مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی: تکنولوژی رایتل استعمار مجازی و اطلاعاتی است

  سیستم عامل آندروید، اثر شگفت جاسوسی گوگل است که توانسته با استفاده از این ابزار موقعیت مکانی همه کاربران، حتی در مواقع خاموش بودن GPS را رصد کند و به اطلاعات شخصی دست یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهندس صرامی، شب گذشته در نشست فرهنگی با موضوع «رایتل؛ توسعه ارتباطات یا توسعه ناامنی»، که به همت بسیج مدرسه علمیه معصومیه(س) قم در سالن همایش این مدرسه برگزار شد، با اشاره به تفاوت فاحش ابزارهای رایج مجازی کشور و فناوری عرضه شده توسط رایتل، اظهار داشت: هرچند که وب­کم نیز امکان تصویری بودن را به شخص می­دهد، اما فراگیر بودن وب­کم به اندازه رایتل و قوت کیفیت ارتباط تصویری این اپراتور نیست، به همین جهت است که دغدغه­های فرهنگی خاصی را به وجود آورده است.

مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی افزود: حتی اینترنت پرسرعت نیز که با ۱۲۸ کیلوبایت به مصرف خانوادگی اختصاص می­یابد، مفاسد این ویژگی اپراتور رایتل را ندارد.

مفاسد تکنولوژی رایتل

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از منافعی که در استفاده از ویژگی مکالمه تصویری رایتل گفته می­شود، می­توان با ابزار دیگری مانند اینترنت پرسرعت انجام داد و نیازی به این تکنولوژی با توجه به مفاسد بسیار آن نیست.

صرامی، مضرات این فناوری را بیشتر از منافع آن دانسته و بیان کرد: نباید به اسم “دورکاری اداری” این خدمات را شیوع داد؛ چرا که نمی­توان با این امکانات زمینه حضور کارکنان را در محل کار را برطرف کرد؛ به عبارت دیگر، بسیاری از کارها با استفاده از امکانات فیزیکی و مجازی موجود نیز قابلیت انجام شدن دارند و نیازی به اشاعه این فناوری در زندگی مردم کشور نیست.

وی با بیان این که جای تأسف دارد که در مقابل ورود این گونه تکنولوژی­ها به کشور متزلزل عمل می­کنیم، ادامه داد: نمی­توان با تمسک به هر فناوری که دشمنان فرهنگی ما در دست دارند، مورد استعمار مجازی و اطلاعاتی آنها قرار گیریم. باید در مقابل این نوع  از استعمار هوشیار باشیم.

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با بیان این که دشمنان در ظاهر خدماتی به ما ارائه می­دهند، اما اطلاعات فرهنگی ما را به یغما می­برند، تاکید کرد: در عرضه فناوری­های نوین، باید منافع و مضرات آن را به درستی شناخت و تنها منافع آن تکنولوژی را در کشور عرضه کرد.

استعمار اطلاعاتی

صرامی، ایجاد فضای ناسالم و جلوگیری از هرگونه انتقاد از شیوع این فناوری­ها در بین مردم را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: نمی­توان در برابر هر فناوری­هایی که دشمن به خورد ما می­دهد که در واقع استعمار اطلاعاتی ما به شمار می رود، سر تسلیم فرود آوریم و به خواسته آنها عمل کنیم.

وی یادآور شد: موتورهای جستجوگری مانند گوگل امکانات خود را با توجه به منافع اقتصادی می­برند و اکنون کار به جایی رسیده است که قبل اتمام دستور کاربر، ارائه پیشنهاد می­کند و چندی پیش نیز مسئولان آن اعلام کرده­اند که ما در پی آن هستیم قبل از آن که مخاطب دستور خود را به موتور جستجوگر دهد، ما سایت­های خاص را به او پیشنهاد دهیم.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به این که این که مدیر شرکت گوگل اعلام کرده است که این شرکت در آینده به دنبال آن است که افکار لحظه­ای مخاطبان خود را پیش­بینی کند، تأکید کرد: طبق اطلاعاتی که به دست آورده ام، عقیده دارم که اکنون نیز شرکت گوگل به این هدف دست پیدا کرده است.

دستیابی به اطلاعات فردی

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی اضافه کرد: سیستم عامل آندروید، اثر شگفت جاسوسی گوگل است که توانسته با استفاده از این ابزار، موقعیت مکانی همه کاربران، حتی در مواقع خاموش بودن GPS را رصد کند و به اطلاعات شخصی دست یابد.

صرامی با بیان این که حتی برخی از مسئولان نظام نیز با موبایل های آندرویدی رصد می­شوند، گفت: اوباما، در سال گذشته به مناسبتی به شکل علنی اعلام کرد که یکی از موفقیت­های دولت من این بوده است که موبایل­های آندرویدی را در ایران فراگیر کرده است.

نظارت سرویس های جاسوسی آمریکا بر ایمیل ها

وی تصریح کرد: هر ایمیلی که ما به دیگران می­فرستیم، قبل از آن که به مقصد برسد، به دست سرویس­های جاسوسی آمریکا می­رسد و در مرحله بعد به دست کاربران می­رسد.

مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی بیان داشت: خدمات شرکت رایتل، به عنوان نسل سوم تلفن­های همراه می­تواند تنها در پشتیبانی از سایت­های داخلی باشد، اما به خاطر منافع شخصی و سودهای کلان، خدمات خود را در سایت­های خارجی نیز گسترش می­دهد.

اطلاعات را بدون هیچ هزینه­ای به دشمن می­دهیم

وی با بیان این که این که جای تعجب دارد که اطلاعات خود را بدون هیچ هزینه­ای به دشمن می­دهیم، داشت: برای نمونه، کشور آلمان در مقابل این نفوذ گوگل ایستاده است و اجازه نداده که اطلاعات فردی و نهادهای این کشور در دسترس شرکت آمریکایی گوگل قرار گیرد.

مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به این که این که موضع گرفتن ما در مقابل این موضوع، نشان از حرکت خاموش غرب در عرضه این فناوری دارد، ابراز داشت: اگر قبول کنیم که ارتباط تصویری برای اقشاری در کشور ضروری است و جایگزینی هم ندارد، می­توان آن را به صورت محدود و کنترل شده، تنها به آن اقشار خاص عرضه کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 8 =