کرسی های آزاداندیشی حوزوی؛ بایسته ها و دستاوردها

   معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور با اشاره به بایسته ها و دستاوردهای برپایی کرسی های آزاد اندیشی در حوزه، این اقدام را گامی در تحقق مطالبات مقام معظم رهبری عنوان کرد.  

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، برپایی کرسی های آزاداندیشی را از جمله مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه  دانست و گفت: یکی از مطالبات جدی رهبرمعظم انقلاب از مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی برپایی کرسی های آزاداندیشی به ویژه در حوزه علمیه است.

وی با اشاره به اهداف برپایی کرسی های آزاداندیشی در حوزه، اظهار داشت: برپایی کرسی های آزاداندیشی با هدف ایجاد فضای ارائه اندیشه های مختلف در موضوعات مختلف در حوزه به صورت رسمی برگزار می شود تا از این رهگذر افراد بتوانند دیدگاه های خود را در مورد موضوعاتی که اعلام می شود، مطرح کنند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان این که موضوعات کرسی های آزاداندیشی در ستادی در شورای معاونین حوزه علمیه مطرح شده است، ادامه داد: هر معاونت حوزه پنج کرسی را از سلسله کرسی های آزاداندیشی برگزار می کند.

۲۰ اسفند؛ زمان برگزاری سومین کرسی آزاد اندیشی

وی با اشاره به موضوعات کرسی هایی آزاداندیشی که تاکنون برگزار شده است، اضافه کرد: یکی از کرسی های گذشته تحت عنوان “ورود طلاب به عرصه های سیاسی” پس از انتخابات مجلس برگزار شد، موضوع دیگر وحدت شیعه و سنی بود و سومین کرسی نیز با موضوع ” حکومت حوزوی و حوزه حکومتی”  نیز ۲۰ اسفند ماه در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی در ادامه با اشاره به چرایی انتخاب موضوع سومین کرسی و این که بحث استقلال حوزه به عنوان دغدغه جدی برای دلسوزان حوزه مطرح است، گفت: آیا این استقلال به معنای فاصله گرفتن از نظام و یا بی تفاوت بودن نسبت به نظام است؟ آیا ارتباط داشتن با نظام لزوما به معنای این است که استقلال حوزه خدشه دار شده است؟ اینها مباحثی است که در کرسی های آزاداندیشی مورد توجه قرار می گیرد.

نحوه طرح بحث در کرسی آزاد اندیشی

وی با اشاره به نحوه طرح دیدگاه های طلاب و فضلای حوزه در کرسی های آزاد اندیشی، تصریح کرد: افراد داوطلب می بایست سایت معاونت تهذیب حوزه به نشانیwww.tahzib-howzeh.com   ثبت نام و برای طرح بحث  اعلام آمادگی و چکیده مقالات خود را ارسال کنند و پس از آن از بین این افراد ۶ نفر انتخاب می شوند و داور نیز مباحث را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

برپایی دو کرسی آزاد اندیشی در سال آینده

معاون تهذیب حوزه های علمیه همچنین از برگزاری کرسی چهارم و پنجم آزاداندیشی در سال آینده خبر داد و عنوان کرد: دو کرسی دیگر با موضوعات “وضعیت قرآن در نظام تعلیم و تربیت حوزه های علمیه” و “نحوه ورود حوزویان به مسایل هنری” در اوایل سال آینده برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی در پاسخ به این پرسش که چرا افراد برای اظهار نظر در کرسی آزاداندیشی افرادی باید از قبل ثبت نام کنند؟، گفت: باید انضباط در برگزاری کرسی های آزاداندیشی حاکم باشد، این که هر کسی بدون آمادگی قبلی و خارج از موضوع هر حرفی بزند، بهره لازم برده نمی شود؛ بنابراین باید دیدگاه های مختلف و مرتبط با موضوع طرح شود، این مسئله می طلبد با ساماندهی مباحث، به جلسه نظم بخشیده شود.

وی همچنین با اشاره به نحوه انتخاب داوران تصریح کرد: داوران کرسی آزاداندیشی براساس تخصص و اشرافی که بر موضوع دارند، انتخاب می شوند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با نزدیک شدن به انتخابات کرسی های آزاداندیشی در این موضوع نیز برگزار می شود؟، گفت: برگزاری کرسی هایی در ارتباط با اصل انتخابات، موضوع خوبی است، اما با توجه به این که مناظراتی نیز در صدا و سیما برگزار می شود، نیازی به برگزاری این کرسی و تکرار آن در فضای حوزه نیست، اما در خصوص اصل انتخابات مناسب است و اگر موضوعی باشد که بشود در فضای انتخابات مطرح کرد، بخش فرهنگی آن را حوزه برگزار می کند.

تقویت فضای آزاداندیشی در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی با اشاره به نتایج کرسی های آزاداندیشی، ابراز داشت: مهم ترین نتیجه کرسی های آزاداندیشی برگزار شده این بود که به مطالبات رهبر معظم انقلاب جامه عمل پوشانده شد، هر چند کامل و جامع نبود، نکته دوم این که فضای آزاداندیشی در حوزه علمیه ترویج و تقویت شد و این نگرانی که ممکن است افراد نتوانند حرف شان را بزنند، به لطف خدا از بین رفت.

وی با اشاره به این که این حرکت می تواند نهضتی را ایجاد کند و در جهات مختلف علمی با رعایت جوانب و چارچوب ها، افراد می توانند اظهار نظر کنند، ادامه داد: طلبه ها می توانند مانند کرسی های دیگر نظرات و اندیشه های خود را بیان کنند.

خطوط قرمز در برپایی کرسی ها

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به خطوط قرمز اظهار نظر افراد در کرسی های آزاداندیشی، عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند “مساله آزاداندیشی که ما گفتیم ناظر به این است که باید راه آزاداندیشی و نوآوری و تحول را باز گذاشت، اما باید آن را مدیریت کرد تا به ساختار شکنی و شالوده شکنی و برهم زدن پایه های هویت ملی نیانجامد”.

زمینه برپایی کرسی های مشترک

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا زمینه برگزاری کرسی های آزاداندیشی مشترک بین حوزه و دانشگاه فراهم شده است؟ تصریح کرد: فضا فراهم است، اما باید موضوعاتی را یافت که دغدغه مشترک حوزویان و دانشگاهیان باشد؛ امروز دغدغه های مختص حوزه علمیه زیاد است و در ابتدای راه هستیم، ابتدا باید به دغدغه های درون سازمانی حوزه بپردازیم و پس از آن به سرغ دغدغه های مشترک برویم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی همچنین با تاکید بر این که برگزاری کرسی های آزاد اندیشی گام کوچکی در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: باید باب این اظهارنظرها و گفتگوها باز شود و صاحب نظران حوزوی در زمینه های مختلف، نظرات خود را ارائه کنند.

استقبال طلاب

معاون تهذیب حوزه های علمیه در پایان با اشاره به استقبال طلاب و فضلای حوزه از برپایی کرسی های آزاد اندیشی، افزود: حوزویان استقبال خوبی از چندین دوره کرسی آزاداندیشی که تاکنون برگزار شده، انجام داده اند که نشان دهنده جای خالی این کرسی ها در حوزه های علمیه احساس می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 13