نقش مادران در تربیت نسل مهدوی بی بدیل است

imagesعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نقش بی‌بدیل مادران در تربیت نسل مهدوی، از اینکه این مسؤولیت خطیر آنطور که باید اعمال نمی‌شود، ابراز تأسف کرد.

حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  با اشاره به اهمیت بحث مهدویت و بانوی منتظر گفت: اساس زندگی اجتماعی که از خانواده شروع می‌شود مادر است.
وی ادامه داد: مادر را در زبان عربی‌ «ام» گویند، و ام به معنای مصدر و سرچشمه است، چیزی که از آن آغاز می‌شود، نقش مادر و نقش بانوان در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه مهدویت، نقشی بی‌بدیل و بی‌مانند است.
بهشت زیر پای مادران است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این که در روایات وارد شده که «بهشت زیر پای مادران است» از این حکایت می‌کند، که اگر تربیتی که به دستان نازنین مادران آغاز می‌شود، تربیتی خوب باشد تا آخر حیات معنوی انسان را ترمیم و تأمین خواهد کرد.
وی اظهار داشت: درآموزه های دینی نقش اساسی به لحاظ احساس و عاطفه‌ای در مادر بیشتر از پدر است و آن ویژگی‌های خاصی که وجود دارد این وظیفه خطیر و مهم بر عهده مادران گذاشته شده است.
حجت‌الاسلام سلیمیان یاد آور شد: در تربیت دینی به هیچ وجه نباید از این شأن و جایگاه عظیم غفلت شود، مادران عزیز می‌توانند با اعمال تربیت‌های خاص در یک شرایط ویژه، زمینه را برای تضمین و تأمین توجه فرزندانشان به معارف دینی فراهم کنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه بخشی از این مسؤولیت بزرگ  آن‌طور که باید اعمال نمی‌شود، نمی‌خواهیم در مذمت مهدکودک‌ها و جاهایی که فرزندان نگه داری می‌شوند سخنی بگوییم، ولی این مراکز هرگز جایگزین مناسبی برای نقش تربیتی مادران برای فرزندان نیستند.
نقش مهم مادران در تزبیت فرزندان
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  گفت: مادران می‌توانند با القای آموزه‌ها و مفاهیم دینی قطعی و مطمئن به فرزندانشان، زمینه علاقه‌مندی کودکان را به آموزه‌های دینی و بحث مهدویت فراهم کنند.
وی ابراز داشت: مادری که دست فرزند خردسالش را می‌گیرد و همراه با او وارد محفل و مجموعه دینی می‌شود و این عمل استمرار پیدا می‌کند، به طور یقین این آموزه ها با وجود این فرزند آمیخته می‌شود وبه همین نسبت اگر مادری فرزندش را به محفل نامناسب وگناه‌آلود وارد کند، این هم در فرزند تاثیرگذار خواهد بود.
 حجت‌الاسلام سلیمیان افزود: نمی‌خواهم بگویم این قضیه در فرزندان ایجاد جبر می‌کند، ولی این باغبانی است که بر روی نهال‌هایی صورت می‌گیرد که طبعاً در تربیت و آینده این فرزندان در ادامه زندگی‌شان نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.
همه مردان توسط مادران تربیت می شوند
وی خاطر نشان کرد: در بحث نسبت بانوان با بحث مهدویت، مباحث فراوانی وجود دارد که گاهی خانم‌ها خرده می‌گیرند که چرا تعداد بانوان در میان یاران حضرت حجه(عج) به نسبت آقایان اندک است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:  با این‌که اساس قیام حضرت مهدی یک قیام و کارزار و متناسب با ویژگی‌های مردان است، بانوان باید به این نکته توجه داشته باشند که همه کسانی که جزو یاران خاص حضرت مهدی هستند، اعم از خانم یا آقا، پرورش یافتگان دامن مادرانی هستند که این‌ها نسبت به حضرت حجت(عج) اهتمام دارند.
وی ادامه داد: به عبارتی تعداد مردانی که وارد عرصه یاری خاص حضرت مهدی(عج) می‌شوند، قطعا این‌ها به تبع  آثار تربیتی مادرانی بوده است که این فرزندان را به این شیوه پرورش داده و تربیت نموده‌اند.
حجت‌الاسلام سلیمیان اظهار داشت: شکی نیست تمام کسانی که می‌توانند حضرت حجت(عج) را برای قیام جهانی یاری دهند، به نوعی ارتباط مستقیم با تربیت درست و قابل قبول مادران در این زمینه دارند.
ضرورت نهادینه کردن عفاف در جامعه
وی در پاسخ به این سؤال که «چگونه می‌توان عفاف و حجاب را در جامعه ترویج کنیم؟» گفت: درباره عفاف و حجاب دیدگاه‌های مختلفی در نحوه شیوه درست ترویج آن وجود دارد، برخی معتقدند که آثار این بدحجابی که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم به دلیل برخوردهای نادرستی است که قبلا صورت گرفته است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: زمانی که اسلام از حجاب سخن می‌گوید، حجاب را به عنوان یک حامی و مدافع از گوهر انسانی معرفی می‌کند، ضمن این‌که بانوان یک صنف و جنس از انسان‌ها به عنوان جنس مؤنث هستند، هرگز با مردان در آن جوهر و گوهر و روح انسانی تفاوتی ندارند.
وی ادامه داد: ویژگی‌هایی را خداوند در آفرینش قرار داده، تا در شرایط مناسب به نوعی در راستای اهداف آفرینش قرار گیرد، و مرد و زن زمانی که به یک سن مناسب رسیدند ازدواج ‌کنند تا استمرار نسل صورت ‌گیرد.
حجت‌الاسلام سلیمیان گفت: دین اسلام و آموزه‌های دینی این‌ مباحث را در یک چهار چوبی تعریف کرده است، که به هدف آفرینش خدشه ای وارد نشود، یکی از این چهار چوب‌ها که این موارد را در کانال درست و مناسب قرار می‌دهد این است که زن تا زمانی که به آن فضا و اقتضاعات استمرار نسل نرسیده، خودش را در معرض دیگران و آسیب‌ها قرار ندهد.
تبیین فوائد و امتیازهای حجاب
وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم از جهت فرهنگی، دینی و ملی، که ما ایرانیان قبل از اسلام طبق اسنادی که در دست است، نسبت به حجاب اهتمام ویژه‌ای داشتیم، برای جوان امروز تبیین کنیم که آرامش و آسایش و آسودگی‌خاطر ودوری از استرس و اضطراب در واقع در چهار چوب رعایت موازین شرعی است او می‌پذیرد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: گاهی برخی از جوان‌ها از روی لجبازی نسبت به حجاب واکنش نشان می‌دهند، اما بهترین راه برای ترویج حجاب درست، تبیین فواید و امتیازها و ویژگی‌های حجاب است، متاسفانه در رسانه‌ها به صورت تفسیری و تفضیلی وعلمی فواید حجاب روشن نشده است.
وی تأکید کرد: کسی که خودش را در معرض دیگران قرار می‌دهد و کم حجاب و بی حجاب در پیش می‌گیرد، در واقع به روند حیات و زندگی خود و خانواده‌اش آسیب می‌رساند، چون بسیاری از بزهکاری‌ها و ایجاد ناامنی‌ها و مشکلاتی که برای دختر خانم‌هایی از این دسته فراهم می‌شود، از رعایت نکردن حجاب و عفاف است.
آفات به کمین نشسته در زمینه حجاب
حجت‌الاسلام سلیمیان افزود: همان‌طوری که این خانم های بدحجاب هم اعتراف می‌کنند، اگر پوشیده و با حجاب بودند هوسبازان در آن‌ها طمع نمی‌کردند، چرا کسی به خانم‌های محجبه و پوشیده توجه نمی‌کند، چون نمی‌داند که زیر این پوشش و حجاب چه چیزی قرار دارد.
وی ادامه داد: اگر پوشش حجاب کنار رود و با بحث جلوه گری همراه شود آدم‌های شیاد و مشکل‌دار جذب این خانم‌ها می‌شوند و مشکل برای خانم‌ها و خانواده و به تبع آن برای جامعه پیش می‌آورند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان گفت: بهترین شیوه برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، تبیین آثار و برکات و فواید حجاب در نگاه مخاطب است و از مهم‌ترین آن‌ها آرامش و امنیت خاطر و امنیت اجتماعی است، که می تواند نقش مهمی در این زمینه ایجاد کند.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10