عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث:بدحجابی در ایران پدیده‌ای چندوجهی است

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: بدحجابی در ایران، پدیده‌ای پیچیده، چندوجهی و برخاسته از علل و عوامل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، آموزشی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی است.

خبرگزاری فارس: بدحجابی در ایران پدیده‌ای چندوجهی است

ابراهیم شفیعی سروستانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن گرامیداشت روز ملی حجاب و عفاف با اشاره به علت بدحجابی در ایران اظهار کرد: پدیده بدحجابی در ایران، پدیده‌ای پیچیده، چندوجهی و برخاسته از علل و عوامل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، آموزشی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی است بنابراین در مقابله با آن تنها نمی‌توان به اقدام‌های ساده، سطحی و تک‌وجهی بسنده کرد.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی نقشی مهم‌تر، گسترده‌تر و تأثیرگذارتر از سایر نهادها دارد؛ زیرا این سازمان بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری، ماموریت «مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» را بر عهده دارد و بیشترین و ماندگارترین تأثیرگذاری را بر ذهن و دل مخاطبان میلیونی خود بر جای می‌گذارد.

نویسنده مجموعه سه جلدی «حجاب؛ مسئولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» عنوان داشت: در سال‌های اخیر در زمینه گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب در ایران طرح‌ها و برنامه‌های گوناگونی ارائه شده که مهم‌ترین آنها طرح‌ها و برنامه‌هایی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهای زیر مجموعه آن تدوین و تصویب شده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای فرهنگ عمومی گفت: تبیین نقش حجاب و عفاف در افزایش سلامت جامعه و بهره‌وری آن، انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری در خصوص فلسفه حجاب و عفاف و افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها از طریق رسانه ملی در مورد اهمیت فرهنگی عفاف و حجاب از جمله وظایف تعیین شده برای رسانه ملی است.

شفیعی سروستانی عنوان داشت: الگوسازی و معرفی نمونه‌های برجسته یکی از راه‌های مؤثر برای ترویج و گسترش اخلاق و رفتارهای پسندیده در میان عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان است به همین دلیل در ترویج و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف نیز باید به این موضوع توجه کرده و نظر گروه‌های هدف را با برجسته کردن الگوهای مورد علاقه‌ به فرهنگ عفاف و حجاب جلب کرد.

وی با اشاره به اهمیت به تصویر کشیدن زنان موفق با حجاب گفت: ارائه چهره‌ای نامطلوب از افراد محجبه و معرفی حجاب به عنوان عامل عقب‌ماندگی و فرودستی زنان یکی از ترفندهای دشمنان برای از بین بردن فرهنگ عفاف و حجاب در جوامع اسلامی بوده است.

نویسنده کتاب آیین برنامه‌سازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب یادآور شد: با وقوع انقلاب اسلامی و حضور چشمگیر و نقش تعیین‌کننده زنان چادری در این انقلاب و همچنین موفقیت‌های بی‌شماری که زنان مسلمان و محجبه ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون به دست آوردند، این ترفند به شکست انجامید و ثابت شد که حجاب هرگز مانعی برای رشد و شکوفایی استعدادهای زنان مسلمان نیست.

وی ادامه داد: رسانه‌های وابسته به نظام سلطه همین ترفند را در پیش گرفته و تلاش می‌کنند نوجوانان و جوانان ایرانی را از فرهنگ عفاف و حجاب دور کنند.

شفیعی‌سروستانی تأکید کرد: لازم است در تبلیغ و ترویج این فرهنگ به شبهه‌هایی که دشمنان در اذهان نسل جوان ایجاد می‌کنند، توجه کرده و نشان داده شود که با رعایت عفاف و حجاب هم می‌توان در همه زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و… به موفقیت رسید.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های وابسته به نظام سلطه و روشنفکران غرب‌زده و منفعل، همواره برابری کامل حقوق زن و مرد؛ آزادی بی‌قید و بند زنان و دختران جوان و روابط آزادانه دو جنس مخالف در جوامع غربی را یکی از دستاوردهای مهم دموکراسی لیبرال معرفی و آن را به عنوان الگویی برای زنان و دختران دیگر سرزمین‌ها مطرح می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: این امر بدون آنکه اشاره‌ای به بحران‌های گوناگون فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی موجود در این جوامع داشته باشد و بحران‌هایی که امروز تمامیت فرهنگ و تمدن مغرب زمین را تهدید می‌کند صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، باید به نشان دادن آثار و پیامدهای بی‌بند و باری جنسی و رعایت نکردن عفاف و حجاب، به ویژه در جوامع غربی توجه کرد و این موضوع به بهترین شکل ممکن برای جوانان تبیین شود.

شفیعی‌سروستانی با بیان اینکه فرهنگ برهنگی، فرهنگی نوظهور و از پیامدهای مدرنیته به شمار می‌آید گفت: سه قرن گذشته در همه جوامع متمدن، زنان و مردان از پوشش‌های مناسبی برخوردار بودند و اثری از برهنگی به سبک امروز جوامع غربی، در این جوامع مشاهده نمی‌شد.

وی یادآور شد: به دنبال بروز پدیده رنسانس در جوامع غربی و رشد و گسترش مظاهر گوناگون این پدیده به ویژه سکولاریسم، لیبرالیسم و اومانیسم به تدریج فرهنگ وقار و پوشیدگی به فراموشی سپرده شد و رقابت برای عرضه هرچه بیشتر جذابیت‌های جنسی به فرهنگ غالب در این جوامع تبدیل شد.

نویسنده مجموعه سه جلدی «حجاب؛ مسئولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» تصریح کرد: کشورهای غیرغربی به تدریج از این فرهنگ متأثر شدند و برای عقب نماندن از جوامع غربی، فرهنگ برهنگی را جایگزین فرهنگ عفاف و حجاب کردند.

وی تصریح کرد: آشناسازی جوانان با تاریخچه رواج فرهنگ برهنگی در غرب و ایران و تبیین این موضوع که گرایش فطری همه زنان و مردان در سراسر جهان تا پیش از رنسانس به سوی عفاف و پوشیدگی بوده است، می‌تواند زمینه‌ساز پذیرش هرچه بهتر آموزه‌های اسلامی در زمینه عفاف و حجاب باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11