هجمه دشمن به مبانی اسلامی جنبه سیاسی به خود گرفته است

IMAGE634950696518281250حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که امروز دشمنان به همه مبانی اسلامی هجمه وارد می‌کنند، گفت: دشمن شکل سیاسی به این مسأله داده و معتقد است که اگر مبانی اعتقادی را متزلزل کند اهداف سیاسی خود را پیش می‌برد و چون رنگ سیاسی گرفته هجمه خیلی قوی‌تر است.
حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید بعد از ظهر شنبه در هفتمین مجمع انجمن کلام اسلامی حوزه،‌ با اشاره به تاریخچه علم کلام، گفت: علم کلام از وقتی که قرآن نازل شد شروع شد.
وی با اشاره به این‌که قرآن در تمام مسائل کلامی بحث‌های مستدل دارد، ابراز کرد: یعنی از دلایل عقلی هم در قرآن برای قالب این‌ها استفاده شده، بنابراین پایه کلام اسلامی از همان روزی که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد گذارده شد و قرآن غنی‌ترین منبعی است که برای علم کلام وجود دارد.
این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که به آن اندازه که در قرآن بحث های کلامی است، بحث‌های فروع شرعیه نیست، اظهار کرد: در مورد احکام فقهی پانصد آیه یا کمی بیشتر و کم‌تر در قرآن آمده اما درباره معاد ۲ هزار آیه وجود دارد، بنابر این بافت اصلی قرآن مسائل کلامی است و مسائل مربوط به هدایت مردم و مربوط به احکام در درجه بعد است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: در روایات آمده پیامبر اکرم(ص) یازده سال در مکه برای  یک جمله فعالیت داشت که درباره مبارزه با شرک و حمایت از توحید بود، بنابراین پیامبر هم از مسائل کلامی شروع کرد چون مسائل کلامی پایه مسائل دیگر اسلامی است، مسائل اخلاقی، فقهی و احکامی بعد از پذیرش مسائل کلامی است و بدون اعتقاد به مبانی عقیدتی بقیه چیزها درست نمی‌شود.
این مفسر برجسته قرآن با اشاره به کلام برخی مبنی بر این‌که علم کلام افول کرده، گفت: همه رشته‌ها این‌گونه نبود، کلام وقتی اوج می گیرد که یک عده‌ای در مقابل آن قرار گیرند تا ناچار شویم در مقابل آنها بایستیم، این‌که در مسائل مربوط به امامت و ولایت کارهای فراوانی شده علتش همان مقابله با مخالفان است.
وی ادامه داد: مسائل مربوط به مبارزه با مادی‌ها زمانی در حوزه اوج گرفت که آنها شروع به فعالیت کردند و حزب توده نشریات خود را منتشر کرد و حرف‌های تکان دهنده‌ای از جمله این‌که «برخی هنوز خجالت نمی‌کشند و می گویند خدا» را مطرح کردند؛ هدف آنها این بود که نام خدا بردن مایه شرمساری شود، وقتی مشاهده کردیم این‌ها این‌گونه به میدان آمده‌اند باید در مقابل شان قد علم می‌کردیم؛ مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری نیز همین مسائل را دیدند که به میدان آمدند.
این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که امروز نیز چون هجمه به همه مبانی اسلامی است، ضرورت بیشتری احساس می‌شود، اظهار کرد: دشمن شکل سیاسی به این مسأله داده و معتقد است که اگر مبانی اعتقادی را متزلزل کند اهداف سیاسی خود را پیش می‌برد و چون رنگ سیاسی گرفته هجمه خیلی قوی‌تر است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: ما هم برای حفظ جهات سیاسی و برای حفظ اسلام باید کاملا فعال باشیم و هر قدر فعالیت ما بیشتر باشد مورد توجه و عنایت پروردگار قرار خواهد گرفت.
این مفسر برجسته قرآن خاطرنشان کرد: بنده سی سال در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) از توحید شروع کردم تا معاد و نبوت و امامت و نتیجه آن درس‌های عقاید، نوشتن کتاب‌های متعدد شد.
وی ادامه داد: وقتی شروع به برگزاری این جلسات کردم هجمات مادی‌ها و غیر مادی‌ها در زمان طاغوت خیلی زیاد شده و این جلسات نخستین جلساتی بود که درباره علم کلام به صورت جدید انجام می‌شد و به همین دلیل طلاب نیز چون احساس ضرورت می‌کردند از این جلسات خیلی استقبال کردند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: بحث‌های تخصصی نیز از دیگر اقدامات بود که مذاهب مختلف مادی‌گری، مسیحیت، زردتشتی و وهابیت نیز به صورت تخصصی و با اساتید برجسته برگزار شد و کتاب‌های فراوانی نیز از آن جلسات تألیف و این امر سبب شد که گروه‌های دیگر نیز فعالیت کنند و باعث تحول کلام در حوزه شد.
این مرجع تقلید در ادامه به اعضای انجمن کلام اسلامی حوزه توصیه کرد: ارتباط خود را با پیشکسوتان علم کلام از دست ندهید و از نظرات آنها استفاده کنید.
وی با بیان این‌که برای نوشتن کتاب یا مقاله باید به مخاطب خود توجه داشت، ابراز کرد: برای هر مخاطبی که مطلب نوشته می‌شود باید با ادبیات و استدلالات مطابق با آنها وارد شد؛ برای عموم نباید از ادبیات پیچیده که با فکر آنها تناسب ندارد استفاده شود.
این مفسر برجسته قرآن ادامه داد: نباید مخاطب خود را انسانی ساده ذهن تصور کرد بلکه او را باید نقادی دانست که به آسانی هر مطلبی را نمی‌پذیرد و از دلایلی استفاده کرد که او قانع شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از کسانی که در نوشته‌های خود دلایل یک موضوع را بی جهت زیاد می کنند، گفت: آوردن دو دلیل محکم برای تبیین یک مسأله بهتر از آوردن چندین دلیل است که برخی از آنها آسیب پذیر هستند.
این مرجع تقلید با بیان این‌که در نوشته‌ها همیشه باید از ادبیات متین و محترمانه استفاده کرد، اظهار کرد: از توهین و تحقیر باید پرهیز کرد و از جنبه‌های عاطفی برای نسل جوان به خوبی استفاده کرد؛ گاهی تأثیر مسائل عاطفی ۷۰ درصد و استدلال ۳۰ درصد است.
این مفسر برجسته قرآن با تأکید بر این‌که از کارهای تکراری در نوشته‌ها باید پرهیز کرد، گفت: امروز به خاطر دسترسی به کامپیوتر کارهای تکراری فراوان دیده می‌شود و برای جلوگیری از این امر مجمع کلام اسلامی باید با سایر مجامع ارتباط داشته باشد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که شبهات جدیدی که مطرح می شود همان شبهات قدیمی است که با اشکال دیگر عنوان می‌شود، ابراز کرد: از واژه‌های جدید نباید وحشت کرد و باید دانست که اسلام با معارف قوی خود پاسخگوی همه سؤالات و شبهات است.
این مرجع تقلید در پایان با تأکید بر این‌که انسان نباید در زندگی سه چیز را فراموش کند، گفت: نظم در کارها خیلی مهم است و بنده از نظم خیلی نتیجه‌‌ها گرفته‌ام، دوم پشتکار و خسته نشدن، علمای گذشته با پشتکار مثال زدنی خود خدمات شایسته ای به اسلام تقدیم کردند و بنده نیز بخشی از تفسیر نمونه را در تبعیدگاه‌ها نوشتم و سوم خلوص نیت است، هرچه خلوص بیشتر موفقیت نیز بیشتر می‌شود.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 6 =