امکان کلاهبرداری در معاملات فارکس، آن را غیرشرعی می­کند

 

 نشست علمی «بررسی فقهی معاملات فارکس»، به همت معاونت پژوهش و همکاری گروه فقه اقتصادی مدرسه عالی فقه تخصصی مجتمع آموزش عالی فقه در مسجد این مجتمع برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت­الاسلام مجید رضایی دوانی با اشاره به حدوث احکام مبتلابه در هر برهه­ای از تاریخ، اظهار کرد: علمای اسلام، همواره در معرض سئوالات نو و فراگیر جهانی هستند که باید به آنها با توجه به مبانی محکم دینی پاسخگوی این شبهات باشند.

وی افزود: بازار معاملات فارکس، به خلاف بازارهای دیگر ۲۴ ساعته است و در همه ساعات شبانه روز فعال می­باشد، چرا که این بازار از طریق اینترنت انجام می­گیرد و از آن جایی که احساس می­شود که می­توان به راحتی  در این بازار حضور پیدا کرد، بسیاری در آن ورود پیدا می­کنند.

این کارشناس اقتصادی، با اشاره به ریسک بالای معاملات فارکس، بیان کرد: فارکس، یکی از پر ریسکترین بازارهای سرمایه در جهان می­باشد و آشنایی و معامله در این بازار به هیچ عنوان به افراد عادی توصیه نمی­گردد.

حجت­الاسلام رضایی درگیر نبودن کل سرمایه شخص، نقد شوندگی بالا و دسترسی آسان به اطلاعات، صرفه­جویی در زمان و هزینه و مدیریت ریسک را از عوامل فریبنده برای ورود به بازار تبادل ارز دانست و یادآور نمود: متأسفانه، افراد بی­تجربه­ای که به این بازار ورود پیدا می­کنند، همه سرمایه خود را در این بازار هزینه می­کنند که در نهایت با ورشکستگی مالی آنها همراه می­گردد.

وی خاطرنشان کرد: بازار اولیه، معاملات نقد، معامله سلف، قرارداد تاخت، معاملات مارچینی، معاملات ثانویه بازار فارکس، خرید و فروس اختیارات، قرارداد اختیار خرید و قرارداد اختیار فروش از انواع معاملات در فارکس به شمار می­رود.

این پژوهشگر جامعه­المصطفی، با اشاره به حکم شرعی معاملات فارکس، ابراز نمود: معاملات نقد با فعالیت سالم اقتصادی از لحاظ شرعی اشکالی ندارد. اما معاملات غیرنقدی آتی در بازار طلا در بازار ایران در حال انجام است و در بازارهای دیگر غیرنقدی اینترنتی، نیز کمیته فقهی بازار بورس در حال بررسی حکم شرعی این بازارها هستند.

وی اضافه کرد: تازه­واردین به بازارهای تبادل ارز باید بدانند که فارکس یک بازی برد و  باخت، وجود رقیبان بزرگ و بی رحم، سوء استفاده از بی تجربگی تازه واردها، ورشکستگی ناشی از اعتماد به خبرهای عمومی و ورشکستگی ناشی از ورود قمارگونه به بازارهای فارکس از خطرات ورود به این بازار به شمار می­رود.

در ادامه این نشست حجت­الاسلام غلامعلی معصومی­نیا با اشاره به ابزارهای معاملات بورس، ابراز نمود: برخی از فعالانی که در بازار بورس فعالیت می­کنند و از خود سرمایه­ای ندارند، سرمایه مردم را جمع آوری می­کنند تا با آنها سرمایه­گذاری نمایند تا پس از عودت قسمتی از سود به سهام­داران، سود خود از بورس را وصول نمایند.

این پژوهشگر حوزه اظهار کرد: برخی از فعالان بورس در پی جذب سود با فعالیت­های سالم اقتصادی هستند و برخی نیز در پی خرید و فروش اوراق سهام هستند تا بدون هیچ فعالیتی سود سرشاری را به دست آورند.

وی معاملات فارکس را نوعی از معاملات بورس دانست و اضافه کرد: FOREX مخفف(foreign exchange market)  و به معنای بازار مبادله ارز می­باشد. بازار ارز (یا فارکس)، هنگامی به وجود می­آید که دو ارز به صورت پایاپای با یکدیگر مورد معامله قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی، با اشاره به حجم معاملات فارکس، اذعان نمود: بازار فارکس با رشدی شگفت انگیز در حجم مبادلات، طی سه سال گذشته(۵۷%) تبدیل به پرحجم ترین بازار مالی جهان شده است به طوری که حجم معاملات روزانه بازار فارکس در برخی روزها به ۱۹۰۰ میلیارد دلار می­رسد.

حجت­الاسلام معصومی­­نیا تأکید کرد: براساس ارزیابی سه سالانه بانک پرداخت­های بین­المللی، معاملات روزانه ارز شامل،۶۰۰میلیارد دلار معاملاتspot ، ۱۳۰۰ میلیارد دلار معاملات مشتقه،۲۰۰  میلیارد دلار معاملات سلف، ۱۰۰۰ میلیارد دلار معاملات معاوضات فارکس، ۱۰۰ میلیارد دلار معاملات اختیارات می­باشد.

وی عنوان نمود: حرفه­ای­های فارکس، بازار مصنوعی برای تجربه نمودن افراد عادی پدید می­آورند و افراد با سود کمی که با رضایت این افراد سودجو می­بردند، علاقه­مند می­شوند که در بازار واقعی شرکت کنند، اما با ورود به بازار واقعی فارکس، ضرر هنگفتی را متحمل می­شوند.

حجت­الاسلام معصومی­نیا، در پایان، تأکید نمود: وجود کلاهبرداری­های بسیار و معاملات صوری در فارکس که به صورت اینترنتی انجام می­شود، این معاملات را از لحاظ شرعی فاسد می­کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 18