شهید مطهری در دوره ای قائل به تحول حوزه بود که برخی آن را کفر می دانستند

آیت ا… مهدوی کنی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالروز شهادت استاد مطهری:شهید مطهری در دوره ای قائل به تحول حوزه بود که برخی آن را کفر می دانستند

نقش حضرت امام(ره) و علامه طباطبایی در تحولات فرهنگی و سیاسی

وی گفت: به عقیده من مرحوم علامه طباطبایی تغییر و تحول فکری و فرهنگی و حضرت امام(ره) در تغییر مسائل سیاسی موثر بودند البته سیاست به معنای سیاست مبتنی بر دین و معرفت الهی و وحیانی. مهدوی کنی افزود:گرچه به ظاهر امام(ره) و علامه طباطبایی با هم ارتباطی نداشتند اما هر دو رکن معرفتی و سیاسی برای انقلاب، اسلام و تشیع بودند که شهید مطهری با هر دو ارتباط تنگاتنگ داشت و هر دو بزرگوار ایشان را در حد عشق دوست داشتند.

یکی از اقدامات مهم شهیدمطهری ایجاد ارتباط با دانشگاه بود

وی با بیان این که تعبیرات علامه طباطبایی و امام(ره) درباره شهید مطهری نشان می دهد که ایشان در مسیر خود بسیار عاقلانه حرکت کرده است، گفت: یکی از اقدامات مهم شهیدمطهری ایجاد ارتباط با دانشگاه بود، آن هم در زمانی که ارتباط با دانشگاه برای بسیاری کفر یا کار بدی تلقی می شد.

روحانیانی که به دانشگاه آمدند محول بودند نه متحول شونده

مهدوی کنی افزود: مطهری و بسیاری از روحانیون دیگری که به دانشگاه آمدند محول بودند نه متحول شونده که خودشان از دانشگاه رنگ بگیرند.رئیس دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: روحیه طلبگی، فقاهت و روحانیت را باید حفظ کرد و نباید وقتی دانشگاه تاسیس می کنیم از روش های غربی متاثر شویم. مهدوی کنی گفت: کسانی که در مقام تربیت جوان ها هستند باید خیلی دقت کنند که دستاوردهای ۱۴۰۰ ساله عالم تشیع را یک باره به عده ای که خوب نمی فهمند یا از غربی ها متاثر شده اند، نسپارند. رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به اعضای ستاد بزرگداشت سالروز شهادت استاد شهیدمطهری گفت: تحولات را نمی توان به صورت جهشی انجام داد و اگر هم انجام می دهید تصور این نباشد که اگر به جایگاهی که ترسیم کرده اید، نرسیدید عقب نشینی کنید، بلکه کارها باید پله پله جلو برود.

نباید به برگزاری همایش ها اصالت داد

مهدوی کنی با تاکید بر تعلیم و تربیت جوانان گفت: برگزاری همایش ها برای زنده نگه داشتن فکر خوب است اما نباید به آن اصالت داد و به آن دلخوش کرد بلکه باید از آن به عنوان ابزاری برای آماده کردن محیط برای پژوهش و تربیت جوان ها استفاده کرد زیرا چیزی ماندگار است که به صورت علمی در دل ها جا بگیرد که آن هم به مقدمات و مطالعه نیاز دارد. وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اگر چه مطالب شهید مطهری خوب و ماندگار است اما نباید فکر کرد که مطالب ایشان کافی است زیرا ما امروز با پرسش هایی روبه رو هستیم که در زمان ایشان مطرح نبود. مهدوی کنی افزود: البته این حق را باید داد که به برخی از مسائل ایشان اشکال وارد کرد به عنوان مثال ما به مسائل اقتصادی مرحوم مطهری اشکالاتی داشتیم و به دستور امام (ره) مطالب ایشان در باب اقتصاد را مطالعه و نقد می کردیم.

نباید گفت هر چه شهید مطهری گفته همان درست است

وی تصریح کرد: منهج شهید مطهری یک بحث است و مطالب و مصادیق ایشان بحث دیگری است و نباید چکشی برخورد کرد و گفت هر چه شهید مطهری گفته همان درست است. مهدوی کنی گفت: ستاد شما باید با پیروی از روش و منهج شهیدمطهری، منشاء بقای روش و منهج ایشان باشد.

شهید مطهری در عین مخالفت با چپ گرایی  حاضر بود حرف ها را بشنود

وی با بیان این که این روش را باید در برخوردهایی همچون زندگی سیاسی به کار گرفت، اظهار کرد: شهید مطهری با چپ گرایی مخالف بود ولی حاضر بود حرف ها را بشنود. بنابراین باید سبک علمی، تربیتی، پرورشی و پژوهشی استاد مطهری را ترویج و از مطالب ایشان استفاده کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 11