حضرت آیت الله سید عزالدین زنجانی از علمای برجسته حوزه علمیه خراسان سحرگاه امروز به ملکوت اعلی پیوست.

 آیت الله زنجانی

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر زنجانی، فرزند آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی  گفت: آیت‌الله زنجانی بعد از اذان صبح امروز به ملکوت اعلی پیوست.

 وی افزود: این مرجع عالیقدر امروز همزمان با سالروز شهادت امام هادی علیه‌السلام و پس از تحمل دوران طولانی بیماری و بر اثر عارضه ریوی درگذشت؛ پیکر آن مرحوم برای وداع امت خداجو به مسجد امام صادق علیه‌السلام منتقل و روز پنج‌شنبه نیز به خاک سپرده خواهد شد.

 گفتنی است حضرت آیت‌الله زنجانی از شاگردان علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) بوده و خود از اساتید مبرز عرفان، اخلاق، فلسفه و فقه و اصول حوزه علمیه بود.

 نگاهی به زندگی آیت الله حسینی زنجانی

 آیت الله سید محمدعزالدین حسینی موسوی مجتهددر سال ۱۳۰۰ ه.ش در خاندان علم و فقاهت در شهر زنجان دیده به جهان گشود. جد اعلای وی، آیت الله سیدمحمد مجتهد سردانی (رحمه الله علیه) فقیه متبع و مورد احترام مردم زنجان در عصر قاجار بودند که در طرد و دفع بابیت از زنجان نقش بسیار مهمی داشت.
 والد ایشان مرحوم آیت الله سید محمود حسینی زنجانی (رحمه الله علیه)، مشهور به امام جمعه زنجان، از علمای پارسا و مورد احترام بزرگان حوزه بود.
آیت الله سید محمدعزالدین حسینی تحت نظارت و سرپرستی والد بزرگوار خود مقدمات و سطح و کمی از خارج را در زنجان فرا گرفت سپس به شهر مقدس قم عزیمت کرد و در فقه و اصول از محضر درس آیات عظام سید محمد حجت کوه کمری، سید حسین طباطبایی بروجردی، سید صدرالدین صدر، سید احمد خوانساری و میرزا رضی زنوزی تبریزی تلمذ کرد.
 وی همچنین دوره کامل حکمت متعالیه را در محضر حضرت امام خمینی(ره)،علامه سیدمحمد حسین طباطبایی تبریزی و آیت الله شیخ مهدی مازندرانی فرا آموخت و در دروس اسفار هر سه حکیم متاله حضور یافت.
 آیت الله حسینی زنجانی جهت استفاده از حوزه درسی بزرگان حوزه نجف مدت کوتاهی نیز به این حوزه رفت و از درس آیت الله سید عبدالهادی شیرازی(قدس سره)، آیت الله سید ابوالقاسم خویی(قدس سره) و آیت الله سید محسن حکیم(قدس سره) بهره برد.
 وی در سال ۱۳۴۲ با نهضت حضرت امام خمینی(قدس سره) همراه شد و در منبر صراحتا از ایشان نام می‌برد و به ترویج مرجعیت حضرت امام می‌پرداخت و سخنرانی‌های تندی علیه دستگاه حاکمه و قوانین طاغوتی ایراد می‌کرد که سرانجام به دستگیری وی منجر شد و مدتی در تهران همراه با برخی بزرگان از جمله شهید مطهری، مرحوم محمد تقی فلسفی، مرحوم شیخ حسین لنکرانی، شهید هاشمی‌نژاد و دیگر بزرگان و روحانیون زندانی شد.
 وی به دلیل تداوم فعالیت های انقلابی از سال ۱۳۵۱ از طرف ساواک مجبور به اقامت اجباری در شهر مقدس مشهد شد و در این شهر به فعالیت های علمی و سیاسی خود ادامه داد
 پس از پیروزی انقلاب اسلامی به درخواست حضرت امام خمینی(قدس سره) به زنجان برگشته و رهبری و هدایت مردم زنجان را در انقلاب اسلامی عهده دار شده و به حکم بنیانگذار جمهوری به امامت جمعه شهر زنجان منصوب شدند و مدت دو سال در دوره تثبیت جمهوری اسلامی ایران در استان زنجان نقش موثر داشتند و سپس به مشهد مقدس برگشته و فعالیت‌های علمی خود را در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) از سر گرفتند.

رساله جامع الاحکام، رساله توضیح المسائل، شرح خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها)، حکمت فاطمی، تفسیر سوره مبارکه حمد، جستاری در باب اسلام و ایمان، مطارحات حول معیار الشرک فی القرآن و شرح زیارت عاشورا بخشی از آثار این فقیه فقید است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 8