مفتی تونس: جهاد نکاح نوعی زنا است / نبرد در سوریه جهاد نیست/تظاهرات تونسی‌ها علیه عربستان و قطر

شیخ عثمان بطیخ مفتی تونس
 مفتی تونس با انتقاد شدید از فتوای جهاد نکاح علمای وهابی برای اعزام دختران به سوریه، این نکاح را نوعی فحشا و زنا توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عثمان بطیخ، مفتی تونس با اشاره به اعزام ۱۶ دختر از این کشور به سوریه تحت عنوان «جهاد نکاح»، گفت: آنچه از آن به عنوان جهاد نکاح یاد می شود یکی از انواع فحشا و زنا است.

وی افزود: همه اطلاعات و دلایل نشان دهنده آن است جوانان تونسی که به جنگ در سوریه کشانده می‌شوند، فریب خوردگانی هستند که مغز آنها شستشو داده شده است.

مفتی تونس تأکید کرد: فراخوان ها برای جهاد در سوریه اشتباه بزرگی است، زیرا هیچ مسلمانی حق ندارد با برادر مسلمانش بجنگد. از این رو، ضروری است افرادی که درصدد رفتن به سوریه هستند برای روی آوردن به جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس قانع شوند.

شیخ بطیخ خاطر نشان کرد: جهاد دو نوع است، جهاد برای مقاومت در مقابل اشغالگران، و جهاد با نفس که همان جهاد اکبر است.

وی ادامه داد: فلسطین اشغالی از سرزمین هایی است که باید برای آزاد سازی آن جهاد کرد، اما این بدان معنی نیست که ضرورتا برای جهاد در فلسطین به آن سرزمین عزیمت کرد، بلکه با حمایت از قضیه فلسطین و حمایت از ملت آن نیز می‌توان به جهاد با دشمن اشغالگر پرداخت.

گزارش های رسانه‌ای از حضور حدود سه هزار تونسی در سوریه خبر می‌دهند. تاکنون شمار قابل توجهی از  این تروریستهای اعزام شده به سوریه به قتل رسیده‌اند. علاوه بر این صدها تن از آنها نیز از سوی دولت سوریه دستگیر شده‌اند و در زندان به سر می‌برند.

براساس این گزارش ها، شبکه‌هایی سازماندهی شده جوانان تونسی را جذب نموده و پس از ارسال به لیبی و سپس ترکیه، وارد میدان درگیری ها در سوریه می‌کنند.

برخی گزارش ها نیز از دست داشتن تشکل هایی در داخل تونس در این شبکه ها خبر می دهند.

در همین راستا، لطفی بن جدو وزیر کشور تونس از متلاشی شدن چندین شبکه ارسال جوانان تونسی به سوریه برای کمک به مخالفان مسلح نظام آن کشور خبر داد.

اطلاع رسانی نادرست و ناآگاهی جامعه تونس از مفاهیم دینی سبب شده است تا شماری از دختران تونسی برای عمل به فتوای مشکوک نکاح جهاد به سوریه اعزام شوند.

کارشناسان مسائل منطقه دلیل حضور دختران تونسی در سوریه برای عمل به این فتوا برخلاف دیگر شهروندان سایر کشورهای عربی را بی اطلاعی آنها از مفاهیم دینی می دانند.

رژیم لائیک و ضد دین در دوره گذشته تونس حتی کلاس های تدریس قرآن را نیز تعطیل می کرد و شمار زیادی از مساجد این کشور سالیان درازی پلمپ شده بودند. این امر سبب شد تا مردم این کشور از مفاهیم دین اسلام فاصله بگیرند و در نتیجه پس از انقلاب ۲۰۱۱، افراطیون و سلفی‌های وهابی به راحتی افکار و اعتقادات آنها را بازیچه خود قرار دهند و در چنین وضعیتی شماری از جوانان آن کشور را فریب داده و آنها را برای جنگ با نظام سوریه به این کشور اعزام کنند.

در چنین شرایطی با صدور فتوای جهاد نکاح از سوی حامیان گروه‌های تروریستی، شماری از دختران اغفال شده تونسی به سوریه اعزام شدند.

مفتی تونس: نبرد در سوریه جهاد نیست

مفتی تونس خطاب به جوانان این کشور گفت که جنگ سوریه عرصه جهاد نیست.

 شیخ عثمان بطیخ، مفتی تونس تأکید کرد که آنچه جهاد در سوریه نامیده می‌شود، جهاد نیست چراکه سوری ها مسلمان هستند و مسلمان در مقابل مسلمان جهاد نمی کند.

این اظهارات پس از جنجال ماه گذشته در تونس درباره اعزام تعداد زیادی از جوانان این کشور به سوریه کانون بحث‌های سیاسی و مذهبی شد.

سلفی‌های تونس با حمایت سعودی‌ها اقدام به اعزام تعداد زیادی از جوانان تونسی تحت عنوان جهاد به سوریه کرده‌اند که این مسأله سبب نگرانی مقامات این کشور شده بود.
تظاهرات تونسی‌ها علیه عربستان و قطر

تونسی‌ها علیه دخالت‌های عربستان و قطر در شهر تونس تظاهرات می‌کنند. تونسی‌ها فردا علیه دخالت‌های عربستان و قطر در جهان عرب تظاهرات برگزار می‌کنند.

این تظاهرات در پایتخت تونس و توسط فعالان سیاسی این کشور برگزار می شود.

تونسی‌ها در ماه‌های گذشته پس از اخبار انتشار یافته درباره نقش قطر و عربستان در اعزام جوانان کشورشان به جنگ سوریه و تلاش این دو کشور برای تاثیر در فضای سیاسی تونس به سود سلفی‌ها، تظاهرات برگزار می‌کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 11