آیت‌الله جوادی آملی: منظور اسلام از افزایش اولاد، تربیت خلیفه‌الله است

IMAGE633933768234022500حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار مدیر و اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی دروازه ایران به روی شرق و غرب باز شد، اظهار داشت: ره‌آورد این ارتباط هم از نظر علمی، حسی و تجربی و هم از نظر عملی قابل بررسی است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار مدیر و اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی دروازه ایران به روی شرق و غرب باز شد، اظهار داشت: ره‌آورد این ارتباط هم از نظر علمی، حسی و تجربی و هم از نظر عملی قابل بررسی است.
وی با بیان اینکه محور بحث در انسان‌شناسی، علوم تجریدی است افزود: آنچه به خورد ما دادند یا به دنبال آن رفتیم علوم تجربی بود و چه بسیار همایش‌هایی که به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اختصاص یافت،‌ اما ما به دنبال انسان‌پروری هستیم نه دامپروری.
استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: وقتی سوره احزاب را می‌خوانی که آن گاه که مرد نامحرم زن نامحرم را نگاه کرد و طمع کرد آن گاه قلبش مریض است،‌ آن که به دنبال بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌رود، نمی‌داند این مریضی قلب چیست.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: موضوع بحث انسان‌پروری، خلیفه‌اللهی است، حرمتی که قرآن برای انسان قائل شد این بود که گفت می‌خواهم خلیفه تعیین کنم و نفرمود می‌خواهم «خلیف» تعیین کنم؛ این «ه» مربوط به تانیث نیست، «ه» مبالغه است مانند علامه یعنی باید خیلی جانشین باشد،‌ البته انبیا و اولیا قله خلافت را دارند و سایر انسان‌ها سایر مراحل خلافت را کسب می‌کنند.
وی گفت: در انسان‌پروری اول طرح و برنامه مهم است و بعد اجرائیات.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند افزود: مردان جامعه همان احتیاجاتی را دارند که زنان دارند و به منظور پرهیز از اختلاط باید خانم‌ها اداره امور مربوط به خود را به دست گیرند و تمام نیازهای مربوط به زن‌ها را خود زن‌ها انجام دهند.
وی با اشاره به وعده قرآن به حضرت نوح افزود: قرآن می‌فرماید اگر راه راست را پیش گرفتید و به بیراهه نرفتید خداوند شما را با اولاد یاری می‌کند،‌ طریقه استفاده از این مدد استغفار است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه خانم‌ها باید مطالبات خود را بفهمند اظهار داشت: زنان باید این واجب مطلق را که مقدمات آن تحصیلی است به دست آورند و این مطالبه رسمی جامعه زنان شود.
وی گفت: مادر شدن مسؤولیتی است بر عهده زنان و دولت باید در این راه گام بردارد.
این مفسر قرآن کریم کلمه «استعمار» را یکی از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی دانست که اکنون به صورت نحس‌ترین کلمات درآمده است و افزود: استعمار قرآنی به این معنا است که خداوند همه امکانات و هوش و خرد را به انسان عطا کرد و سفره‌ای را برای انسان چید، تا انسان زمین را آباد کند، بیگانه‌ای را در این سفره راه ندهد و خود آقا و سرور خود باشد.
وی گفت: آباد کردن زمین به داشتن فرزند صالح و سالم است،‌ این مطالبه خدا از ما است که راه آن نیز برای ما مشخص است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه سکینت جامعه بر عهده زنان است، ادامه داد: اگر زن نتواند سکینت جامعه را تأمین کند، رسالت الهی خود را انجام نداده است.
وی با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س) که زینت زن را در ندیدن هیچ مردی و ندیدن او از سوی هیچ مردی بیان کرده است، گفت: معنای این سخن آن نیست که زن از منافع جامعه محروم شود، بلکه آن است که همه کارهای خود را به وسیله خود انجام دهد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرار مغزها از کشور به دلیل برخی کمبودها گفت: اگر در کارهای اجتماعی که واجب کفایی است کوتاهی کنیم همه در روز قیامت مسؤولیم.
وی با بیان اینکه ما تا ابد نیازمند اعقاب خود هستیم، اضافه کرد: بسیاری تصور می‌کنند مردن پوسیدن است،‌ اما دین می‌گوید مردن از پوست به درآمدن است و فرزند تنها مشکل دنیا را حل نمی‌کند بلکه مشکل آخرت را هم حل می‌کند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به مسؤولیت خانواده‌ها و دولت در تکثیر نسل اظهار داشت: اگر دولت در تکثیر نسل مسؤول است باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد.
وی با اشاره به حدیثی از امیر مؤمنان علی(ع) گفت: مال نعمت خوبی است اما داشتن آن کمال نیست.
استاد حوزه علمیه قم افزود: همراه با داشتن مال دو کار باید کرد؛ تلاش در تولید و قناعت در مصرف.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 6 =