تبیین آثار و برکات ماه‎ رمضان از سوی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این که انسان در ماه رمضان از همه نیازها و لذت ها دوری می کند، گفت: ماه رمضان تمرین مناسبی است که انسان پس از آن از دست درازی به اموال دیگران خود داری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، در نخستین جلسه از سلسه جلسات «درس هایی از قرآن» که در حرم رضوی برگزار شد، به تشریح برخی از نتایج و آثار ماه مبارک رمضان پرداخت.

وی با اشاره به آیه مبارکه ۱۸۳ سوره بقره، «یا ایّهاالذّین آمنوا کتب علیکم الصّیام کما کتب على الذّین من قبلکم لعلّکم تتّقون»، اشاره و اظهار کرد: این آیه مومنان را با «ایّهاالذّین آمنوا» مورد خطاب قرار داده و حدود ۱۵ سال بعد از بعثت پیامبر(ص) نازل شده است زیرا آیات ۱۵ سال نخست با خطاب «ایّها الناس» نازل می شد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور به نکات موجود در این آیه اشاره و ابراز کرد: خرج کردن از مال و جان انسان جزء سخت ترین کارها است و خداوند دستورات مربوط به این دو موضوع از جمله آیات و دستورات مربوط به روزه، جهاد و زکات را ۱۵ سال بعد از نبوت پیامبر(ص) نازل کرد که از این موضوع می توان نتیجه گرفت در زندگی و در مواجهه با دیگران نباید فعالیت ها و خواست های سخت و سنگین را همان ابتدا مطرح کرد.

مفسر قرآن کریم با بیان این که انجام هر فعالیتی در کنار دیگران کار را آسان می کند، گفت: در ماه مبارک رمضان همه روزه دارند و به عبادت می پردازند که این موضوع روزه گرفتن و عبادت را برای همه آسان می کند و در واقع شبیه مسابقه ای است که همه در تلاش اند تا مانند دیگران نمرۀ بالایی بگیرند در حالیکه روزه داری در سایر ایام سال که دیگران روزه نیستند کمی دشوار است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی هدف و فایده روزه داری را افزایش تقوا معرفی کرد و با بیان اینکه تقوا به معنای حفظ و کنترل افکار، گفتار و کردار انسان است، گفت: گناهان انسان از دو منبع غضب و یا شهوت ریشه می گیرند که روزه داری و تحمل گرسنگی و تشنگی این دو منبع را خشک و یا کم اثر می کند و در نتیجه میزان گناهان کاهش می یابد.

وی از تفاوت روزه با سایر عبادت ها سخن گفت و تصریح کرد: سایر عبادت ها از جمله حج و زیارت اماکن متبرکه، نماز خواندن، خمس دادن و … عبادت هایی آشکار هستند در حالیکه روزه عبادتی نهان و پنهان است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزایش اراده و عزم را از جمله برکات روزه داری عنوان کرد و افزود: روزه داری یک برنامه تنظیم غذایی نیست بلکه برنامه ای برای افزایش تقوا و اراده است.

وی ادامه داد: انسان در ماه رمضان در حالیکه غذا، آب، سیگار و سایر نیازها و لذت ها در جلوی دیدش وجود دارد باید با اراده ای قوی از استفاده آن ها خودداری کند؛ از طرفی وقتی انسان از خوردن نان و آب خودش خودداری می کند در آینده به اموال دیگران دست درازی نخواهد کرد.

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: مزیت دیگر روزه داری این است که انسان با تحمل گرسنگی و تشنگی به یاد فقرا و البته گرسنگی و تشنگی روز قیامت می افتد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه روزه سه سطح دارد، گفت: سطح اول روزه همان تحمل گرسنگی و تشنگی است و در سطح دوم افزون بر آن چشم و گوش انسان هم روزه است و در سطح بالاتر، انسان مراقب قلب خود است تا غیر خدا و کینه و ناپاکی وارد آن نشود.

وی با تاکید بر این که اگر فرد بیمار یا مسافر روزه بیگرد، نه تنها روزه اش صحیح نیست بلکه مرتکب گناه هم شده است، تصریح کرد: دین یا باید به عقل و یا به قرآن و حدیث معتبر متصل باشد نه به سلیقه فرد و یا خواب دیدن.

وی افطاری و مهمانی دادن ارزان را از دیگر برکات ماه رمضان معرفی و تاکید کرد: افطاری را به گروهی خاص اختصاص ندهید و بین فقرا، اغنیاء، همسایه ها، دوست و دشمن تفاوتی قائل نشوید.

مفسر قرآن ضمن انتقاد از افطاری های پر هزینه و تجملاتی، گفت: افطاری نباید باعث مباهات یا تحقیر عده ای شود؛ افطاری ها نباید تکلف داشته باشد و خودتان و یا خانواده تان را به زحمت بیندازد و به دیگران تحمیل شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور از برکات افطاری دادن سخن گفت و افزود: افطاری دادن موجب نجات از قهر خدا، صله رحم، برطرف شدن کینه ها، شادی دل ها و افزایش مهربانی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: روزه مختص اسلام نیست و در کنار ارزش هایی چون توحید و بندگی خدا، نماز، جهاد و مبارزه با طاغوت، امر به معروف و نهی از منکر در سایر ادیان وجود دارد و از سوی دیگر پیامبران انجام و ترویج می شده است و یکی از دلایلی که می گوییم بهائیت دین نیست مربوط به همین موضوع است زیرا هیچ پیامبری با طاغوت سازش نمی کند.

وی افزود: بنابراین اسکلت تمام ادیان الهی یکی است و مانند لباس است که در طول تاریخ وجود داشته اما طرح، دوخت، رنگ و شکلش متفاوت بوده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 8