حوزه باید علوم انسانی غربی را به اسلامی تبدیل کند

  معاون پژوهش حوزه های علمیه بر نقش کلیدی حوزه در تبدیل علوم انسانی غربی رایج در کشور به اسلامی تاکید کرد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد عصر (شنبه۱۱خرداد) در نشست «حوزه های علمیه و چالش های معاصر» که با موضوع پژوهش های حوزوی در عرصه های دانش جهانی» برگزار شد گفت: ماموریت سازمان پژوهش حوزه های علمیه، مدیریت وراهبری جریان تولید علم و دانش اسلامی  به منظور پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه معاصر است.

وی افزود: حضور فعال و جدی و کارای حوزه در عرصه بین المللی نیازمند حضور فعال و جدی ما برای پاسخگویی به نیازهایی است که باید از منابع اصیل دینی استخراج کنیم که این مهم بر عهده نخبگان حوزه است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد:مرحله دوم در این راستا، حضور فعال و تعامل دار در عرصه تولید دانش در گستره بین الملل است.

وی گفت: تولید دانش در جهان از یک سامانه نانوشته و در عین حال مرتبط با هم شکل گرفته است که باید در این عرصه نیز تلاشی جدی و پیگیر داشت؛ حوزه باید در این عرصه حضوری به هنگام و پرقدرت عملی و ناظر به نیازهای آینده و مبتنی بر نیازهای جامعه و آینده داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد عنوان کرد: حوزه تنها مرکز دارای اعتبار و برخوردار از حجیت در جهان اسلام برای تولید دانش های دینی است؛ در جهان امروز به وضعیتی رسیدیم که تولید دانش به جریان فراگیر مبدل شده است و بازیگران این عرصه در جریان تولید علم نقش دارند و دراین بین باید مشخص کنیم که قرار است با چه پایگاهی کار کنیم.

وی گفت: علوم انسانی سالهاست در غرب شکل گرفته و به همین شکل وارد کشور ما شده است و پس از ترجمه، از صدسال پیش تا این کنون  بدون حضور حوزه انجام شده و ترویج  شده است که اسلامی کردن آن کاری بس مشکل است که تنها از عهده حوزه های علمیه بر می آید.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد:در جریان اشاعه دانش به جهان راهبردهایی نیاز است که باید توسط حوزویان راهبری شود که در حوزه ظرفیت غنی برای این عرصه وجود دارد که  البته تا کنون نتوانسته ایم از آن بهره مند شویم.

وی گفت:  هدف از برگزاری این نشست این است که باید راهبری هایی که ما را به اهداف مذکور نزدیک می کند را شناسایی کرده و راه های رسیدن به آن را بررسی کنیم و همچنین باید با موسسات ذیربط حوزوی نیز در ترویج معارف غنی اهل بیت(ع) به سراسر جهان و البته با زبان علمی و زبان روز ارتباط برقرار کنیم






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 7