ظهور بیداری اسلامی پایانی است بر وهابیت

IMAGE634036623162031250عصام العماد گفت: جامعه عربستان در زمان ظهور عبدالوهاب بسیار بسته بوده و پس از به وجود آمدن بیداری اسلامی، وهابیت را نابود خواهد کرد.

نشست علمی پژوهشی رویکردهای جدید وهابیت در مقابله با تشیع در گرامیداشت شهید شیخ حسن شحاته امروز ۱۱تیرماه با حضور طلاب غیر ایرانی جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد و سخنرانی دکتر عصام العماد، استاد مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.
 عصام العماد، شهید شحاته را شخصیت ویژه‌ای در عرصه قرآنی دانست و گفت: شخصیت منحصر به فرد شهید شحاته در حفظ کل قرآن در ۶ سالگی و توانایی ویژه ایشان در قرآن و تفسیر به وضوح قابل مشاهده بود در حالی که شیخ حسن شحاته تنها عالم اهل تسننی است که در سن ۵۰ سالگی با آگاهی کامل به عالم تشیع راه یافت.
وی، ‌تسلط بسیار خوب بر علم بیان و سخنرانی را ویژگی بارز شهید شحاته دانست و ابراز داشت: او فردی شجاع بود که از بیان عقاید و نظرات خود ترسی نداشت به گونه‌ای که در سفر به ریاض که با دعوت بزرگان عربستان بود، سخنرانی علیه وهابیت انجام داد، شیخ حسن شحاته در زمان سنی بودن نیز به شدت با وهابیت مخالفت داشت.
استاد مجمع جهانی اهل بیت، به ایجاد تردید شحاته در اعلام برائت از اعتقادات ۴۵ ساله خود پس از ورود به مذهب تشیع اشاره کرد و اظهار داشت: شهید شحاته پس از تشیع، در ‌بیان این حقیقت که راه گذشته او باطل بوده و سال‌ها در مسیر اشتباه حرکت می‌کرده تردید داشت و در نهایت به این نتیجه رسید که اعلام برائت امر بسیار مهمی است و در میان مریدان خود این امر را بازگو کرد.
رویکردهای جدید وهابیت
وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان اعتقادات وهابیت پرداخت و گفت: وهابیت،‌ قرآن، سنت رسول اکرم(ص) و تمام احکام دین و اعتقادات را در بحث قبر منحصر کرده است؛ اسلام در وهابیت یعنی قبر.
وی با ابراز خوشنودی از توقف وهابیت در مسأله قبر اظهار داشت: این که وهابیت از مرحله تفسیر قبور و اهتمام بر مسأله قبر، احکام، سیره و فلسفه قبور منصرف نشده‌اند جای خوشحالی دارد زیرا اگر آنان به موضوعات دیگری وارد می‌شدند، مشکلات بیشتری برای شیعیان ایجاد می‌کردند.
عصام العماد به مباحث فقهی وهابیت اشاره کرد و اظهار داشت: اولین بحث در فقه شیخ عبدالوهاب، مسأله قبر است به گونه‌ای که همه مسائل اجتماعی، عقیدتی و حتی خداشناسی وهابیت مربوط به قبر شناسی است که می‌توان گفت، ‌وهابی یعنی تفسیر قبوری اسلام.
وی تأکید کرد: در شرایطی که بصیرت و بیداری مردم عربستان بسیار بالا رفته، وهابیت با عملکرد در چارچوب توحید قبوری در جهانی که به سوی بیداری در حرکت است و همچنین فراگیری موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی، رو به نابودی است.
وی با بیان این که وهابی‌های معاصر به بررسی تمام کتب اعتقادی مذاهب مختلف اسلامی از قرن اول تا قرن دوازدهم که عصر ظهور شیخ محمد عبدالوهاب است، پرداخته‌اند، یادآور شد: آنان با بررسی این کتاب‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در هیچ‌کدام از کتاب‌های عقیدتی، مسئله قبور مطرح نشده است.
عصام العماد به اعلام فتوایی توسط شیخ عبدالوهاب در اواخر عمر او اشاره و تصریح کرد: او در اواخر عمر خود دچار تردیدی در مورد قبور شده بود که این تردید منجر به صدور فتوایی شد که حاکی از عقب نشینی وی از مواضع گذشته خود بود در حالی که هزاران عالم سنی را کشته و افراد بسیاری را با این تفکر تربیت کرده بود.
وی عنوان داشت: مشکل بزرگ وهابیت، نبود حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در شهر نجد، ‌خاستگاه فرقه وهابیت است به گونه‌ای که برخی عالمان اهل تسنن، وهابیت را یک توحید صحرایی می‌خوانند. زیرا پس از مرگ عبدالوهاب، فرزندان و نوه‌های او به مصر رفته و در دانشگاه الازهر مصر به تحصیل پرداختند تا به نجد بازگشته و علم را وارد این شهر کنند، در این هنگام بود که اصول و مبانی علمی وارد نجد شد.
 تدریس کتاب‌های توحیدی وهابیت در مدارس عربستان
استاد مجمع جهانی اهل بیت به گسترش عقاید وهابیت در عربستان اشاره و تصریح کرد: ‌در مدارس عربستان کتاب‌های توحید محمد قطب و توحید محمد عبدالوهاب تدریس می‌شود که پس از گذشت ۴۰ سال دریافتند، کسانی که کتاب‌های توحید محمد قطب را خوانده‌اند، سفارت آمریکا را منفجر می‌کنند و کسانی که توحید عبدالوهاب را خوانده‌اند، قبور را منفجر می‌کنند ولی کشف این واقعیت در حالی که میلیون‌ها نفر را با این اعتقاد پرورش داده‌اند سودی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: علوم تحقیقی و تفکرات اخوان المسلمین که با تفکرات محمد عبدالوهاب اختلاف دارد وارد دانشگاه‌های عربستان شده و این اختلاف درونی، باعث ضعف روز افزون آنان خواهد شد و بیداری اسلامی که ‌قیام علیه یک طاغوت در بشریت است، این بصیرت را در مردم عربستان ایجاد کرده و منجر به قیام تمامی وهابی‌ها و تظاهرات آنان شده است.
وی افزود: جامعه عربستان در زمان ظهور عبدالوهاب بسیار بسته بوده و پس از به وجود آمدن بیداری اسلامی، فاتحه وهابیت خوانده شده و به تعبیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، وهابیت در حال نابودی است.
عصام العماد با بیان این که رابطه‌ای که بین شهرهای ایران پیش از انقلاب اسلامی برقرار بود، امروز در کشورهای عربی برقرار شده، خاطرنشان کرد: همچون شهر تبریز که در چهلم کشته شدگان قم مراسم گرفتند و خود را متصل به آنان کردند، ‌امروز کشورهای عربی برای سبقت از یکدیگر در سرنگونی طاغوت می‌کوشند. امروز عربستانی‌ها که خود را مروج اسلام می‌دانند، مخالف جدی آل سعود هستند و معتقدند اسلام باید بر این کشور حاکم شود که به اعتقاد من، آل سعود توسط وهابیت سرنگون خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تشیع خود با وجود این که یک عالم وهابی بوده، گفت: من برای مقابله با تشیع به دنبال راه‌های مختلفی بودم که نقد کتاب‌های شیخ مفید را انتخاب کردم تا از طریق زیر سؤال بردن یک عالم بزرگ شیعه، تشیع را زیر سؤال ببرم؛ به همین منظور تمامی کتاب‌های شیخ مفید را تهیه و مطالعه کردم که پس از مطالعه این کتاب‌ها به حقانیت شیعیان پی برده و به جهان تشیع راه یافتم.
وی درباره چگونگی تبلیغ و جذب اهل تسنن به سوی شیعه ابراز داشت: اهل تسنن بسیار متعصب هستند و نقدهای بیرونی را نمی‌پذیرند اما وقتی عالمی از درون به نقد خود بپردازد مورد استقبال قرار می‌گیرد. باید ابتدا کتاب‌های عالمان خودشان همچون سلیمان عبدالوهاب را که خود را نقد کرده در میان آنان پخش و اهل تسنن را از بند وهابیت رها کرد تا زمینه برای تبلیغ کتاب حضرت آیت الله سبحانی فراهم شود.
وی به نفوذ آل سعود بر رفتار برخی مولوی‌های اهل تسنن اشاره و تصریح کرد: برخی علما و امامان جمعه اهل سنت در بسیاری از کشورهای عربی، به دلیل گرفتن شهریه از سفارت عربستان و ترس از قطع شدن آن، با وجود مخالفت با وهابیت قادر به سخن گفتن علیه آنان نیستند.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 4 =