نگاهی به زندگی مرحوم شیخ عبدالهادی الفضلی / آیت‌الله فضلی پرچم تقریب را در جزیره العرب برافراشت / علامه فضلی سیستم آموزشی حوزه‌های خارج از کشور را سامان داد

 

  بعد از ده ها سال مجاهدت علمی، در ایام سالروز شهادت استادش شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر به لقاء الله پیوست. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، خبر ارتحال آیت الله شیخ دکتر عبدالهادی الفضلی از علمای شیعه عربستان برای پیروان و علاقه مندان به مکتب که با آثار و اقدامات این خدمتگزار مخلص و خدوم آشنایی داشتند، خبر حزن انگیزی بود.

شرق عربستان و بلکه جهان اسلام، در حالی این عالم بزرگوار را از دست داد که هنوز بسیاری از دین پژوهان در انتظار آثار جدید از این محقق جلیل القدر و دانشمند بودند.

* زمان تشییع پیکر مطهر ایشان

شیخ فضلی که از وی به فقیه و دانشمند علم لغت نیز تعبیر می شد، مدتی طولانی از بیماری رنج می بُرد تا اینکه در سن ۷۸ سالگی به لقاء الله پیوست و پیکر مطهر ایشان بر اساس اعلام خانواده ایشان، فردا(سه شنبه) در شهر سیهات استان قطیف عربستان تشییع می شود.

* شیخ عبدالهادی الفضلی که بود؟

شیخ دکتر الفضلی در سال ۱۹۳۵ در شهر بصره در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود و تحصیلات دینی را تحت نظر پدرش مرحوم آیت الله میرزا محسن الفضلی آغاز کرد و تحصیل در حوزه علمیه را با طعم حوزه نجف چشید و در دانشگاه بغداد نیز تحصیل نمود. از هم شاگردی های لبنانی اش در نجف می توان مرحوم سید محمدحسین فضل الله و مرحوم شیخ محمد مهدی شمس الدین(رئیس سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان) را نام برد.

* جمله شهید صدر درباره مرحوم الفضلی

 ایشان در نجف از محضر اساتیدی چون حضرات آیات خویی، آل راضی، مظفر، سید محمدتقی حکیم، سیدمحسن حکیم و شهید صدر بهره برد و بعد از ده ها سال مجاهدت علمی، در ایام سالروز شهادت استادش شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر به لقاء الله پیوست. در بسیاری از محافل علمی و حوزوی، ایشان را فردی مورد اعتماد نزد شهید صدر معرفی میکنند و شهید صدر نیز در در نامه هایی به شیخ فضلی تصریح کرده است که او از مفاخر حوزه علمیه نجف است.

* فعالیت در حزب الدعوه عراق؛ تحصیل در قاهره

او به دلیل فعالیت در حزب الدعوه عراق مورد تعقیب حزب بعث قرار گرفت تا اینکه نجف اشرف را در سال ۱۹۷۱ ترک گفت و برای تدریس ادبیات راهی دانشگاه ملک عبدالعزیز در شهر جده عربستان شد و پس از ۵ سال ترجیح داد برای تحصیل در مقطع دکتری همین رشته یعنی ادبیات عرب در دانشکده دارالعلوم دانشگاه قاهره رهسپار مصر شود تا با نشان بالا از آن فارغ التحصیل گردد.

* وکیل مقام معظم رهبری در عربستان

علامه فضلی از علمای بزرگ شیعه در عربستان سعودی به شمار می آمد و وکیل رهبر معظم انقلاب در این کشور بود همچنانکه پیش از آن وکالت شهید صدر را بر عهده داشت و عمر شریف خود را در راه خدمت به اسلام، عقیده و نشر اسلام ناب محمدی سپری کرد.

* تمجید رهبر معظم انقلاب از علامه فضلی

چندی پیش که شیخ عبدالهادی فضلی، جهت مداوا در یکی از بیمارستان های تهران بستری بودند. مقام معظم رهبری به عیادت ایشان رفتند و ضمن تمجید از خدمات علمی ایشان به جهان تشیع، پیشانی این عالم بزرگ عربستانی را بوسیده و دست راست ایشان را در دست خود گرفته و فرمودند: “این، دست راست ایشان است. این دست، خیلی خدمت کرده است.”

* نگاهی به آثار شیخ فضلی

مرحوم الفضلی ۶۶ کتاب در زمینه های فقه، اصول، لغت و اخلاق به رشته تحریر درآورده است. جدیدترین اثری که در ارتباط با اندیشه های این اندیشمند منتشر شد، کتاب “الحضاره الإسلامیه بین دواعی النهوض و موانع التقدم” (تمدن اسلامی؛ از انگیزه های خیزش تا موانع پیشرفت) بود که از سوی مرکز الحضاره بیروت روانه بازار نشر شد.

این کتاب، مجموعه سخنرانی ها و بحث های علامه شیخ عبدالهادی الفضلی است که به تحریر و تحقیق حسین منصور الشیخ به فرجام رسیده و در ۶ فصل تنظیم شده است.

جوامع انسانی، انتخاب ها و گزینه های عقیدتی فراروی، اندیشه اسلامی و فلسفه های معاصر، اسلام و نیازهای جدید، جوامع مسلمان و نظام سرمایه داری و دیگر مباحث تمدن اسلامی را می توان در این کتاب یافت.

قابل ذکر است که این کتاب، دومین کتابی بود که مرکز الحضاره(مرکز پژوهش های تمدنی) با محوریت اندیشه شیخ عبدالهادی فضلی به قلم حسین منصور الشیخ منتشر کرده بود. پیش از این نیز در سال ۲۰۰۹کتابی با نام “الشیخ عبدالهادی الفضلی وتجدید مناهج التعلیم الدینی” به قلم حسین منصور الشیخ از جانب مرکز الحضاره منتشر شده بود.


 آیت الله محسن اراکی امروز در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با تسلیت در گذشت آیت الله عبدالهادی الفضلی از علمای شیعه عربستان، اظهارداشت: مرحوم آیت الله فضلی از علمای برجسته و بزرگ عربستان سعودی  بودند و با بیش از ۵۰ سال در عرصه های مختلف علمی تلاش و صاحب آثار متعددی هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تلاش این عالم فقید در تحقق وحدت، تصریح کرد: این عالم بزرگوار از چهره های تقریبی برجسته جهان اسلام بودند که پرچم وحدت اسلامی را در جزیره العرب برافراشته نگه داشت.

 وی ادامه داد: ایشان با وجود شرایط سختی که برعربستان حاکم بود، توانستند با تدبیر و حکمت در دانشگاه ها و مراکز علمی این کشور حضور فعال پیدا  کنند .

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه مرحوم علامه فضلی، خاطرنشان کرد: ایشان هم در بین شیعیان محبوبیت و حضور موثر و فعال داشتند و هم در بین اهل سنت از عالمان تاثیر گذار در عرصه های  تقریبی  به شمار می رود .

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: حضور فعالانه ایشان در مجامع بین المللی تقریبی و دانشگاه های عربستان از  توفیقات بزرگ مرحوم شیخ فضلی می باشد.

 آیت الله اراکی در پایان گفت: آیت الله فضلی از لایه های عمیق علمی و شگرفی  برخوردار بودند که امیدوارم خداوند ایشان را  رحمت  کند و شاگردانش راه  و هدف او را ادامه دهند .


  علامه فضلی سیستم آموزشی حوزه‌های خارج از کشور را سامان داد

 حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و درگذشت مرحوم علامه شیخ عبدالهادی الفضلی از علمای برجسته شیعه عربستان، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های علامه فضلی حضور موثر ایشان در عرصه‌های بین‌المللی بود.

وی افزود: ایشان در سال ۱۳۱۴ در شهر بصره متولد شد و در همان سنین کودکی قرآن را حفظ کرد و بعد از اتمام دروس سطح حوزه، عازم نجف اشرف می‌شوند و در آنجا از محضر بزرگانی همچون آیات عظام حکیم، خویی، قاضی، مظفر و شهید صدر استفاده می‌کنند.

معاون بین‌الملل جامعه ‌المصطفی ادامه داد: آیت‌الله الفضلی همگام با تحصیل در حوزه در دانشگاه بغداد و نجف ادامه تحصیل می‌دهند و به عنوان استاد در دانشگاه‌های عراق، مصر و برخی کشورهای اروپایی فعالیت داشتند.

وی، یکی از ویژگی‌های این عالم فقید را زمان‌شناسی و نیازشناسی عنوان کرد و یادآور شد: ایشان به این فکر بود که چه نیازی در جامعه و حوزه وجود دارد که بر اساس آن، کتاب‌هایی را تالیف کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی خاطرنشان کرد: ایشان مطالعات زیادی برای نظام آموزشی و متون درسی حوزه‌های علمیه خارج از کشور انجام داد و کتاب‌هایی تدوین کرد که در حال حاضر از بهترین‌کتاب‌هایی به شمار می روند که در حوزه‌های علمیه آموزش داده می‌‌شود.

معاون بین الملل جامعه المطصفی ادامه داد: آیت‌الله عبدالهادی الفضلی با در این واقعیت که سیستم آموزشی باید پلکانی باشد کتاب‌های درسی زیادی از جمله «خلاصه‌المنطق»، خلاصه الاصول»، «خلاصه الکلام» و … تدوین کردند و به عنوان متون درسی حوزه‌های علمیه قرار گرفتند که توانست مخاطبان خود را جذب کند.

وی با بیان این که کتاب‌های ایشان در دانشگاه اسلامی انگلستان مورد استفاده قرار دارد، بیان داشت: علامه الفضلی در حوزه قانون‌گذاری کتابی به نام «التشریع الاسلامی» تالیف کردند که در مقدمه آن می‌نویسند “این کتاب در این حوزه برای اولین بار تالیف شده و طبعاً دارای نواقصی است، اما گامی برای محققین و پژوهشگران که در این راستا تحقیق کنند”.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی،خدمات ارزشمند علامه الفضلی را ناشی از روح آزاداندیشی‌ این عالم فقید دانسته و خاطرنشان کرد: اهتمام به تاسیس مراکز علمی، پژوهشی، و مدارس علمیه در سراسر جهان از جمله جامعه آل‌البیت (ع) از دیگر خدمات ایشان می باشد.

وی ادامه داد: علامه فضلی از پشتکار زیادی برخوردار بود و علی رغم کسالتی که در اواخر عمر داشت، همواره به دنبال تولید علم و دانش بود و هر روز از ایشان مطالب جدیدی منتشر می‌شد.

معاون بین‌الملل جامعه المصطفی اضافه کرد: این عالم فقید از مراکز آموزشی که تاسیس کرده بود، اطلاع کامل و کافی داشت و از اوضاع علمی آموزشی و از برنامه‌های امتحانات سئوال می‌کردند و این برای همه ما درس آموزنده‌ای است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم رحلت ایشان باعث شود جو خفقانی که بر عربستان حاکم شده، شکسته شود و مردم با خدمات علمی ایشان بیشتر آشنا شوند.

 

 

حزب الدعوه: مرحوم فضلی از پیشگامان جنبش اسلامی در عراق بود

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، متن بیانیه حزب الدعوه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الى ربک راضیه مرضیه. فادخلی فی عبادی. وادخلی جنتی».

علامه آیت الله شیخ عبدالهادی فضلی به جوار رحمت ایزدی شتافت. خداوند او را رحمت کند.

آن مرحوم از پیشگامان جنبش اسلامی در عراق و از نسل اول حزب الدعوه میباشد که در کنار آیت الله العظمی سید شهید محمد باقر صدر در بنای جنبش اسلامی عراق سهیم بود و خدمات علمی زیادی به اسلام ارائه کرد و از بزرگان حوزه علمیه نجف و محافل علمی خارج آن به شمار میرفت.

آن مرحوم مشارکت فعالی در غنی سازی جنبش علمی عراق در جهان عرب و اسلام داشت و ده ها تالیف ارزشمند از خود بر جای گذاشت و تا آخرین روز زندگی شریفش به تلاش علمی خود ادامه داد.

به مناسبت درگذشت این دانشمند جلیل القدر، حزب الدعوه الاسلامیه به حوزه علمیه نجف اشرف و اهالی جنبش اسلامی در عراق و تمامی علما و مسلمانان سراسر جهان تسلیت گفته و از خداوند عزوجل برای آن مرحوم درخواست رحمت گسترده و بهشت مینماید.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 7 =