زمینه ورود به انحرافات از آسیب‌های مکالمه تصویری است

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به این که آیات ۱۰۲ و ۲۱۹ سوره بقره، بر سنجش کیفی کارها تأکید دارد، گفت: آیات بسیاری بر لزوم پیشگیری از گناه دلالت دارد که برای نمونه می توان به آیه ۵۹ سوره احزاب اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی، شب گذشته در نشست فرهنگی «رایتل؛ توسعه ارتباطات یا توسعه ناامنی»، که به همت بسیج مدرسه علمیه معصومیه(س) قم در سالن همایش این مدرسه برگزار شد، با اشاره به ویژگی تصویری بودن خدمات اپراتور نسل سوم تلفن همراه، اظهار داشت: آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و حضرت آیت الله علوی گرگانی، حکم به حرمت خرید و فروش این سیم کارت داده اند و رهبر معظم انقلاب نیز به حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده ماموریت داده اند تا ابعاد این موضوع را بررسی کند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: این دغدغه ناظر به اپراتور خاصی نیست و موضوع نشست امشب، تنها در مورد فناوری خاص این اپراتور یعنی تصویری بودن مکالمه می باشد.

وی با اشاره به این که آیات بسیاری از قرآن کریم اهمیت پیشگیری از وقوع انحرافات جنسی را مورد توجه قرار داده است که برای نمونه می توان به آیه ۵۹ سوره احزاب اشاره کرد؛ ابراز داشت: این وعده که سیم کارت های مکالمه تصویری فقط در اختیار افراد بالاتر از۱۸سال قرار می‌گیرد، برطرف کننده نگرانی نیست؛ چرا که خطر استفاده انحرافی از این ابزار همه گروه های سنی و افراد مجرد و متاهل را تهدید می کند، ضمن آن که نوجوانان نیز با درخواست اکید از والدین، از آنان می خواهند که سیم کارت خود را در اختیارشان قرار دهند. همچنین امکان نظارت بر رفتار نوجوانان در استفاده از این نوع تلفن ها بسیار اندک است و گاه همین نظارت زمینه اختلاف بین والدین و فرزندان را فراهم می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی، با اشاره به تأکید متون دینی بر مراقبت از نگاه، بیان کرد: آیه ۳۱ و ۳۴ سوره یوسف تأکید دارد که نگاه سوء باعث پرورش افکار حرام نزد زلیخا گردید.

وی با ابراز این که مکالمه تصویری نگاه حرام را به دنبال دارد، ابراز داشت: مقابله با موانع یاد خدا و نماز از دستوراتی دینی است که باید ازهرچیزی که انسان را از دین دور می کند، پرهیز کرد.

معاون تهذیب حوزه­های علمیه با بیان این که آیه ۱۰۲ و ۲۱۹ سوره بقره، تأکید بر سنجش کیفی سود و زیان کارها دارد، ادامه داد: بنا به گفته برخی از موافقان و مسئولان این طرح، همراه بودن دائم با کودک، خرید غیرحضوری، حضور به موقع در کلاس و جلسه، مشاوره و معاینات پزشکی، حمل و نقل هوشمند، حضور در محضر عالم، معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی، صله رحم، ارتباط تصویری با آشنایان کاهش جرم و جنایت و توسعه دورکاری، از منافع تصویری بودن مکالمه به شمار می آید.

وی، با اشاره به آسیب های رواج امکان مکالمه تصویری در جامعه، یادآور شد: احساس ناامنی و آسیب های خانوادگی، سست شدن تدریجی ارتباط همسران، زمینه سازی برای رویارویی والدین و فرزندان و زمینه سازی برای انتخاب گزینه های انحرافی از آسیب های مورد انتظار در ارائه مکالمه تصویری به شمار می آید؛ بنابراین با توجه به این که احتمال آسیب‌های اخلاقی، خانوادگی، تربیتی و حتی امنیتی در مورد این نوع مکالمه جدی است، به نظر می رسد منافع آن در برابر آسیب‌ها قابل مقایسه نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی با تأکید بر لزوم خاص مسئولان نظام به این موضوع، بیان کرد: مسئولان جمهوری اسلامی، وظیفه خاصی در گسترش ارزش های دین بر عهده دارند که نباید از آن غافل شوند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان این که فتاوای مراجع و علما در این موضوع متفاوت است، اضافه کرد: آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و حضرت آیت الله علوی گرگانی، حکم به حرمت خرید و فروش این سیم کارت داده اند و رهبر معظم انقلاب نیز به حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده ماموریت داده اند تا ابعاد این موضوع را بررسی کند.

وی در پایان آمادگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه را برای برگزاری نشست فرهنگی در خصوص این موضوع، با شرکت موافقان و مخالفان آن اعلام کرد.

برپایه این گزارش، سخنگوی بسیج مدرسه علمیه معصومیه(س) اعلام کرد: از اپراتور رایتل درخواست حضور کارشناسی در این نشست علمی شده بود که با بی توجهی مسئولان این شرکت همراه گردید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 5 =