ولایت مداری مهم‌ترین عامل پیوند مردم با روحانیت

IMAGE633894953632970000 حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: غدیر به ما آموخت که در هر زمانی باید ولایت‌مداری در عینیت زندگی انسان حضور داشته باشد نه این که تنها در ذهن و فکر او باشد. اگر ولایت در زندگی عینیت داشته باشد، برکات غدیر نیز در زندگی آشکار خواهد شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در همایش فصلی ائمه جماعات مساجد مشهد که شب گذشته در حسینیه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، به مرکزیت اسلام در تحولات بشری اشاره کرد و گفت: دوران در حاشیه بودن اسلام و تشیع به پایان رسیده و شاهد حضور اسلام در مرکزیت تحولات بشری هستیم.
وی ادامه داد: تحولات جهان اسلام از دید دشمنان مخفی نمانده و با خصومت و حساب شده با دین و شیعیان برخورد می‌کنند که علت آن حضور اسلام در محوریت تحولات بشریت است. امروز خصومت با دین بسیار جدی است.
امام جمعه موقت مشهد به دو عنصر موثر بر تداوم و پیروزی دین و روحانیت اشاره کرد و اظهار داشت: دو عامل پیوند با مردم و جلب اعتماد مردم کلید فرج و پیروزی است که اگر در بین علمای شیعه گسترش و عمق پیدا کند، شرایط از گذشته و حال بهتر خواهد شد.
وی با اشاره به این که طلاب از متن مردم برخواسته‌اند، تصریح کرد: تحقق دو عامل پیوند و اعتماد مردم، تقویت ایمان مردم و تضمین حضور مردم در صحنه‌های اجتماعی به نفع دین را به دنبال خواهد داشت؛ رسالت روحانیت در ارتباط نزدیک با مردم قابل تحقق خواهد بود و ائمه جماعت مصداق بارز ارتباط یا مردم است.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عوامل صلب اعتماد از روحانیت اشاره کرد و گفت: نشستن بر سر سفره دنیا از جمله عواملی است که باعث اعتماد نکردن مردم به روحانیت می‌شود. اگر مردم روحانی را دنیا گرا و دنیا دوست ببینند، هیچ گاه به او اعتماد نخواهند کرد.
وی، منیت و قدرت طلبی را دیگر عامل صلب اعتماد مردم از روحانیت دانست و بیان داشت: وام داری احسان قدرت‌های شهوت و ثروت نیز موجب بی اعتمادی مردم خواهد شد چنان که برخی ثروتمندان به روحانیت نزدیک می‌شوند تا با انجام ظاهری برخی اعمال دینی، زندگی سراسر نکبت خود را توجیه شرعی کنند که متأسفانه این رخداد بسیار دیده می‌شود و عدم اعتماد مردم را به دنبال خواهد داشت.
امام جمعه موقت مشهد به عوامل تعمیق پیوند مردم با روحانیت  اشاره کرد و افزود: ایمان، زهد و فقاهت امام خمینی(ره) لازمه نزدیکی به مردم است زیرا ایمان امام(ره) آنچنان او را به وعده‌های الهی متکی کرده بود که از هیچ چیز نمی‌ترسید و فقاهت ایشان که انقلاب اسلامی را در دل خود جای داد و بی رغبتی امام به دنیا و ذخایر دنیوی که نشانه زهد ایشان است.
وی، جامعیت علامه شهید مطهری را به عنوان دومین عامل نزدیکی بین مردم و روحانیت برشمرد و اظهار داشت: شهید مطهری یک مرزدار برای اسلام بود و هرکجا که شبهه‌ای ایجاد می‌شد با قدرت آن را برطرف می‌کرد؛ می‌توانست اسلام را با مقتضیات زمان همراه کند به این معنا که حوادث را در قالب اسلام معنی و تفسیر می‌کرد نه این که اسلام را با آن معنا کند.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: سومین عامل در این حوزه، شجاعت و تدبیر بلندی است که در شهید بهشتی وجود داشت، است که او را به دژی تسخیر ناپذیر در برابر دشمنان تبدیل کرده بود و او با این تدبیر توانست اسلام را در قالبی مهندسی شده به عنوان حکومتی برای زندگی مردم طراحی کند.
وی ادامه داد: اسلام بدون حکومت، حتی قادر به حفظ خود نیست، اسلام وقتی می‌تواند در برابر دشمنان خود ایستادگی کند که در قالب حکومت شکل گرفته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، ژرف نگری و آینده نگری را رکن دیگر ارتباط بین مردم و روحانیت دانست و اظهار داشت: این آینده نگری باید در مسیری باشد که در حرکت بشریت به سوی کمال، هیچ موجی توانایی خارج کردن آن از جریان را نداشته باشد همچون مقام معظم رهبری که به آرامی و زیبایی انتخابات را مهندسی کرد و نقشه‌های دشمنان نقش بر آب شد. دنیا در مقابل این دید بزرگ متحیر مانده است.
وی به روحیه مجاهدت، فداکاری و ستم ستیزی مردم از سال ۵۷ تا به امروز اشاره و خاطرنشان کرد: روحانیون برای عقب نماندن از مردم باید خود را به این روحیه مسلح کنند زیرا مردم در این موضوع در حال پیشرفت هستند و اگر روحانیت نیز همراه با آنان حرکت نکند، شکافی بین مردم و روحانیت ایجاد خواهد شد.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن بیان ششمین عامل در تعمیق روابط مردم و روحانیت، ابراز داشت: ائمه جماعات باید به سلاح مقاومت مجهز باشند، مقاومتی که هرگاه دشمن با هر سلاحی در مقابل شما قرار گرفت، احساس کند سلاح او در مقابل سلاح مقاومت شما کار آیی ندارد.
وی، هفتمین و مهم‌ترین عامل را ولایت مداری دانست و تأکید کرد: ما معتقد به غدیر هستیم و از غدیر جداشدنی نیستیم. غدیر به ما آموخت که در هر زمانی باید ولایت در عینیت زندگی انسان حضور داشته باشد نه این که تنها در ذهن و فکر او باشد. اگر ولایت در زندگی روحانیت عینیت داشته باشد، برکات غدیر نیز در زندگی آشکار خواهد شد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 7 =