پیشنهاد حجت الاسلام قرائتی درباره تبلیغ مشارکتی در مساجد

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که قرآن برای مسجد طرح تبلیغ شریکی ارائه کرده است، گفت: روحانیان می توانند با کمک و شراکت یک چهره برجسته و جذاب، جوانان را به مساجد جذب کرده و برنامه های محتوایی خود را به آن ها منتقل کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، روز گذشته در همایش «طلایه داران هدایت»، ویژه مبلغان اعزامی در ماه مبارک رمضان که در سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد به بیان نکات و توصیه هایی پیرامون روش های تبلیغ پرداخت و تأکید کرد: این دوره های آموزشی نباید صرفا در آستانه هجرت مبلغان برگزار شود بلکه این دوره ها به خصوص برای مبلغان جوان باید دائمی باشد.

 

این مفسر قرآن در بیان اهمیت تبلیغ خاطرنشان کرد: در بین چهار دستۀ نباتات، جمادات، حیوانات و انسان ها، برترینشان انسان است و برترین انسان‌ها نیز انبیا و برترین نبی، پیامبر اسلام(ص) است و در این میان خداوند پیامبر اسلام را در دو موضوع خلاصه کرده است؛ در جایی از قرآن فرموده است پیامبر اکرم(ص) تماماً رحمت و در جایی دیگر ایشان را سر تا پا مبلغ معرفی کرده است بنابر این تبلیغ موضوعی کم اهمیت و یا مستحب نیست.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که قرآن می گوید تبلیغ باید دائمی باشد، بیان کرد: تبلیغ تنها با بیان نیست بلکه گاهی اوقات باید با عمل و رفتارمان تبلیغ کنیم.
وی کلید توفیق در تبلیغ را اخلاص معرفی و اظهار کرد: قرآن می گوید اگر هدف و نیّت انسان اخلاص و اصلاح باشد، خداوند انسان را یاری می کند البته اخلاص به این معنا نیست که رایگان و بدون دریافت پول کار کنید بلکه باید از دنیا و مادیات استفاده کنید اما نیّت و هدفتان دنیا نباشد.
رییس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: رزق و روزی ما علما با پول و حتی با علم نیست چرا که روحانیون بسیاری هستند که وضعیت مالی خوبی دارند؛ اما به توفیقی دست پیدا نکردند؛ همچنین انسان های باسواد زیادی هستند که دیگران هیچ خیری از آن ها نمی بینند.
این مفسر قرآن در تبیین اهمیت اخلاص و نیّت پاک به آیات نخستین سوره مبارکه «انسان» اشاره و تصریح کرد: اهل بیت نبوّت(ع) طعام خود را بدون هیچ چشم داشت و درخواست اجر و پاداشی و تنها برای رضای خدا به مسکین، اسیر و یتیم دادند که آیه ۹ سوره انسان به نقل از آنها می فرماید«ما براى خشنودى خداست که به شما مى‏خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهیم».
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: طبق این سوره خداوند نیز به پاس این حرکت ۱۴ نعمت و پاداش از جمله نجات از خطرات قیامت، بهشت، میوه هایی آماده و سایر نعمت های اخروی به آن ها عنایت کرد و پس از بر شمردن این نعمت ها در آیه ۲۲ این سوره مبارکه فرمود: «این [پاداش] براى شماست و کوشش شما مقبول افتاده است».
وی با بیان این که یکی از نکاتی که در حوزه به آن پرداخته نمی شود، بحث مهندسی است، گفت: اگر به مهندسی این سوره در رابطه با اخلاص و نیت نگاه کنیم متوجه می شویم که در آغاز اهل بیت(ع) که مصداق این آیه بودند پاداش و جزایی نمی خواهند اما بعد از چند آیه خداوند می فرماید «این پاداش برای شماست و کوشش شما مقبول افتاده است».
رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که به علت تداخل ماه مبارک رمضان با تابستان شرایط خوبی مهیا شده است، گفت: در این ماه رمضان ۱۴ میلیون دانش آموز، نزدیک به ۵ میلیون دانشجو، یک میلیون دبیر و معلم و در مجموع ۲۰ میلیون فرهنگی تعطیل هستند که باید آن ها را جذب کرد و همه چیز به محتوای مفید برنامه های شما بستگی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: قرآن برای مسجد طرح تبلیغ شریکی ارائه کرده است؛ آنجا که موسی را به همراه هارون، که بیان خوبی دارد برای موعظه به سوی فرعون می فرستد.
وی ادامه داد: در برخی مواقع ممکن است یک روحانی نتواند به تنهایی فعالیت خاصی را در یک محله انجام دهد اما می تواند با شریک کردن و استفاده از یک معلم، استاد دانشگاه، ورزشکار، هنرمند و یا هر فرد جذاب و شاخص دیگری جوانان را به مسجد جذب کند و در کنار آن به ارائه محتوا و خدمات بپردازد.
این مفسر قرآن به بیان نکاتی پیرامون تبلیغ پرداخت و به مبلغان توصیه کرد: در تبلیغ و سخنرانی نکاتی چون استفاده از لحن مناسب و پرهیز از صدای بلند، متنوع صحبت کردن و سوز دل داشتن را مد نظر قرار دهید.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: همچنین سعی کنید با دوری از تکلف خودتان را محدود نکنید، اگر موضوعی را بلد نبودید به آن اعتراف کنید، از اوضاع محله و اطرافیان با خبر باشید و محکم، رسا، ساده، قابل فهم و روان صحبت کنید، بین دو نماز وقت مردم را نگیرید، کار تکراری انجام ندهید، خود را فدای مردم نکنید و حداقل روزی دو ساعت به مطالعه بپردازید.
وی افزود: تبلیغ و تماس چهره به چهره یکی از رمزهای موفقیت است به گونه ای که تاثیر گفت و گوی مستقیم و چهره به چهره گاه بیش از تأثیر گفت و گوی میلیونی است.
رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که فرهنگ خنده حکیمانه را باید ترویج کرد، ابراز کرد: این خنده باید همراه با حفظ قداست باشد و اگر نمی توانید بخندانید بیش از ۲۰ دقیقه صحبت نکنید.
وی تاکید کرد: با افرادی رفت و آمد کنید که مسأله دار نباشند؛ به دور از گروه ها و نهادهای خاص باشید و در عین حال رابطه و رفتارتان با مراجع، سیاسیون، بازاری ها، تجار و … به گونه ای باشد که اگر انسان های پاکی بودند رابطه تان ادامه یابد و اگر انسان های ناپاکی شدند، بتوانید به راحتی از آنها جدا شوید.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: از تفریط و افراط بپرهیزید و نه کسی را تخریب کنید و نه کسی را تأیید و سفارش کنید تا اگر زمانی که آن شخص منحرف شد، شما تخریب نشوید.
مفسر قرآن تصریح کرد: اجازه ندهید صدای بلندگوهای مساجد دیگران را در خارج از مسجد اذیت کند؛ بیدار کردن مردم قبل از اذان صبح حرام است و با عوض کردن اسم و استفاده از کلماتی چون مناجات خوانی و سحرخوانی نمی توان حرام خدا را حلال کرد.
وی اظهار کرد: حرف اول را نیّت و جوهر می زند، اگر جوهر داشته باشید می توانید مشگلات را حل کنید در غیر این صورت با امکانات و پول هم نمی توانید کاری از پیش ببرید.
رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: امروز کار زیر میلیونی انجام دادن ضرر است و فایده ای ندارد؛ شما باید ابتکارات و یا حتی خاطراتتان را به صدا و سیما بدهید تا از آن استفاده کند.
وی عنوان کرد: دعاها و آیه هایی وجود دارد که مستجاب نمی شود؛ اما خواندن آنها را تاکید کرده اند تا ما میلیونی شویم و برای میلیون ها انسان دعا کنیم؛ لذا نباید خودمان و افکار و دعاهایمان را به گروه و افراد خاصی محدود کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز کرد: اگر در این ۳۰ سال که برنامه من از صدا و سیما پخش می شود، هر هفته ۵ دقیقه را برای سخنرانی حزب توده تعیین می کردند، ده ها مغز متفکر گرد هم می آمدند تا برای این ۵ دقیقه مطالبی مفید و تاثیرگذار تهیه کنند؛ اما توی این مدت هیچ یک از نهادهای مسؤول و تأثیرگذار با من تماس نگرفت تا در تهیه موضوع به من کمک کند؛ گویا هیچ رابطه ای با هم نداریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 5