حجت‌الاسلام قرائتی:سبک زندگی همان بهره‌گیری از قرآن در زندگی روزمره است

IMAGE633811162342183506 دبیر ستاد اقامه نماز کشور در چهارمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی اظهار کرد: منظور از سبک زندگی که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید است، همان سبک زندگی قرآنی است؛ به این معنی که از قرآن و آیات قرآنی در زندگی روزمره بهره گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، دبیر ستاد اقامه نماز کشور در چهارمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی که امروز، ۱۲ خردادماه، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد با بیان مطالبی در باب اهمیت قرآن، اظهار کرد: برخی قرآن را تنها برای مهریه عروس در نظر می‌گیرند، البته این هم خوب است، اما عروس و داماد باید در آغاز زندگی مشترک خود بگویند که ما می‌خواهیم زندگی قرآنی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به سبک زندگی اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: سبک زندگی اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته به معنی زندگی قرآنی است و اگر زندگی خود را بر مبنای قرآن قرار داده و تلاش کنیم که یک زندگی قرآنی داشته باشیم، می‌توانیم به سبک زندگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام قرائتی در این بخش از سخنان خود با عنوان این مطلب که تمام قرآن و روایات و همچنین نهج‌البلاغه، سبک زندگی هستند، ادامه داد: مقام معظم رهبری که فرمودند باید به سبک زندگی توجه داشته باشید، چیز خاصی نگفته‌اند که برای ما قابل درک نباشد، بلکه منظور اصلی ایشان از سبک زندگی همان سبک زندگی قرآنی و بهره‌گیری از قرآن در زندگی روزمره بوده است.

دبیر ستاد اقامه نماز کشور در ادامه عنوان کرد: بحث عدالت اجتماعی که از سوی رئیس جمهور یا کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح می‌شود نیز در قرآن آمده است و عدالت اجتماعی علاوه بر انسان‌ها در حیوانات نیز وجود دارد و به عبارت دیگر همه چیز در قرآن آمده است و هیچ کس نمی‌تواند ادعای آن را داشته باشد که حرف جدیدی زده که در قرآن نیامده است.

وی با بیان این که برخی از افراد بیان می‌کنند که ما قرآن و نهج‌البلاغه را کنار گذاشته‌ایم و به حرف‌های دیگر گوش می‌کنیم، ادامه داد: هیچ کس حرف جدیدی که در قرآن نباشد را نزده است و همه حرف‌ها از قرآن آمده، سخنان امام خمینی(ره) نیز همه برگرفته از قرآن بود و حتی تمامی کلمات اهل بیت(ع) نیز از قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان این که ما طعم قرآن را نچشیدیم و به کسی نچشاندیم، گفت: هر یک از کلمات قرآن یک دانشگاهی است که جا دارد از تک تک این کلمات استفاده شود و این در حالی است که علاوه بر خود قرآن که هنوز در مهجوریت است، بسیاری از پایان نامه‌های قرآنی هم‌اکنون در دانشگاه‌ها وجود دارند که خاک می‌خورد و کسی از آنها استفاده نمی‌کند.

دبیر ستاد اقامه نماز کشور در این بخش از سخنان خود با اشاره به اهمیت آموزش قرآن در تمامی گروه‌های سنی، عنوان کرد: در بحث آموزش نیز باید یک تجدید نظر صورت گیرد و در حال حاضر مهدهای قرآنی و مهدهای کودک هستند که از کودکان می‌خواهند تا آیاتی را حفظ کنند که حتی شاید مراجع تقلید ما نیز آن آیات را حفظ نباشند و همین مسئله موجب می‌شود تا زدگی در بچه‌ها ایجاد شود.

وی با تأکید بر اهمیت قرائت قرآن، عنوان کرد: باید مردم را به تلاوت زیبای قرآن تشویق کنیم، هر چند که حفظ قرآن هم نعمتی از جانب خداوند است، اما کسی که می‌خواهد قرآن را حفظ کند، باید استعداد و توانمندی لازم را داشته باشد و در صورتی که شخصی از این استعداد برخوردار نباشد، برای حفظ قرآن زجر خواهد کشید که این کار خوب نیست و خاطره تلخی را برای آن شخص به جای می‌گذارد.

حجت‌الاسلام قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود به فضاسازی مساجد و نمازخانه‌ها اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) زمانی می‌خواستند نماز بخوانند از حضرت فاطمه(ص) خواستند که پرده‌ای که بر روی دیوار دارای نقش و نگارهای زیادی بود را بردارند تا حواشان پرت نشود که حضرت فاطمه(س) این کار را انجام دادند، اما ما در حال حاضر در مساجد و حتی امامزادگان و … شاهد کاشی کاری‌های پرزرق و برق در محراب و حتی دیوار و سقف هستیم که هیچ تناسبی با سنت پیامبر(ص) ندارند و حواس نمازخوان‌ها را نیز پرت می کنند که البته مسئولان و دست اندرکاران در ساخت مساجد و محراب‌ها باید به این نکات نیز توجه داشته باشند.

دبیر ستاد اقامه نماز کشور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به بانوان فعال قرآنی حاضر در مراسم، گفت: از این که خداوند شما را بر سر سفره قرآن قرار داده باید خدا را شکر کنید و البته سرازیری قرآن ماه رمضان است و همچنین شما بانوان قرآنی باید بدانید که عزت رمضان به روزه نیست، بلکه به قرآنی است که در این ماه تلاوت می‌شود.

وی یادآور شد: از هم‌اکنون تا فرارسیدن ماه مبارک رمضان حدود ۴۰ روز فرصت دارید که برای قرار گرفتن در سفره قرآن برنامه‌ریزی کنید و زمانی که در جلسات قرآنی بانوان حضور داشته و به بیان مطالب تفسیری می‌پردازید به این نکته توجه کنید که خودتان تفسیرها را انجام ندهید، بلکه از تفاسیر موجود استفاده کنید تا شبهه و مشکلی نیز در این زمینه ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: بانوانی که یش از ۱۰ سال درس حوزوی خوانده‌اند می‌توانند خودشان نیز به تفسیر قرآن پرداخته و مطالبی را البته با مشورت مفسران و اندیشمندان این حوزه در جلسات قرآنی بیان کنند، اما بانوانی که کمتر از ۱۰ سال در حوزه علوم قرآنی تحصیل کرده‌اند، نباید خودشان به تفسیر قرآن بپردازند، بلکه لازم است که از تفاسیر موجود استفاده کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 10