مشکلات جامعه ناشی از تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌های بیهوده است

IMAGE634950696518281250حضرت آیت الله مکارم شیرازی عمده مشکلات جامعه، خانواده ها و نسل جوان را تجمل گرایی و گرفتار چشم و هم چشمی شدن‌های بیهوده دانست و به جوانان توصیه کرد حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را در زندگی و ازدواج الگوی خود قرار دهند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع)، به تفسیر آیات ۲۸ و ۲۹ سوره مبارک احزاب پرداخت.

سعادت جاویدان با زندگی تجملاتی محقق نمی شود
این مرجع تقلید با بیان این که سعادت جاویدان با زندگی تجملاتی و تشریفاتی جمع و محقق نمی شود، تصریح کرد: این آیات هرچند درباره همسران حضرت رسول(ص) نازل شده است، اما منحصر به زنان آن حضرت نیست و پیام های بسیاری برای جامعه و مردم دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: زندگی تجملاتی سه عیب بزرگ دارد، نخست این که بدست آوردن آن از راه حلال مشکل و گاهی محال است،‌ عیب دوم غفلت از خدا است؛ انسانی که به دنبال زندگی مادی و جمع کردن زرق و برق دنیوی است از یاد و نام خدا غافل می شود.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سومین عیب زندگی های تجملاتی این است که دل محرومان و افراد مستضعف را به درد می آورد؛ برخی از افراد دوست دارند مال و اموال خود را به رخ دیگران بکشند.
وی با یادآوری احادیثی تصریح کرد: برخی از زندگی های دنیوی مورد تایید و سفارش است، امام سجاد(ع) در حدیثی می فرمایند دنیا به دو گونه است، یک زندگانی ساده و آبرومندانه که نیازمند دیگران نباشیم،‌ این نوع زندگانی پسندیده است، اما دنیایی که مملو از تشریفات و اسراف و تبذیر باشد ملعون است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: روایاتی که مدح دنیا می کند مقصود قسمت نخست است و روایاتی که دنیا را مذمت می کند مقصود و هدف آن دسته ای است که زندگی های مملو از تشریفات،‌ تجملات و زرق و برق باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از مولای متقیان حضرت علی(ع) حب دنیا را سبب زایل شدن عقل انسان دانست و گفت: انسانی که برای دستیابی به مادیات و دنیا خود را به آب و آتش می زند و حرص و ولع به دنیا دارد گوش او نسبت به شنیدن سخنان حکمت آمیز کر می شود؛‌ این دسته افراد افزون بر عقاب اخروی در این دنیا نیز گرفتار می شوند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: حضرت امام صادق(ع) در بیانی نورانی تاکید می کنند کسی که دنیا پرست باشد قلب او به سه چیز مبتلا می شود، همیشه غم و غصه ای دارد که تمام نمی شود، آروزهای دور و دراز او هرگز برآورده نمی شود و امیدهایی دارد که به هرکجا می رسد بازهم قانع نیست.
انتقاد از رواج تجمل گرایی در جامعه
استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم با انتقاد از تجمل گرایی در جامعه، توصیه هایی به مردم ارائه و تاکید کرد: جوانان و مردم بدانند ما بر سر دو راهی هستیم یا دنیا پرستی و یا خدا پرستی؛ زندگی آبرومندانه ساده بسیار خوب و مورد سفارش دین است و انسان برای رسیدن به آن باید تلاش کند تا محتاج دیگری نباشد؛ ‌اما زندگی های تجملاتی و مسابقه ثروت اندوزی در اسلام مذموم و بر خلاف سفارش انبیا و اولیای الهی است.
وی بسیاری از مشکلات جامعه را ناشی از تجمل گرایی دانست و تاکید کرد: علت این که بسیاری از دختران که عقد کرده و هنوز در خانه پدر هستند به خاطر تجمل گرایی و تشریفاتی است که دامن گیر جامعه ما شده است.
جوانان حضرت علی و حضرت زهرا را الگوی خود قرار دهند
حضرت آیت الله مکارم شیرازی جوانان و خانواده را به ساده زیستی و ساده گرفتن مراسم ازدواج توصیه و تصریح کرد: اگر جوانان،‌ دختران و پسران حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را در زندگی خود الگو قرار دهند و چشم و هم چشمی ها را کنار بگذارند گرفتار این مشکلات نمی شوند





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14