آیت‌الله خاتمی: حوزه علمیه بانک مرکزی دین است

khata-lll_139950 آیت الله خاتمی با تاکید بر این که بهترین و مقدس‌ترین مکانی که بودجه‌های فرهنگی در آن هزینه می‌شود، حوزه‌ علمیه است، گفت: حوزه‌ علمیه بانک مرکزی دین است و باید از هر ابزاری برای بالنده‌تر کردن آن استفاده کرد. 

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری، در آیین افتتاح سومین نمایشگاه کتاب حوزه که پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد با اشاره به لزوم پرداختن به کتاب، فرهنگ و هر آنچه در این حوزه در خور انقلاب و تکریم انقلاب اسلامی است،  گفت: کتاب از اساسی‌ترین ابزارهای انتقال فرهنگ در طول تاریخ بوده است و در کلام بزرگان نیز این اهمیت هویدا و مشهود است.

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که در روایات اسلامی، قوام دین مبتنی بر دو ابزار قلم و قدرت نظامی ذکر شده است، عنوان کرد: کتاب قوی‌ترین و مهمتری ابزار انتقال مفاهیم دینی است و هر چه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در کشور رواج دهیم به سود نظام و در جهت توسعه فرهنگ دینی است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: متاسفانه نرخ و درصد رشد کتابخانه در میان مردم ایران، در شان این ملت بزرگ نیست و باید افزایش پیدا کند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گام ارزشمندی در این راستا است.

نقش حوزه در تقویت و سالم سازی فرهنگ جامعه

وی، نقش حوزه در ایجاد موج فرهنگی در کشور و تقویت و سالم سازی فرهنگ جامعه را بسیار ارزشمند و مهم توصیف کرد و گفت: از مسئولان فرهنگی کشور انتظار داریم تا تسهیلات بیشتری را برای استفاده حوزویان از چنین نمایشگاه‌هایی فراهم آورند تا آنان بتوانند کتب مورد نیاز خود را با راحتی بیشتری تهیه کنند.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: بهترین و مقدس‌ترین مکانی که بودجه‌های فرهنگی در آن هزینه می‌شود، حوزه‌های علمیه است و باید این بودجه‌ها هر چه بیشتر در اختیار حوزویان قرار داده شود؛ زیرا حوزه‌ علمیه بانک مرکزی دین است و باید از هر ابزاری برای بالنده‌تر کردن حوزه‌ها استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: مراجع عظام نیز مقدس‌ترین جایی که برای صرف سهم امام در نظر می‌گیرند، هزینه در حوزه‌های علمیه است که قطعا به بالندگی بیشتر فرهنگ اسلامی می‌انجامد؛ البته این بدان معنا نیست که از دانشجویان و اقشار دیگر هم غافل شویم و به همان میزان باید به دانشجویان نیز توجه شود.

لزوم نظارت بیشتر بر انتشار آثار دینی

عضو جامعه مدرسین حوزه، کتاب را خدمت گزار رشد و تعالی جامعه و فرهنگ دانسته و گفت: باید نظارت بیشتری بر انتشار کتب مختلف به ویژه دینی در کشور صورت گیرد؛ چون نشر کتب مبتذل، آسیب جدی به حوزه فرهنگ عمومی می‌رساند.

آیت الله خاتمی یادآور شد: نمی‌خواهم سلامت ناظران نشر را زیر سوال ببرم، ولی اعتقاد دارم که ممکن است در این حوزه غفلت صورت گیرد که خروجی آن بسیار آسیب‌زا خواهد بود؛ ما با آزادی بیان مخالف نیستیم، ولی با ابتذال مخالفیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: نباید به کتب مسموم در جامعه اجازه نشر داده شود؛ امام باقر‌(ع) کتاب را غذای فکر جامعه می‌داند، پس باید برای پاک‌سازی آن تلاش کرد، چون نمی‌توان غذای مسموم را به مردم تحویل داد و کسی حق ندارد نام آن را سانسور بگذارد؛ البته تمام بخش‌های فرهنگی در اختیار ارشاد نیست، ولی ارشاد باید در زمینه فعالیت خود قوی عمل کند.

پیش بینی دقیق مقام معظم رهبری

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۰ با مطرح کردن مباحثی چون تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی، ملت‌ را از هجوم همه جانبه دشمن بیم داده بودند، ابراز داشت: این مسایل نشان می‌دهد دیده‌بان تیز بین انقلاب چگونه این خطرات را در آن سال‌ها پیش‌بینی کرده است و خوشبختانه علی رغم تلاش‌های دشمنان، بسیاری از تیرهای آنان به سنگ می‌خورد.

امام حمعه موقت تهران با اشاره به این که صدا و سیما نقش بسیار مهمی در ارائه الگوی مناسب فرهنگی و خط زندگی اسلامی دارد، تصریح کرد: حضور میلیونی جوانان در مراسم اعتکاف، احیا، و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و همچنین دیگر مراسمات مذهبی نشان دهنده شکست دشمن است؛ البته نباید کار را تمام شده دانست و از حوزه فرهنگ غافل شد.

وی، تقویت نظامی کشور را از سفارشات بزرگ رسول‌الله(ص) به مسلمانان ذکر کرد و گفت: خوشبختانه امروز کشور ما در این حوزه به قدرت بسیار بالایی دست پیدا کرده است؛ به طوری که کشور از حیث تسلیحات نظامی، تجهیزات لجستیکی و نیروی انسانی که همگی تحت اشراف ولی‌امر مسلمین هستند، در سطح بسیار بالای قرار دارد و دشمنان را از هجوم کشور پشیمان خواهد کرد.

تاکید بر لزوم توجه جدی به توسعه اقتصادی و تولید ملی

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان با تاکید بر لزوم توجه جدی به توسعه اقتصادی و تولید ملی، افزود: در این زمینه باید با درک ضرورت حمایت از تولید ملی، به شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنیم و جامعه اسلامی در این زمینه پیشگام باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 14