مؤلفه‌های حفظ تشیع در بحرانی ترین شرایط از سوی اهل بیت

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی
حجت الاسلام فیض آبادی ضمن تشریح مؤلفه های حفظ تشیع در بحرانی ترین شرایط از سوی اهل بیت(ع)، هتک حرمت ساحت مقدس ایشان را ناشی از کم کاری پیروان دانست و گفت: دلیل ادامه این روند،افزون بر اوج عداوت دشمن، از کم کاری ما ناشی می شود چرا که در مقام معرفی اهل بیت(ع) متسامحانه عمل کرده و علوم و معارف ایشان را تبیین نکرده ایم.

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به سالروز شهادت امام دهم، به تشریح فضای حاکم در دوران ایشان پرداخت و گفت: در زمان خلفای عباسی و امام هادی(ع)، قدرت سیاسی عباسیان در سراشیبی بود، هرج و مرج و ناامنی حاکم بود، وحدتی وجود نداشت، فساد حکومتی گسترده بود و حکام خودمختار عمل می کردند در چنینی شرایطی، سرکوب شیعیان که از پست ترین سیاست های حکومت بود، به شدت رواج داشت.

وی افزود: به خصوص در دوران متوکل که تأکید بیشتری بر نابودی اهل بیت(ع) و تخریب جایگاه آنان داشت، سیاست سرکوب شیعیان تشدید شد و علویان بیش از پیش در تنگنا قرار گرفتند و از هرگونه کمک به آنان منع می شد تا آنجا که زنان برهنه بودند و با یک پیراهن، نوبتی نماز می خواندند. این در حالی بود که عیاشی ها و مهمانی های متوکل با صرف هزینه های هنگفت صورت می گرفت.

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به تبلیغات سوء متوکل علیه امام هادی(ع) و دستور تخریب بارگاه امام حسین(ع)، اظهار داشت: متوکل در این اوضاع وخیم، امام هادی(ع) را به سامرا آورد تا ایشان را کاملا تحت کنترل خود قرار دهد. وی بارها امام را با تهمت و افترا متهم می کرد و ساده ترین حقوق اولیه انسانی را در حق ایشان زیر پا می گذاشت ولی امام در پاسخ، مدارا می کردند و با این وجود، شیعه را حفظ کرده و گسترش دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه مشهد ادامه داد: امروز هم از یک سو شاهد قحطی و گرسنگی و محرومیت از حقوق اولیه انسانی و از سوی دیگر، عیاشی ها و ریخت و پاش ها و ظلم های بزرگ از سوی مستکبران هستیم؛ این یک سیره و سنت میان دشمنان است که از زمان اهل بیت(ع) ادامه داشته و امروز هم توسط امریکا و صهیونیزم ادامه دارد.

مؤلفه های حفظ تشیع در بحرانی ترین شرایط

وی خاطرنشان کرد: همه معصومین(ع) چند ویژگی داشتند که در بحرانی ترین شرایط هم سبب حفظ تشیع می شد؛ نخست آن که اهل علم بودند، با این که تحت سیره و کنترل شدید حکومت بودند؛ اما از هر فرصتی برای نشر علم استفاده می کردند از سوی دیگر خلفا نیز با وجود عداوتی که داشتند، وقتی به مشکلی برمی خوردند به ائمه اطهار(ع) رجوع می کردند.

این پژوهشگر حوزوی، از تقوا و پاکی به عنوان دومین ویژگی مشترک ائمه اطهار(ع) در حفظ تشیع نام برد و گفت: پرهیزگاری ایشان حتی دشمنان را تحت تأثیر قرار می داد. روزی مأموران عباسی در تفتیش خانه امام هادی(ع)، هزار دینار طلا پیدا کردند و متوجه شدند که مادر خلیفه این مبلغ را نذر امام کرده بود تا حاجتش روا شود.

وی، مطابقت گفتار و رفتار اهل بیت(ع) را از دیگر عوامل حفظ و گسترش تشیع برشمرد و تصریح کرد: امروز اگر همین سه مؤلفه را (بر اساس مبانی قرآن و اهل بیت نه خرافات و اندیشه های غرب )محقق کنیم می توانیم راه ائمه معصومین(ع) را در گسترش فرهنگ تشیع ادامه دهیم. میدان کار علمای ما دل انسان ها است بنابراین با تقواپیشگی سبب جذب قلوب می شوند.

عضو اتاق فکر تبلیغ  خراسان رضوی با تأکید بر این که تک تک رفتارهای ما مبلغ مکتب تشیع است، به ذکر نمونه ای از تطابق گفتار و رفتار در سیره بزرگان پرداخت و گفت: یکی از بزرگان وقتی مستأجرش برای پرداخت هزینه اجاره نزد او می آید، می گوید شنیده ام بچه دار شده ای؟ مستأجر تأیید می کند و آن عالم بزرگوار می گوید پس از این به بعد کمتر اجاره بده.

هتک حرمت اهل بیت ناشی از کم کاری پیروان آنان است

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به شبهات و هتک حرمت های صورت گرفته نسبت به ساحت امام علی النقی(ع)، ابراز داشت: اهل بیت(ع) همیشه دشمن داشته و دارند و هتک حرمت یکی از سیاست های همیشگی دشمن برای منزوی کردن ایشان بوده است، آنچه مهم است، دلیل ادامه این روند است که افزون بر اوج عداوت دشمن، از کم کاری ما ناشی می شود چرا که اهل بیت(ع) را به درستی معرفی نکرده ایم، در مقام معرفی ایشان یا خواب تعریف کرده ایم و یا از شفاعتشان برای گناهکاران.

وی ادامه داد: ما علوم اهل بیت(ع) را منتشر نکرده ایم، به گونه ای عمل نکرده ایم که وقتی نام انرژی هسته ای برده می شود، نام تشیع در کنارش بدرخشد، متسامحانه رد شده ایم اگر عالمانه ائمه را معرفی می کردیم دشمن جرأت هتک حرمت نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه مشهد با ذکر خاطره ای به توجه جدی پیروان سایر ادیان نسبت به معرفی آیین شان اشاره و تصریح کرد: یکی از مسیحیان در اجلاسی در تهران به من گفت اگر امام حسین(ع) مال ما بود، همه دنیا را تاکنون مسیحی کرده بودیم .

وی افزود: می بایست علوم را از سیره اهل بیت(ع) استخراج کرده و در قالب های هنری روز ارائه دهیم، حوزه هم در محتواسازی و هم ارائه قالب های نوین و نشر محتوا می تواند پیشتاز باشد. البته این امر همراهی مسؤولان حوزه را نیز می طلبد چرا که طلاب نیازمند محتوا، آموزش، امکانات، جهت دهی و میدانی برای حضور هستند.

بحران کنونی خانواده حاصل جدایی از اهل بیت(ع) و تبعیت صرف از روانشناسان غرب زده است

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که می فرمایند اگر محاسن کلام ما را به مردم منتقل کنید به اسلام روی می آورند، افزود: مسائل معرفتی برگرفته از سیره معصومین(ع) درمان بحران های کنونی جامعه به خصوص در زمینه خانواده است و بحران های کنونی خانواده حاصل جدایی از اهل بیت(ع) و تبعیت صرف از روان‌شناسان غرب زده است.

وی با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ اهل بیت(ع) به صورت کاربردی و به زبان ساده، یادآور شد: در گذشته با یک روحانی ساده بدون هیچ گونه امکاناتی از شهرها گرفته تا روستاهای دورافتاده، هیچ مشکل حاد اجتماعی نداشتیم اما امروز با وجود همه پیشرفت ها و امکانات آمار بحران ها رو به رشد است. این نشان می دهد که باید نسبت به محتوا و روش های انتقال آن تجدیدنظر کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 9