انتقاد آیت‌الله واعظ طبسی :امر پژوهش در کشور نیازمند توجه جدی است

vaez_l_136780[1]نماینده ولی‌فقیه در استان‌های خراسان گفت: در حال حاضر بی‌مهری‌هایی که بعضا دستگاه اجرایی یا بعضی مقامات کشور نسبت به امر پژوهش دارند، نیازمند توجه است.به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله عباس واعظ طبسی ظهر امروز در دیدار با حضور رئیس و معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور در مشهد، ضمن تمجید از فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی و تولیدات فکری، علمی و پژوهشی، تلاش‌های فکری، هنری و اجتماعی آن، مولود نظام اسلامی و از مهم‌ترین دستاوردها است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: حمایت امام جامعه اسلامی از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، بیانگر نقش تأثیرگذار امامت و رهبری نظام اسلامی در کارهای مهم علمی و پژوهشی و فرهنگی است و امیدوارم قدردان این نعمت بزرگ الهی باشیم.

وی گفت: کشور در این چند سال قدم‌های بلند و پیشرفت قابل توجهی در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی داشته‌ است، جای هیچ حرفی نیست و نیاز به شعار و مبالغه ندارد.

واعظ طبسی خاطر نشان کرد: تمام این موارد واقعیت‌هایی است که زمینه درخشش استعدادهای جوانان و نوجوانان و برخورداری آنها از ایمان و معارف دینی را فراهم کرده و در این میان، اعتماد به نفس و اعتماد به خداوند و دعا برای هدایت و نصرت الهی نقش داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: شما آقایان حتما اکثرا به یاد دارید که قبل از انقلاب اسلامی چه فضایی بود و دستگاه حاکمه مسحور پیشرفت علمی و صنعتی غرب بود و به جای آنکه در مسیر همان پیشرفت‌ها جوانان و مراکز علمی و موسسات فرهنگی را ترغیب کند، آنچه بدان اکتفا می‌کردند، یک غرور کاذب و مطرح کردن فرهنگ بیگانه در فضای کشور و تبعیت از سیاست‌های سلطه‌گرانه آنها بود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به خاطرات خود از زندان رژیم پهلوی و برخوردهای عوامل ساواک ضمن نقل گفته یکی از مسئولان ارشد ساواک با این مضمون که شما که اینقدر علیه اسرائیل صحبت می‌کنید، هیچ می‌دانید که اگر یک روز داروهای اسرائیلی به ما نرسد، همه مردم می‌میرند، گفت: امروز به برکت نظام اسلامی، بسیاری از داروهای مهم کشور در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به بی‌مهری‌هایی که بعضا دستگاه اجرایی یا بعضی مقامات کشور نسبت به امر پژوهش دارند، نمی‌پردازیم، هر چند در جای خود نیازمند توجه است می‌گوییم تحقیق و پژوهش و می‌دانیم که کار تحقیقی چقدر هزینه دارد و ممکن است ۱۰ بار روی یک پروژه کار شود و به نتیجه نرسد، اما آن بودجه لازم را به امر تحقیق و پژوهش اختصاص نمی‌دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این مطلب که امروز تردیدی در پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی نیست، متذکر شد: در کارهای علمی و پژوهشی هرگز دچار تردید نشوید و خیلی هم فکر نکنید مثلا صاحب‌نظرانی که نام آنها در تاریخ آمده هر چه گفتند، وحی منزل است و ما حرفی در برابر آنها نداریم، این گونه نیست.

وی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم با فکر، استعداد و توان فکری خود مسائل تازه‌ای را مطرح کنیم، گفت: ضمن اینکه به علم پیشینیان مراجعه داریم، اما به توان خود هم اعتماد می‌کنیم تا بتوانیم در محافل علمی و سیاسی دنیا مطرح باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این که رهبر معظم انقلاب این‌قدر بر تولید علم تأکید می‌کنند، به خاطر همین موضوع است و این مناظرات و گفتمان‌ها و مباحث آزاد همگی به خاطر این است که انسان بتواند به چیزهای تازه‌ای برسد.

وی با تأکید بر شناخت استعدادهای جوانان و نوجوانان، اظهار کرد: در کشور ما انصافا استعدادهای جوان و برخوردار از نبوغ خاص، فراوان است، ولی هنوز آنچنان که باید و شاید دنبال نکرده‌ایم و این نیازمند کار و برنامه‌ریزی جدی است.

واعظ طبسی با تأکید بر اولویت بخشیدن به مباحث فرهنگی در جامعه خاطر نشان کرد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی کار علمی را همراه با کار فرهنگی می‌داند و حق هم همین است و باید پایه‌های فکری، اعتقادی و معرفتی خود را تقویت کنیم و بتوانیم دیگران و به ویژه شاگردان خود را با همین فکر و نظریه آشنا و تربیت و تقویت کنیم.

وی به شرایط روز جامعه اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که احساس می‌کنیم امروز خیلی نیاز به اخلاق داریم و نیاز داریم که در مسائل فکری و معرفتی پخته و عمیق باشیم؛ نمی‌گویم در این زمینه کم کار شده است، اما آنچه بوده، هنوز نتوانسته است پاسخ مناسبی به نیاز کشور باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نگاه منطقه و دنیای امروز به جمهوری اسلامی است، یادآور شد: همان‌گونه که عزت، شجاعت و استقلال کشور مورد توجه دیگران است، مبلغ آشنایی ما با دین و استواری در آن و رعایت اخلاق دینی نکات مورد انتظاری است که اگر در کنار مسائل علمی بدان‌ها توجه شود، مطمئن هستیم به آنچه مورد انتظار دنیای اسلام از ماست، می‌رسیم.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش در آستان قدس رضوی تصریح کرد: آستان قدس رضوی نیز به مسائل علمی و پژوهشی و هم به مسائل بهداشت، درمان و دارو توجه ویژه‌‌ای داشته و شاید نخستین مؤسسه‌ای که به عنوان بنیاد پژوهش‌های اسلامی تأسیس شد و محققان و اساتید دانشگاه و حوزه در کنار هم مشغول تحقیق و تتبع شدند و محصولات خوبی هم در مسائل فکری و اجتماعی داشته، این مکان بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در امر دارو و درمان هم دارالشفای امام را از اوایل انقلاب متحول کردیم و امروز به عنوان یک بیمارستان منشأ خدمات مناسبی است و بیمارستان رضوی نیز در کنار مسائل درمانی با برگزاری نشست‌های علمی، منشأ خدمات ارزنده‌ای بوده است.

وی تاکید کرد: علاقه‌مند هستیم که یک همکاری اصولی و منطقی بین مراکز پژوهشی نظام و آستان قدس رضوی برقرار باشد و هم ما بتوانیم از خدمات مراکز مختلف استفاده کنیم و هم سایر مؤسسات بتوانند از توانمندی‌های این نهاد بهره‌مند شوند. اگر احساس شود اینجا زمینه‌ای برای همکاری هست، آمادگی وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: به این دستاوردها متوقف نمی‌شویم؛ حالا من باشم یا نباشم، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ادامه این راه است و امکان ندارد که آستان قدس رضوی هماهنگ با سیاست‌های کشور و نظام نباشد و در مسیر ارشادات رهبری نظام جامعه نباشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 11