بیش از ۵۰۰ آیه در قرآن پیرامون بهداشت روان وجود دارد

  بیش از ۵۰۰ آیه در قرآن پیرامون بهداشت روان وجود دارد که تمامی آیات اخلاقی و نکاتی که درباره پرهیز از غیبت و تمسخر دیگران می‌باشد، از آن جمله است. 

دکتر حسینعلی علائی از پزشکان حوزوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به هفته سلامت، به تبیین این مسئله از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: آیات و روایات فراوانی پیرامون بهداشت، در قرآن و کلام معصومین(ع) وجود دارد.

رییس درمانگاه ۲۲ بهمن تامین اجتماعی قم درباره توجه اسلام به بهداشت و روان، ابراز داشت: بیش از ۵۰۰  آیه در قرآن پیرامون بهداشت روان وجود دارد که تمامی آیات اخلاقی و نکاتی که درباره پرهیز از غیبت و تمسخر دیگران می‌باشد، از آن جمله است.

دانش آموخته سطح ۳ رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه با بیان این که بیشتر آیات و روایات پیرامون احکام الهی جنبه بهداشت روانی دارند، ادامه داد: تعالیم اسلامی بر خلاف دیدگاه‌های غربی به جای توجه درمان، به پیشگیری اهتمام دارد؛ مسئله‌ای مانند حجاب که انسان‌ها را از افتادن در بسیاری از مفاسد حفظ می‌کند، از این قبیل می‌ باشد.

این پزشک حوزوی ادامه داد: پزشکی امروز بیشتر بر درمان تاکید می‌‌کند، حال آن که درمان از پیشگیری ساده‌تر و بهتر است؛ از این رو اسلام دیدگاه سلامت ‌نگر دارد و می‌خواهد مردم دچار بیماری نشوند.

علائی با اشاره مسئله روزه و نماز که هم برای جسم و هم برای روح تاثیر مثبت دارند، افزود: تمامی واجبات دینی آنچه حرام و آنچه حلال اعلام شده است در جهت حفظ سلامت روح و جسم است؛ امروزه بسیاری از بیماری‌ها، افسردگی‌ها و … به دلیل از یاد رفتن خدا می‌باشد ولی نماز که بهترین ذکر است به انسان آرامش داده و او را از افسردگی‌ها و غیره نجات می‌دهد.

وی با اشاره به ریشه برخی بیماری‌های جسمی و بیماری‌های روانی ادامه داد: اگر تعالیم دینی و اسلامی و توصیه‌های که اسلام آنها را در قالب مستحبات و مکروهات در اموری چون خوردن و آشامیدن، استراحت و غیره داده است سلامت جسم تامین می‌شود.

این پزشک حوزوی، نقش حوزویان در سلامت و بهداشت جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بسیاری از افراد به سلامت جسم خود اهمیت می‌دهند اگر مبلغان تعالیم و فلسفه وجودی آن را به مردم بیان کنند، افراد با رغبت بیشتری به سوی عمل نمودن به دستورات الهی گرایش پیدا می‌کنند.

علائی در پایان با ابراز تاسف از کم‌توجهی جامعه به طب اسلامی که همان طب پیشگیری و سلامت است، گفت: این کم ‌توجهی ناشی از وجود مافیای دارو و درآمدهایی برای سازندگان داروها ناشی می‌شود؛ باید افراد توانا و آشنا به تعالیم اسلامی و پزشکی به این عرصه وارد شوند و به صورت تخصصی پیرامون این مسئله مطالعه و تحقیق نمایند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 10