مجریان نظام اهداف دین و حوزه را دنبال کنند

استاد حوزه و دانشگاه، تقویت حوزه را تقویت حکومت دانسته و تاکید کرد: متولیان و مجریان بدانند که حکومت اسلامی از برکات حوزه است و ادامه و بقای آن نیز قرار گرفتن در مسیری است که از سوی حوزه ترسیم شده است.

 حجت‌الاسلام غفاری قمی، از اساتید حوزه و دانشگاه، شب گذشته در سومین نشست آزاداندیشی با موضوع “حکومت حوزوی، حوزه حکومتی” که از سوی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، در تعریفی از حکومت دینی اظهار داشت: در حکومت دینی نباید حوزه و حکومت را از هم جدا دانست؛ چرا که حکومت دینی تجلی عملی رویکرد حوزه است و حوزه و حکومت مکمل یکدیگرند.

حوزه؛ تامین کننده نیازهای نظام

وی با اشاره به وظایف حوزه در مقابل حکومت، گفت: مهمترین وظیفه حوزه، تامین نیازهای فکری حکومت از نظر فرهنگی، مدیریتی، اجتماعی و… است؛ حوزه می بایست در عین تامین این نیازها، همواره آنها را به روز ارایه نماید.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که لازمه ایفای چنین نقشی، به کار بردن حداکثر توان حوزه و اندیشمندان آن است، ادامه داد: نقش حوزه در مدیریت حکومت، نقشی و مهم و غیرقابل انکار است، ولی متاسفانه نسبت به این مسئله آن گونه که باید توجه نشده است.

وی با اشاره به دیدگاه‌های موجود در عرصه نقش حوزه در مدیریت حکومت، ابراز داشت: نخستین دیدگاه این است که مدیریت خُرد و کلان همگی از آن حوزویان باشد؛ اشکالی که در این عرصه وجود دارد این است که با توجه به امکانات امروز حوزه، این مسئله قابل اجرا نیست و شاید هم به این صورت به مصلت نباشد.

دیدگاهی مبتنی بر خروج کامل حوزویان از حکومت!

حجت‌الاسلام غفاری قمی ادامه داد: این که اجرا و مدیریت از آن حوزویان نباشد و تنها حوزه به عنوان ناظری دلسوز در عرصه‌‌های مختلف حکومت حضور داشته باشد، به معنای خروج کامل حوزویان از حکومت است.

وی در تبیین دیدگاه سوم در این عرصه، افزود: دیدگاه مناسب و مورد قبول در این عرصه آن است که مدیریت و اجرا در مسئولیت‌های متناسب با حوزه توسط حوزویان انجام شود و در سایر امور به صورت ناظر عمل کنند؛ این دیدگاه، دیدگاه درستی است؛ چرا که دیگران نمی‌توانند مسئولیت‌های متناسب با حوزه را انجام بدهند ، چون تخصصی در این عرصه ندارند و انحراف ایجاد می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره میزان مدیریت حوزه بر حکومت، اظهار داشت: میزان مدیریت حوزه بر حکومت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بسیار کمتر از مقدار توان فعلی حوزه است؛ ما باید بدانیم که کوتاهی در این عرصه موجب می‌شود افرادی گرچه مومن و دلسوز باشند، ولی چون علم دینی کافی را ندارد، در برخی فعالیت‌هایی فرهنگی به جای اصلاح، فساد ایجاد کنند.

حکومت اسلامی از برکات حوزه است

وی خاطرنشان کرد: متولیان بدانند که حکومت اسلامی از برکات حوزه است و ادامه و بقای آن نیز قرار گرفتن در مسیری است که از سوی حوزه ترسیم شده است و تقویت حوزه، تقویت حکومت است.

حجت‌الاسلام غفاری قمی در پایان تاکید کرد: مسئولان حکومت اسلامی باید مجریان اهداف حوزه ودین باشند و آنچه به عنوان مسئولیت در حوزه یاد می‌‌شود، امانتی از سوی خدا می‌باشد که انسان در برابر آن مورد سئوال قرار می‌گیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 8 =