استفاده از نسل سوم تلفن همراه به قصد ترویج فساد حرام است

 23عضو ستاد ترویج احکام استفاده از نسل سوم تلفن همراه را به قصد ترویج فساد حرام دانست و به تبیین فتوای مراجع تقلید در تحریم رایتل پرداخت.

 حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس احکام فقهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تبلیغ و فروش نسل سوم تلفن همراه در کشور ایران، به تبیین مسأله حکم شرعی استفاده و به کار گیری رایتل و فتوای حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، حسین نوری همدانی و سیدمحمدعلی علوی گرگانی در تحریم پرداخت.
 
وی در ابتدا با تبیین این مسأله که نسل سوم تلفن همراه وسیله‌ای مانند کامپیوتر و تلویزیون و دیگر ابزار پیرامونی است که در محیط کار و زندگی وجود دارد، گفت: ابزاری مانند کامپیوتر و تلویزیون، دو رویه و دو سویه هستند و به تعبیر فقه از ابزار مشترک محسوب می‌شوند، یعنی استفاده حلال و حرام دارند.
 
عضو ستاد ترویج احکام افزود: قاعده فقهی درباره فروش و استفاده از ابزار مشترک آن است که اگر فروشنده این‌گونه ابزار مشترک را برای استفاده حرام بفروشد و خریدار نیز به قصد استفاده حرام آن را خریداری کند، حرام است، اما اگر به قصد استفاده حلال خریداری شود و فروشنده نیز با همین قصد آن را بفروشد، مانعی ندارد.
 
وی با بیان اینکه جنبه حرام و مفسده برخی از ابزار و وسایل مشترک بر دیگر جنبه‌های آن غلبه دارد، تصریح کرد: وقتی مجتهد در اینگونه وسایل ملاحظه می‌کند که جنبه مفسده غالب است، طبیعتا به سبب اینکه این وسیله به منازل راه پیدا نکند و تبعات سوئی برای افراد نداشته باشد، به جایز نبودن استفاده از آن فتوا می‌دهد.
 
حجت‌الاسلام وحیدپور ادامه داد: حکم به جایز نبودن استفاده از یک چیز، حکم اولیه نیست، بلکه حکم اولیه به این صورت است که اگر چاقو که از ابزار مشترک بوده و هم استفاده حلال دارد و هم استفاده حرام، درصد استفاده حرام و فسادانگیزش بیشتر باشد، استفاده از آن جایز نیست و برداشت مراجع معظم تقلید نیز این‌گونه است.
 
وی با بیان اینکه باید دید جنبه فساد استفاده از نسل سوم تلفن همراه از نظر موضوعی بیشتر است یا منافعی که در بر دارد، اظهار کرد: برای چهار مرجع بزرگوار تقلید که حکم به جایز نبودن استفاده از رایتل داده‌اند، این‌گونه محرز شده که تبعات سوء استفاده از نسل سوم تلفن همراه از منفعت آن بیشتر است.
 
این کارشناس احکام به مقایسه نسل سوم تلفن همراه با ماهواره پرداخت و گفت: خرید، فروش و استفاده از ماهواره ممنوعیت قانونی دارد، اما نسل سوم تلفن همراه که در صدا و سیما تبلیغ می‌شود، ممنوعیت قانونی ندارد و خریداری آن برای فردی که مطمئن است از آن استفاده سوء نمی‌کند و در دسترس افراد دیگر هم برای استفاده سوء قرار نمی‌دهد، اشکال ندارد.
 
وی با یادآوری این‌که تکنولوژی نسل سوم نوعی پیشرفت علم است و نباید اینگونه تلقی شود که دین با علم در تضاد و علم با دین در تقابل است، ابراز کرد: مراجع تقلید می‌فرمایند که نسل سوم تلفن همراه مفسده غالب دارد و معتقدند که راه‌اندازی آن در کشور اشتباه بود و نباید راه‌اندازی می‌شد، اما وقتی راه‌اندازی شد باید روشن شود که اگر این ابزار پیشرفته بخواهد جامعه را به سمت فساد و آلودگی اخلاقی بکشاند، دین آن را محدود می‌کند.
 
حجت‌الاسلام وحیدپور، استفاده از رایتل را به قصد ترویج فساد حرام دانست و تأکید کرد: خرید، فروش و استفاده از همراه رایتل سهل الوصول است، مراجع از این جهت می‌گویند مفسده‌اش بیشتر است، اما باید در نظر داشت که از پیشرفت‌های علمی مانند اینترنت که کار رایتل را انجام می‌دهد، می‌توان در جهت علمی بهره برد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 14