سوء استفاده جدی سلفی‌ها از بیداری اسلامی

وهابیت 
رییس پژوهشکده حج و زیارت به تشریح وضعیت سلفی ها در دنیای معاصر پرداخت و گفت: بعد از بیداری اسلامی، یکی از آتش های زیر خاکستر سلفی ها بودند که با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده فضا را به سوی ارعاب‌گری بردند.
حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت، امروز در همایش جریان شناسی سلفی گری معاصر که با عنوان «نسخه جعلی» در مشهد برگزار شد، به بیان شاخصه ها، وضعیت معاصر و روش های تبلیغی سلفی گری و همچنین روش های مقابله با آن ها پرداخت.
 وی با بیان این که جریان سلفی گری پاسخی به جریان مدرنیزم است، گفت: به میزان گسترش مدرنیزم و ورود تکنولوژی و توسعه به کشورهای دنیا به خصوص کشورهای اسلامی، جریان سلفی گری نیز که به بازگشت به گذشته تاکید دارد، رشد می کند.
 این محقق و پژوهشگر ادامه داد: اندیشۀ مدرنیزم به سوی آینده، تکنولوژی، مادی گرایی و عقل گرایی محض بدون توجه به نقل است و در مقابل سلفی ها بدون توجه به عقل و با تکیه به نقل و حدیث، نگاهشان به گذشته است و قصد دارند اندیشۀ مادیات را به کلی کنار بگذارند؛ بنابراین هر از گاهی فتواهایی مبنی بر حرام بودن پنکه، آب سرد و سایر تکنولوژی ها صادر می‌کنند.
 علیزاده موسوی با بیان این که سلف به معنای گذشته است، ابراز کرد: سند و مبنای سلفی ها این حدیث پیامبر(ص) است که می فرمایند«بهترین مردم، مردم زمان من هستند، سپس مردمانی که بعد از آن می آیند، سپس مردمی که بعد از آن گروه می آیند»؛ بنابر این سلفی ها سه قرن نخست اسلام را بهترین قرن‌ها می دانند و تاکید می کنند باید به آن زمان برگردیم.
 وی به بیان شاخصه‌های شناسایی سلفی ها در چهار محور روش شناسی، معرفت شناسی، معنا شناسی و هستی شناسی پرداخت و خاطرنشان کرد: سلفی ها در روش شناسی معتقدند تنها استفاده از روش نقلی آن ها را به هدف و واقعیت می رساند و این در حالی است که در قرآن ۴۹ بار از واژه عقل و مشابه آن استفاده شده است.
 سلفی‌ها در استفاده از احادیث گزینشی عمل می کنند
 رییس پژوهشکده حج و زیارت به محورهای معرفت شناسی سلفی ها اشاره و بیان کرد: آنها صرفا حدیث گرا هستند اما در استفاده از احادیث گزینشی عمل می کنند و هر حدیثی که با اعتقادات و تفکراتشان همخوانی نداشته باشد را ضعیف و مردود می دانند؛ آن ها حتی قرآن را بعد از حدیث و روایت قبول دارند.
 علیزاده موسوی با بیان این که سلفی ها در معناشناسی ظاهر گرا هستند، خاطرنشان کرد: آنها در هستی شناسی، حس گرا هستند و معتقدند فرد یا چیزی تا زمانی وجود و قدرت دارد که حس می شود و بعد از آن هیچ قدرتی ندارد، آن ها این دیدگاه را در مورد پیامبر(ص) و سایر بزرگان هم دارند و نبش قبر حجر بن عدی نیز از همین اندیشه آن ها نشأت می گیرد.
 وی به معرفی گرایش های متنوع و مختلف سلفی ها پرداخت و تصریح کرد: گروهی از سلفی ها که به سلفی های تنویری به معنای روشنفکر معروف هستند، معتقدند باید اصول را از گذشته گرفت و با استفاده از عقل آنها را با شرایط حال تطبیق داد.
 وی با بیان این که از بزرگان این گروه می توان به محمد عبده و شیخ شلتوت اشاره کرد، گفت: متاسفانه اندیشه این سلفی های میانه رو توسط وهابی ها و سلفی های تندرو در حال مصادره است.
 رییس پژوهشکده حج و زیارت به سلفی های جهادی اشاره و اظهار کرد: این گروه  که تفکراتش از اندیشه های سید قطب نشأت گرفته معتقدند باید با مظاهر شرک و حاکم فاسد جنگید؛ وهابی ها و سلفی های تندرو نیز در حال جذب اندیشه های این گروه به سمت خود هستند.
 آغاز فعالیت‌های تکفیری و افراط گرایانه سلفی‌ها از مدرسه و بیمارستان
 علیزاده موسوی به ارائه توضیحاتی پیرامون سلفی های تبلیغی پرداخت و ابراز کرد: سلفی های تبلیغی که در سراسر دنیا و کشورهای مختلف نمایندگی دارند و فعالیت می کنند، ابتدا در قالب رسیدگی به مشکلات مردم و ایجاد مراکزی مثل بیمارستان، مدرسه و مراکز آموزشی وارد منطقه ای می شوند اما پس از مدتی فعالیت های تکفیری و افراط گرایانه خود را آغاز می کنند.
 وی با بیان این که آنها تحت عنوان جماعت تبلیغ فعالیت می کنند، گفت: سلفی های تبلیغی در سال دو اجتماع عظیم در پاکستان و بنگلادش دارند، این اجتماع ها که بعد از مراسم حج بزرگ ترین اجتماع آنها است به مدت سه روز و در مکانی کثیف برگزار می شود و مبلغان فعالیت های خود را برای یکدیگر گزارش می دهند.
 رییس پژوهشکده حج و زیارت به گروه های تکفیری سلفی ها اشاره و عنوان کرد: این گروه ها به خصوص رهبران معنوی آن ها آشکارا به تکفیر  مسلمانان می پردازند که جنایات گروه های تروریست در سوریه از جمله شکافتن سینه سرباز سوری و بیرون آوردن قلب او نتیجه همین تکفیرها است.
 این محقق و پژوهشگر تاکید کرد: آنچه باید در رابطه با سلفی ها باید مورد توجه قرار بگیرد، فعالیت آن ها بر روی کودکان است؛ سلفی ها از دوران کودکی بر روی کودکان و نوجوانان کار می کنند و با آموزش ظاهر قرآن و آموزش های سخت نظامی به تربیت آنها در جهت اهداف خود از جمله تربیت مبلغ یا گروه های انتحاری می پردازند.
 وی ابراز کرد: آنها در عرصه فضای مجازی، سایت‌ها، برنامه‌ها و سی‌دی هایی علیه اعتقادات شیعیان و تمام مسلمانان تهیه می‌کنند.
 وی به فتوای جهاد نکاح اشاره و خاطرنشان کرد: تونس کشوری توریستی است که فساد در آنجا زیاد است؛ پس از فتوای جهاد نکاحی فاحشه های تونسی برای کسب درآمد به سوریه و بین سلفی ها رفتند؛ جریانی که میان آن فاحشه ها رشد کنند به کجا خواهد رسید؟
 رییس پژوهشکده حج و زیارت  تأکید کرد: سلفی ها با اقدامات هراس آور خود و با ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و این دیدگاه که هرکسی با ما نباشد کشته خواهد شد، فضایی را ایجاد کردند که دنیا را به سوی ترس و هراس از جریان سلفی و وهابیت حرکت می دهد.
 سوء استفاده از بیداری اسلامی
 علیزاده موسوی به تشریح وضعیت سلفی ها در دنیای معاصر پرداخت و خاطرنشان کرد: بعد از بیداری اسلامی، یکی از آتش های زیر خاکستر سلفی ها بودند که یا سوء استفاده از شرایط به وجود آمده فضا را به سوی ارعاب گری بردند.
 وی به وضعیت سلفی ها در تونس اشاره کرد و با بیان این که حضور سه هزار سلفی تندرو با حمایت عربستان و قطر در تونس شناسایی شده است، گفت: امروز هم دولت تونس و هم احزاب و شخصیت های برجسته تونس از جمله حزب النهضه به این نتیجه رسیده اند که حضور سلفی ها در تونس به جز ویرانی و ایجاد رعب و وحشت نتیجه دیگری ندارد؛ حتی دولت تونس سلفی ها را ستون پنجم دشمن معرفی کرده و در حال برخورد و جلوگیری از نفوذ آن ها است.
 رییس پژوهشکده حج و زیارت به وضعیت سلفی ها در لیبی اشاره و عنوان کرد: لیبی کشوری قبیله ای است و سلفی ها نیز تمرکز و فعالیت خودشان را بر روی قبایل و رؤسای قبایل متمرکز کرده و فعالیت زیادی دارند، با این وجود دفاتر جریان سلفی در لیبی در حال تعطیلی است چرا که مردم به این نتیجه رسیده اند حضور و فعالیت سلفی ها در لیبی، کشور را به سوی جنگ داخلی سوق می دهد.
 وی ابراز کرد: حضور سلفی ها در مصر کمی پیچیده تر است چرا که سه حزب سلفی در این کشور فعالیت دارند و قطر و عربستان بیشترین کمک های مالی و لجستیکی را به این سه حزب ارائه می دهد؛ مصر بیشترین مشکل را در صحرای سینا دارد، جایی که چندی پیش سلفی ها سربازان مصری را ربودند؛ از طرفی قطر نیز مصر را تحت فشار گذاشته و به این کشور هشدار می دهد که مسیرتان از ما جدا نشود.
 علیزاده موسوی با اشاره به کشته شدن ۸۰ هزار نفر در سوریه، گفت: در این کشور سلفی ها به هرخانه ای که وارد می شدند اعضای آن خانه را به فجیع ترین شکل می کشتند و جنایاتشان را در فضای رسانه ای منتشر می کردند.
 وی با بیان این که سوریه در حال حرکت به سمت فضای متعادل تری است، ادامه داد: این فضای ایجاد شده از سوی سلفی ها و تروریست ها باعث ایجاد شکاف و اختلاف بین گروه های مخالف و رهبران آنها شد؛ همچنین فعالیت های آنها و فضای سنگین حضورشان در ترکیه، دولت و مردم این کشور را به وحشت انداخت.
 وی در پایان به بیان روش های مقابله با جریان سلفی گری پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین روش برای مقابله با جریان سلفی گری، محوریت قرار دادن اهل بیت(ع) است؛ زیرا بیش از ۹۰ درصد از اهل تسنن به اهل بیت(ع) عشق می ورزند؛ از این رو ما باید اهل بیت(ع) را محور قرار داده و با ایجاد فضایی لطیف، تناقض های آشکار بین اهل تسنن و سلفی ها را برجسته کنیم.
 رییس پژوهشکده حج و زیارت با بیان این که شیعیان دشمن اصلی سلفی ها هستند، تاکید کرد: وهابی ها با گرایش های تندروی خود، دشمنانشان را اولویت بندی کرده اند؛ از این رو ما باید بین آنها با اهل تسنن مرزبندی کنیم و ضمن اتخاد رفتار برادرانه با آنها، دشمنی سلفی‌ها با تمام مسلمانان از جمله اهل تسنن را برایشان بازگو کنیم.
 وی با بیان این که مردم آفریقا از اتفاقات و مسائل جدید استقبال می‌کنند، گفت: سلفی‌ها در آغاز به بهانه کمک های مالی و خدماتی و همچنین به اسم ارائه دینی جدید وارد مناطق مختلف می‌شدند؛ اما پس از استقرار و تثبیت حضورشان به تخریب مساجد و منع کردن مرم از حضور در اماکن مذهبی پرداختند.
 قابل ذکر است همایش جریان شناسی سلفی گری معاصر با عنوان «نسخه جعلی» به همّت شبکه جوانان رضوی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی با همکاری جامعه المصطفی(ع) العالمیه با حضور جمعی از محققان، پژوهشگران، روحانیون و طلاب در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار  شد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9