آیت‌الله‌العظمی مظاهری: برای به قدرت رسیدن دیگران خود را جهنمی نکنیم

 

mazaheri-1_52709  حضرت آیت‌الله مظاهری گفتند: وای به حال افرادی که برای تأمین دنیای دیگران و برای به قدرت رساندن آنان، با گناهان بزرگی مثل تهمت، اهانت و تخریب شخصیّت رقبا، خود را جهنّمی می‌کنند.

 حضرت آیت‌الله مظاهری در درس اخلاق هفتگی، خود در مسجد حکیم اصفهان، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را بهار تهذیب نفس و مقدّمۀ ظهور نور خداوند متعال در دل آدمیان برشمرد و تأکید کردند: اهل معرفت، پس از طیّ مدارج عرفانی و منازل اوّلیۀ سیر و سلوک، ماه رجب را به تهذیب نفس و خودسازی اختصاص می‌دهند و پس از ریشه‌کن کردن رذائل و صفات ناپسند اخلاقی، با صفای دل، وارد ماه شعبان شده و در فرصت بی‌نظیر ماه شعبان، فضائل نیکوی انسانی و فضائل حسنۀ اخلاقی را در دل خود جایگزین رذائل می‌کنند.

ایشان با اشاره به لزوم بیداری و مراقبت در سه‌ ماه بهار تهذیب و تزکیه، ادامه دادند: انسان در اثر تهذیب نفس و خودسازی در دو ماه رجب و شعبان و پس از گذار از منازل عرفانی تخلیه و تحلیه، می‌تواند در ماه مبارک رمضان به منزل تجلیه برسد و در آن مقام، نظاره‌گر نور خداوند در دل خویش باشد و قدرت حقیقی تشخیص حق از باطل را به دست آورد.

معظم‌له ریشه‌کن کردن یا دست‌کم سرکوب کردن رذائل اخلاقی و نیز مزیّن کردن دل به فضائل نیکوی اخلاقی را برای رسیدن به منزل تجلیه، ضروری دانست و افزودند: اگر انسان بتواند در دو ماه رجب و شعبان، رذائلی همچون حسادت، خودخواهی، دنیاگرایی، ریاست‌طلبی، کینه‌توزی و هواپرستی را از دل خود ریشه‌کن یا سرکوب کند و پس از آن، دل خویش را به فضائل ارزشمندی نظیر دیگرخواهی، ایثار، گذشت، صداقت و سخاوت، بیاراید، آنگاه در ماه مبارک رمضان، با نور خداوند راه‌های سلامتی، سعادت و رستگاری فراروی او گشوده می‌شود و در نهایت، خداوند تعالی بر دل او حکومت خواهد کرد و با حکومت خداوند بر دل او، همواره در صراط مستقیم و مسیر هدایت، باقی خواهد ماند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به واقع شدن میلاد خجستۀ امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» و مبعث پیامبراکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» در ماه رجب، بر لزوم بهره‌گیری معنوی از آن دو فرصت گران‌بها تأکید کرده و افزودند: مسلمانان در ماه رجب که زمان ابراز بندگی است، باید با عمل به دستورات قرآن کریم و پیروی از اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» از زیر پرچم و سلطۀ شیطان خارج شده، روح و قلب خود را به حاکمیّت خداوند سبحان بسپارند تا از گزند سقوط و انحراف و فریب شیاطین انسی و جنّی در امان باشند.

ایشان ماه رجب و به خصوص لیله‌الرّغائب را بهانه‌ای برای رغبت مؤمنان جهت نیل به مقام آدمیّت دانسته و تصریح کردند: رغبت به خودسازی، رغبت به آدم شدن و رغبت به عبادت و رسیدن به مقام عبودیّت، در ماه رجب با کنار نهادن خودیّت و حرکت به سوی خدواند متعال حاصل می‌شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان در این زمینه افزودند: فاصلۀ بین انسان و خداوند یک قدم بیش نیست و اگر کسی بتواند روی نفس امّاره پا بگذارد و یک قدم به سوی خداوند سبحان حرکت کند، در قدم دوّم به خداوند تعالی خواهد رسید، به شرط آنکه توجّه، هوشیاری و مراقبت لازم را داشته باشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامۀ بیانات خود، با ابراز خرسندی از جایگاه ویژه‌ای که سنّت حسنۀ اعتکاف، در جمهوری اسلامی و بین جوانان مؤمن و خداجو، پیدا کرده است، خواستار توجّه بیشتر معتکفین خصوصاً جوانان به اسرار اعتکاف شده و خاطرنشان ساختند: اعتکاف، سنّت پیامبراکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم»، ائمّۀطاهرین«سلام‌الله‌علیهم» و بزرگان دین است و  در تعالی روح و پیشرفت معنوی انسان تأثیر به‌سزا دارد؛ امّا جوانان عزیزی که معتکف می‌شوند، باید به جنبۀ باطنی و اسرار درونی این عبادت ارزشمند نیز توجّه کنند و در سه روز اعتکاف با تمرین تقوا و با استمرار در اجتناب از گناهان، به مبارزه با صفات رذیله بپردازند و پس از اتمام اعتکاف، ملکۀ تقوا و نیز ملکۀ فضائل اخلاقی که در دل خود بارور کرده‌اند را به عنوان سوغات و ره‌آورد اعتکاف به جامعه و در بین خانوده‌ها و دوستان خود ببرند.

ایشان در این‌باره با اشاره به آثار سوء گناه در زندگی و در حرکت معنوی انسان، افزودند: اعتکاف همراه با معصیت، برکات آن عبادت ارزشمند را به طور کلّی محو می‌سازد. بنابراین معتکفین عزیز باید توجّه داشته باشند که از گناه و به خصوص در شرایط حسّاس فعلی، از غیبت، تهمت، اهانت و شایعه، پرهیز جدّی داشته باشند، وگرنه اعتکاف و روزه‌داری آنان ارزش معنوی نخواهد داشت.

*تبلیغات کاندیداها در حد متعارف باشد

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در بخش پایانی بیانات خود با عنایت به نزدیک شدن موعد انتخابات ریاست جمهوری، اصل انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را امری لازم و مفید و مطلوب دانسته و با اشاره به اینکه در انتخابات، گریزی از تبلیغات برای معرّفی نامزدها نیست، خاطرنشان ساختند: همان‌طور که بارها گفته شده، تبلیغات انتخابات، اولاً باید صادقانه و در حدّ متعارف باشد و ثانیاً معرّفی یک نامزد نباید با نفی دیگران و تخریب دیگر نامزدها همراه شود.

*تبلیغات مبالغه‌آمیز با جمهوری اسلامی سازگار نیست

ایشان در این زمینه تصریح کردند: انتخاباتی که با تبلیغات مبالغه‌آمیز و دروغ گفتن کاندیداها یا حامیان آنان، ارائۀ وعده‌های غیرعملی، اسراف در تبلیغات و استفاده از تشریفات و تجمّلات و به خصوص تخریب دیگر نامزدها و اهانت، تهمت و شایعه‌سازی، همراه باشد، نه تنها انتخابات اسلامی و موردپسند دین اسلام نیست، بلکه با تنزّه جمهوری اسلامی نیز سازگاری ندارد.

این استاد خارج با یادآوری تقارن ایّام تبلیغات انتخابات با ماه رجب، اظهار داشتند: مردم باید آگاه باشند که غفلت نسبت به گناه و بی‌توجّهی نسبت به اهمیّت و آثار سوء گناهان بزرگی همچون غیبت، تهمت، اهانت و شایعه در این ایّام، موجب محرومیّت آنان از برکات و آثار بی‌بدیل ماه رجب می‌شود و در این ماه ارزشمند به جای خودسازی و آدم‌سازی، محکوم به شیطان‌سازی و تبعیّت از شیاطین انسی و جنّی می‌شوند که عاقبتی به جز جهنّم و عذاب سخت قیامت نخواهد داشت.

*برای به قدرت رسیدن دیگری خود را جهنمی نکنید

ایشان در این‌باره ضمن تأکید بر اینکه حامیان نامزدها صرفاً حقّ تبلیغ متعارف و تعریف صادقانه از کاندیدای مورد نظر خود را دارند، به حرمت شرعی تخریب رقبای انتخاباتی اشاره کرده و افزودند: وای به حال افرادی که برای تأمین دنیای دیگران و برای به قدرت رساندن آنان، با گناهان بزرگی مثل تهمت، اهانت و تخریب شخصیّت رقبا، خود را جهنّمی می‌کنند.

 آیت‌الله العظمی مظاهری با اشاره به برخی آیات و روایات، گناه و معصیت را مانع بزرگی برای رسیدن به مقاصد و اهداف دنیوی و اخروی دانسته و اضافه کردند: علاوه بر آیات قرآن کریم، امام حسین«سلام‌الله‌علیه» در روایتی می‌فرمایند: اگر کسی بخواهد از راه گناه به مقصود خود برسد، نه تنها در رسیدن به مطلوب موفق نمی‌شود، بلکه دوان دوان به سوی ضدّ آن پیش خواهد رفت.

*از راه گناه کسی به مقصود نخواهد رسید

ایشان تأکید کردند: بر اساس روایت نورانی امام حسین«سلام‌الله‌علیه» که به تجربه نیز کراراً اثبات شده است، اگر کاندیداهای ریاست جمهوری یا حامیان آنان، برای پیروزی در انتخابات، آلوده به گناه شوند و به خصوص اگر در تبلیغات خود، راه مذموم دروغ، خیانت، تخریب شخصیّت، اهانت و تهمت به دیگران را در پیش گیرند، حتماً به هدف نهایی و نتیجۀ مطلوب خود نخواهند رسید.

ایشان در این زمینه ادامه دادند: اگرچه ممکن است برخی نامزدها با توسّل به گناه و معصیت، رأی بیاورند و به ظاهر پیروز انتخابات شوند، امّا مهم آن است که گناه آنان، موجب بی‌برکتی کار آنان خواهد شد و از سمت و مسئولیتی که دارند نمی‌توانند نتیجه‌گیری و بهره‌گیری لازم را به خصوص جهت خدمت‌رسانی به مردم داشته باشند و این حقیقت، علاوه بر سوء عاقبت خودشان، برای جمهوری اسلامی و مردم نیز خسارات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

*در ماه خودسازی مراقب کردار خود باشید

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به نقش مخرّب توجیه گناه در سقوط و انحراف انسان، تأکید کردند: از همۀ نامزدها، حامیان آنان و به خصوص از همۀ مردم تقاضا دارم در ماه رجب که ماه عبادت و خودسازی است، مراقب کردار و گفتار خود باشند و نسبت به گناهانی نظیر غیبت، تهمت و اهانت، مواظبت کامل داشته باشند و اگر هم در این شرایط حسّاس، گناهی از آنان سر زد، تقاضا دارم گناه خود را توجیه نکنند و جلوۀ دینی و مذهبی به گناه خود ندهند که این خطای بزرگ، آنان را در سراشیبی سقوط و  انحراف می‌اندازد که نجات از آن بسیار سخت است.

ایشان ادامه دادند: جرج جرداق مسیحی در کتاب خود راجع به شهادت امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» می‌نویسد: انسان به جایگاهی می‌رسد که ولیّ خدا را در خانۀ خدا، برای تقرّب به خدا می‌کشد.

*رستگاری کسی که شخصیت دیگران را تخریب کند محال است

معظم‌له افزدودند: متأسّفانه در قضایای سیاسی بسیار مشاهده می‌شود که افراد ناآگاه یا مغرض، برای رضای خدا تهمت می‌زنند، اهانت می‌کنند، دروغ می‌گویند و از غیبت دیگران نه‌تنها لذّت می‌برند، بلکه آن را یک واجب شرعی می‌شمارند و علی‌رغم اطلاع از عظمت گناه آبروریزی و تخریب شخصیّت دیگران، گناه خود را توجیه می‌کنند و به عنوان از صحنه خارج کردن رقیب، به گناهان بزرگ خود، توجیه و جلوۀ دینی می‌دهند. ولی باید بدانند که سقوط آنان حتمی و سعادت و رستگاری آنان در حدّ محال است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 15