تعبیر جالب آیت الله سبحانی درباره تروریست‌های مخالف دولت سوریه

indexحضرت آیت‌الله سبحانی، تروریست‌های مخالف دولت سوریه را مصداق وجعلنا قلوبهم قاسیه دانست و گفت: تروریست‌هایی که اطراف کشور سوریه جمع شده‌اند و جگر سربازی را در می‌آورند و می‌خورند، آکلهالاکباد و وجعلنا قلوبهم قاسیه هستند.

 حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه «إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِیَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ»، با بیان اینکه ضلالت نتیجه عمل انسان است، تروریست‌های مخالف سوری را مصداق این آیه دانست.

وی با بیان اینکه تروریست‌های مخالف سوریه وجعلنا قلوبهم قاسیه هستند، گفت: امروز کسانی که سرباز سوری را می‌کشند و جگرش را در می‌آورند و می‌خورند وجعلنا قلوبهم قاسیه‌اند، همان سنگدلانی که این سنگدلی را خدا قرار داده اما سبب خودشان هستند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه اگر کاری را خدا انجام می‌دهد که در حقیقت به ضرر بشر است سببش خود بشر است، خاطرنشان کرد: اینها مبدأ یک رشته کارهای زشتی هستند، خدا آنان را از رحمتش دور کرده است و قسی‌القلب شده‌اند، انسانی را می‌کشند و جگرش را می‌خورند.

تروریست‌های اطراف کشور سوریه آکلهالاکباد هستند

وی با بیان اینکه آکله الاکباد تنها یکی و آن هم همسر ابوسفیان بود، تصریح کرد: الآن این تروریست‌هایی که اطراف کشور سوریه جمع شده‌اند و اینگونه عمل می‌کنند آکله الاکباد و وجعلنا قلوبهم قاسیه هستند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به سؤالی که با توجه به آیه «إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِیَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ» مطرح می‌شود، گفت: خداوند می‌فرماید ما بر گردن آنها حلقه‌های بزرگ قرار دادیم که با زنجیر بسته می‌شود و نمی‌توانند سرشان را تکان دهند، اگر خدا این کار را انجام داده پس دیگر گناه ابوسفیان و ابوجهل چیست؟

وی با بیان اینکه مراد از حلقه‌ها، عقاید و اندیشه‌های باطل و خرافات است که زندگی اینها را پر کرده بود و هرگز نمی‌توانستند از این عقیده باطل بیرون بیایند، اظهار کرد: اگر مراد از حلقه‌ها، اندیشه باطل است مربوط به قریش می‌شود و ارتباطی با خدا ندارد و اگر حلقه‌ها را خدا قرار داده دیگر قریش و ابوسفیان چه تقصیری دارند.

این مرجع تقلید یادآور شد: منطق قرآن آن است که خدا دو هدایت دارد، یکی هدایت همگانی که حتی فرعون، ابلیس و یزید را هم دعوت به سوی حق می‌کند و اینجا اگر بشر از این هدایت همگانی استفاده کند رحمت دوم شامل حالش می‌شود، اما اگر از این هدایت استفاده نکند، شقاوت گریبانش را می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ مربوط به زندگی دنیوی نیست و مربوط به زندگی اخروی است، شاهد جمله، ماضی انا جعلنا است که خدا می‌فرماید قرار داده‌ایم؛ هرچند اگر هم مربوط به دنیا باشد خرافاتی است که زندگی اینها را گرفته است و البته خدا بهتر می‌داند.

کافران توان شنیدن گفتار حق را ندارند

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ» گفت: اگر کسی بخواهد این آیه را تحت الفظی ترجمه کند غلط است، باید الفاظ عرب را مانند خودشان ترجمه کنیم؛ بین ایدیهم به معنای جلو و پیشاپیش است نه میان دو دست.

وی افزود: افراد کافر توانایی شنیدن گفتار انبیای الهی را ندارند، غل در گردن دارند و سرشان بالا است و نمی‌توانند سر را تکان دهند، در جلوی آنها سدی است که نمی‌توانند پیش روند و پشت سر هم سدی است که نمی‌توانند عقب برگردند، اسیری که اینگونه باشد، غیر از مرگ راهی ندارد؛ این آیه می‌فرماید که حالت قریش در دنیا چنین است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه فطرت انسان می‌گوید این جهان بی‌خدا نیست اما کفار گوش به فطرت و خرد نکردند و به حرف انبیا هم گوش ندادند، گفت: خرد و فطرت سدی برای شناخت شده‌اند و انبیا هم سدی دیگر، چشم آنها از راه یافتن به واقعیت پوشیده و هم لایبصرون شده‌اند.

وی این سد را معنوی و نتیجه اعمال کفار دانست و اظهار کرد: آنها حرف خرد و فطرت را گوش نکردند و بین آنها و واقعیت‌ها سدی به وجود آمد؛ کسی که از انبیا و اولیای الهی و از فطرت بهره نگیرد نمی‌تواند واقعیت‌ها را ببیند و قهرا دچار گمراهی می‌شود.

خرافات زندگی انسان را به تباهی می‌کشاند

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «وَسَوَاء عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ» به بیان ارتباط این آیه با آیه قبل پرداخت و گفت: آدمی که سراسر زندگی او را خرافات بگیرد و بین او و واقعیات سدی باشد، هرچه هم در گوش او یاسین بخوانند اثری ندارد و ایمان نمی‌آورد، مانند بیماری که بدن او شایستگی مداوا را از دست داده باشد.

وی تصریح کرد: برای فردی که بدن او شایستگی مداوا را از دست داده است، اگر هزاران دعا را به ضریح پیامبر اکرم‌(ص) و امام علی‌(ع) ببندند دیگر فایده‌ای ندارد چراکه این فرد دیگر آمادگی ندارد و روحیات انسان هم چنین است، آدمی اگر در گناه غرق شود دیگر قابل هدایت نیست و حتی گاهی افکارش عوض می‌شود، خوبی‌ها به بد و بدی‌ها به خوب تبدیل می‌شوند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان اگر کم گناه کند کم کم توبه می‌کند اما اگر غرق در گناه شود و تمام درهای معرفت بسته شود، این دیگر هدایت نمی‌شود، گفت: ابلیس، فرعون و یزید از این قبیل هستند، از بس که گناه کردند، مجسمه گناه شدند و دیگر مجسمه معرفت نیستند






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 6