عضو جامعه مدرسین حوزه: رویکرد فقه شیعه بین‌المللی است

مدیر انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام دینی جامع، جهانی و جاودان است، گفت: رویکرد بین المللی در فقه شیعه به معنای واقعی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، چهارشنبه شب در دومین نشست مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه که در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهارداشت : وقتی مباحثی فقهی مطرح می شود سخن از دانشی است که کشف از شریعت می کند.

مدیر انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه، با بیان این که نباید فقه با شریعت آمیخته شود،  افزود: اگر  این اتفاق بیفتد خلط مبحث روی می دهد؛ فقه یک دانش مقدس بشری در خدمت دین است .

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: اگر رویکرد و توانایی و منابع فقه مطرح می شود، دانش بشری را مورد بررسی دارد و به عنوان یک نیرو و پتانسیل برای بین المللی کردن گزاره های دینی است .

حجت الاسلام  والمسلمین علیدوست در پاسخ به فریضه و نظریه ای که معتقد است فقه شیعه نمی تواند رویکرد بین المللی داشته باشد، تاکید کرد: رویکرد بین المللی در فقه شیعه  به معنای روشن وجود دارد، ولی باید این گزاره ها و راه های عملیاتی کردن آنها را پیدا کنیم؛ البته اثبات آن سخت نیست، چون معتقدیم دین اسلام جامع، جهانی و جاودان است.

دین اسلام جهان شمول است

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دین اسلام و پیامبر خاتم(ص)، جهان شمول بوده و تنها برای ایران اسلامی نیست و مربوط به زمان خاصی هم نمی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  علیدوست با اشاره به برخی مبانی دینی و قرآنی این رویکرد، اضافه کرد: معارف عقلانی و بشری و جهانی در رویکرد دین اسلام و جهان شمولی آن وجود دارد که این اصول را در همه جوامع انسانی می توان پیاده کرد.

استفاده مسیحیان از دعای کمیل

مدیر انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه با اشاره به ویژگی های دعای کمیل، ادامه داد : این دعا، مناجات یک شیعه یا یک مسلمان با خدا نیست، بلکه دعایی برای انسان های خداجوی است؛ به طوری که مسیحیان از این دعا استفاده می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که باید از مفاهیم بین المللی ادعیه استفاده کنیم، یادآور شد: نهج البلاغه و مبانی دینی شیعی، خیلی از دانشمندان مسیحی و اهل سنت را ذلیل کرده است .

تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط

حجت الاسلام  والمسلمین علیدوست با اشاره به رویکرد های اساسی دین اسلام، ابراز داشت: یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد  این است که فقه و مقاصد شریعت مورد بررسی جدی قرار بگیرد؛ البته باید از افراط و تفریط در بررسی پرهیز کرد و راه میانه را که همان دانستن رویکرد بین المللی مقاصد است، ادامه داد.

وی، مبانی جوامع بشری برای دانستن و تزکیه و امر به معروف و نهی از منکر را عقلانی دانسته و ادامه داد: حضور عقل در منابع استنباطی را باید جدی گرفت و هیچ فقیهی حضور عقل در فقه را انکار نکرده است .

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست بیان داشت: کسانی که می گویند فقه شیعه ازمصلحت بیزار است، تلقی اشتباهی از آن دارند و همه باید بدانند فقه شیعه این گونه نیست.

لزوم استفاده از فرصت ها

 حجت الاسلام  والمسلمین علیدوست در پایان با بیان این که در هیج دوره ای این فرصت ها برای حوزه های علمیه و طلاب وجود نداشته است، گفت: حوزه های علمیه هیچ مقطعی تاریخی از امکانات امروز برخوردار نبوده است و باید بهترین بهره برداری را از آن داشت؛ گرچه همه مشکلات را قبول داریم .

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14