آیت‌الله سبحانی: حفظ تشیع در گرو نشر مسائل فرهنگی است

1_L_134212
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که به هر میزان درباره اهل‌بیت(ع) کار فرهنگی صورت بگیرد باز هم کم است، گفت: اگر می‌خواهیم تشییع در جهان نگه‌داشته شود و پابه‌پای جامعه پیش‌برود باید مسائل فرهنگی را بیشتر نشر داده و بیان کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب موسوعه الحادیث العلویه که در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با حضور آیت‌الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

وی گفت: بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه اکنون به حد کمال رسیده و آثار مکتوب و تدریس دارد که این سبب خارج شدن نهج‌البلاغه از غربت شده است؛ در آینده نیز نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه به عنوان درس اصلی تدریس می‌شود.

این مرجع تقلید شخصیت‌های جهان را به چهار گروه تقسیم کرد و بیان داشت: برخی از افراد همانند حیوانات به این جهان آمده و می‌روند و هیچ موجی در جامعه ایجاد نمی‌کنند، برخی نیز در جامعه موج ایجاد می‌کنند که منحصر در دوران خودشان است، گروه سوم نیز در جامعه فعالیت کرده و موجی را ایجاد می‌کنند که تا دو یا سه قرن وجود دارد.

وی ادامه داد: گروه چهارم اهل‌بیت و انبیای الهی هستند که اگر موجی را ایجاد کنند تا قیامت باقی می‌ماند، چرا که متصل به فطرت هستند و فطرت نیز متصل به خداوند متعال است؛ اولیا الهی نامتناهی عرفی هستند، چرا که دارای شخصیت الهی بوده و نظیر قرآن کریم هستند و هر قدر درباره شخصیت ائمه(ع) و انبیا تحقیق و کار شود باز جای کار وجود دارد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌‌که کتاب موسوعه الحادیث العلویه در جای خود کتاب بکری است، گفت: در این کتاب تمام روایت از اعتقادات، احکام و اخلاق در روایات امیرمومنان(ع) آورده شده است، البته باید در این کتاب خطبه‌های توحیدی نهج‌البلاغه و کتاب‌های اصیل نخست آورده و سپس کتاب‌های درجه دوم استفاده می‌شد.

وی افزود: وجود هفتاد هزار روایت امام علی(ع)در کتاب موسوعه الاحادیث العلویه نشان‌دهنده نامتناهی بودن شخصیت آن حضرت است، چرا که نمی‌شود تنها در دوره کوتاه پیامبر(ص) هفتاد هزار خطبه، کلمه قصار و نامه را نوشت پس باید گفت که ایشان به علم لدنی آگاه بودند و علم امام(ع) از خود ایشان صادر می‌شده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که امیرمومنان(ع) تنها کسی بودند که تمام وحی را نوشته و همواره در کنار پیامبر(ص) بودند، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) موجی را ایجاد کرده که نه تنها با گذشت چهارده قرن هنوز وجود دارد بلکه تا قیامت ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: درباره اهل‌بیت(ع) به هر میزان کار فرهنگی صورت بگیرد باز هم کم است، اگر می‌خواهیم که تشییع در جهان نگه‌داشته شود و پابه‌پای جامعه پیش‌برود باید مسائل فرهنگی را بیشتر نشر داده و بیان کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 8 =