معارف قرآن جهان شمول است

1_L_134212حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: معارف قرآن جهان شمول بوده و تنها افراد متقی و با ایمان بهره کافی و لازم را می‌برند و دیگران نمی‌توانند آنچه از معارف این کتاب به آنها عرضه می‌شود را به طور کامل درک کنند. 

   معظم‌له امروز در همایش بصیرت قرآنی، «اختتامیه طرح قدس دانشکده سما» که در دارالقرآن علامه طباطبائی برگزار شد، با اشاره به آیه الم ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ(البقره/۲) اظهارداشتند: ۹۹ درصد حروف مقطعه وارده در بیست نه سوره ارتباط عمیقی با قرآن دارد .

ایشان افزودند: بعد از حروف مقطعه سخن از کتاب قرآن آمده است که نشانگر ارتباط حروف با قرآن است .

این استاد برجسته حوزه علمیه بااشاره به روایتی از امام هادی (ع) ادامه دادند : مشرکین و مخالفین مکه پیامبر اسلام (ص) را متهم به کهانت ، سحر و افترا می کردند و مردم عوام را نیز تحت تاثیر قرار می دادند لذا ، خدای متعال با حروف مقطعه این تهمت را برطرف کرد .

حضرت آیت الله  سبحانی تصریح کردند: کتاب و وحی دو کلمه ای است که همواره بعد از حروف مقطعه بیان شده است که ریشه های قرآن می باشد .

ایشان با بیان این که چرا خدای متعال تنها معجزه قرآن را جاویدان قرار داد، گفتند: قرآن معجزه جاویدان نبی مکرم اسلام(ص) است زیرا با توجه به جاودانه بودن اسلام باید معجزه‌ای جاوید هم وجود داشته باشد؛ قرآن کریم این خصوصیت را دارد و جاودان است.

این مرجع تقلید در ادامه عبارت «لاریب فیه» را مورد توجه قرار دادند و افزودند: خداوند سه بار از منکران خواست مانند قرآن را بیاورند و هر بار به آنها تخفیف می‌داد به طوری که در مرحله دوم ۱۰ سوره و در مرحله سوم تنها یک سوره از آنها خواست و هر بار مشرکان شکست می‌خوردند بنابراین قرآن حق دارد که بگوید «ذلک الکتاب لاریب فیه».

ایشان  با بیان این که معارف قرآن جهان شمول بوده و برای همه انسان‌ها است گفتند: با این حال تنها افراد متقی و با ایمان بهره کافی و لازم را می‌برند و دیگران نمی‌توانند آنچه از معارف این کتاب به آنها عرضه می‌شود را به طور کامل درک کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 4 =