حجت الاسلام و المسلمین قرائتی: روحانیت در کاهش آسیب های اجتماعی نقش بسزایی دارد / تفسیر و احکام ستون فقرات منبر موفق است

IMAGE633811162342183506  حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی با اشاره به ضرورت ورود روحانیت به عرصه پیشگیری از اعتیاد، گفت روحانیت با توجه به جایگاهی که دارد، قطعا می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی ایفا کند.به گزارش خبرگزاری حوزه، رییس ستاد اقامه نماز کشور، پیش از ظهر امروز در همایش پیشگیری و نجات که با حضور طلاب و روحانیون، در قم برگزار شد با تأکید بر لزوم ورود روحانیت به عرصه پیشگیری از اعتیاد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در قرآن کریم به آن پرداخته شده است، مسئله غفلت است.

حجت الاسلام و المسلمین  قرائتی ادامه داد: طبق آیات قرآن، غفلت بدترین توبیخ‌ها را دارد که می‌تواند در هر زمینه‌ای همچون غفلت از معاد، حق شهدا، یاد خدا و غفلت از نسل نو و… باشد.

وی با اشاره به تاثیرگزاری آموزه‌های اسلام بر فطرت انسان‌ها، ابراز داشت:: امروز دنیای غرب و مسیحیت برای تمام اقشار و سنین و حتی پیرمرد بیماری که در بیمارستان بستری است، برنامه های دینی درنظر گرفته اند و جای تاسف دارد که ما هنوز نتوانسته‌ایم برای یک قشر عظیمی از جمعیت کشور که گرفتار اعتیاد هستند، برنامه داشته و از آنها غافل بوده ایم .

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: روحانیت با توجه به جایگاهی که دارد، قطعا می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مخصوصا اعتیاد نقش بسزایی ایفا کند، لذا باید گروهی از طلاب برای کاهش و پیشگیری از رشد اعتیاد در جامعه، دوره‌ها و تخصص های لازم را با همکاری نهاد های مربوطه فراگیرند.

وی تاکید کرد: طلاب و روحانیون باید با ورود به این مسئله، ریشه‌های اعتیاد را شناسایی کرده و در این مسیر با صبر و حوصله به معتادین و کسانی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، کمک کنند تا به مسیر اصلی برگردند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی همچنین ابراز داشت: بنده به عنوان طلبه ای که بیش از نیم قرن مشغول طلبگی و تبلیغ هستم، متأسفانه از این مسئله مهم یعنی اعتیاد جوانان و این که امروز ۲میلیون معتاد در کشور وجود دارد، غافل بوده ام؛ درصورتی که که باید به این امر بیشتر پرداخته  شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور  بر لزوم همکاری مشترک طلاب و روحانیون و مسئولین دستگاه های دولتی در زمینه جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

  حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی: تفسیر و احکام ستون فقرات منبر موفق است

  رییس ستاد اقامه نماز کشور بر خودداری از معرفی الگوهای غیر قرآنی به جامعه به ویژه جوانان تاکید کرد و ابراز داشت: تفسیر و احکام ستون فقرات منبر موفق است و باید مزه قرآن و نماز را به جوانان بچشانیم.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در همایش مبلغان اعزامی ماه مبارک رمضان دفتر تبلیغات اسلامی که در مرکز همایش‌های این دفتر در قم برگزار شد با اشاره به جایگاه تبلیغ و رسالت حوزه و حوزویان در این زمینه، گفت: تبلیغ رحمت الهی است و به تعبیر قرآن، تبلیغ را می‌‌توان رحمتی برای همه مردم جهان عنوان کرد؛ زیرا پیامبر(ص) در قرآن با عنوان “مبلغ و رحمه للعالمین” معرفی شده است.

وی با بیان این که در اسلام چیزی به نام تبلیغ فصلی وجود ندارد، گفت: تبلیغ امری مستمر است و باید در همه اوقات انجام شود؛ البته مهمترین شرط آن، صدق نیت مبلغان است

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: یک مبلغ باید به کار تبلیغ علاقه و ایمان داشته باشد و سعی کند عوامل سقوط اجتماع را که در روایات و آیات بیان شده است به خوبی شناسایی و در رفع آنها اقدام کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با ذکر این مطلب که علم از جمله ارزاق و روزی‌های مهم خداست، عنوان کرد: بعضی از افراد درآمد بالایی دارند، ولی رزق کمی نصیب آنها می‌شود، مثل اینکه شخصی مال فراوانی داشته باشد، ولی از گلویش پایین نرود؛ علم نیز به همین شکل است و باید برای کسب رزق و علم از خداوند کمک خواست.

وی خطاب به مبلغان خاطرنشان کرد: مهمترین شرط تبلیغ موفق، محور قرار دادن قرآن است؛ اگر مامور هستیم که از قرآن بگوییم و راوایاتی را که مبین آیات الهی است، بیان کنیم، پس باید از ارایه الگوهای غیرقرآنی دست بکشیم؛ درست است که بعضی از عرفای عصر ما انسان‌های بزرگی بودند، اما هیچ کدام از آنها را نمی‌توان با قرآن و امام صادق(ع یکی دانست و آنان را به عنوان اسوه معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی همچنین بر لزوم ارایه مطالب کاربردی و روان به مردم تاکید کرد و گفت: مبلغان باید از عبارت‌پردازی های پیچیده پرهیز کنند و به تفسیر و بیان احکام و روایات به عنوان ستون فقرات منبر موفق، الزام داشته باشند.

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به این که باید مزه قرآن و نماز را به جوانان بچشانیم، تاکید کرد: یک منبر خوب نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد، باید مفید مختصر صحبت کرد تا مردم پذیرش بیشتری داشته باشند.

وی  با تاکید بر لزوم ارایه مطالب طنز در عین اتقان و استناد، گفت: مبلغان باید در طول تبلیغ ارتباط خود را با جوانان تقویت و حفظ کنند تا آنان بتوانند مسائل خود را به راحتی با مبلغ در میان بگذارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 14