع شیعی و اسلامی تدوین رساترین و مدرن ترین و در عین حال ساده و روان ترین سبک زندگی برای بشریت بوده و هست و به عنوان نمونه می توان به کتب و مقالات علمی که در ضمن ساده بودن سند افتخار اسلام و شیعه اند اشاره کرد؛ معراج السعاده، حلیه المتقین، سراج الشیعه در بخش عمومی و در بخش خصوصی وسائل الشیعه، اصول کافی و … از این قسم هستند.

وی افزود: به عنوان الگو و نمونه اگر نگاهی به مساجد شیعه و مراکز دینی و مذهبی تشیع اعم از اماکن زیارتی یا علمی مثل حوزه های علمیه و … داشته باشیم درخواهیم یافت که اینان با حفظ بخش اعظم فرهنگ و سبک اسلامی نه تنها ضرر نکردند بلکه امروز مفتخر به حفظ این ارزش هستند، ودر عین حال در دانشگاه‌ها و سایر اماکن ما متأسفانه این گونه نبوده و امروزه متضررند.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) بیان داشت: متاسفانه یکی از ضربه های  مهلکی که رژیم گذشته بر پیکر ایران کهن و با پیشینه علمی، فرهنگی فوق العاده قوی، وارد کرد این بود که در آن دوران ایران بخش اعظم فرهنگ اصیل خود را از دست داد و فرهنگ غربی را جایگزین کرد و انقلاب اسلامی نجات بخش ایران از این ننگ تاریخی شد.

وی در پایان افزود: سنت ما و سبک و سیاق زندگی پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین الگوی کامل و تام و تمام برای زندگی همه انسانها در همه اعصار و قرون است و بدیل و نظیری برای آن متصور نیست. البته فرهنگ و منش و ایده و افکار منظور است که در هر شرائطی می شود بصورت میدانی و عملی اجرائی شود./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 3 =