اعتقاد به امام حسین(ع) با انجام اعمال ناشایست سازگاری ندارد

 IMAGE634950696518281250 نگویید غرق در گناهیم، ولی یک حسین(ع) داریم و کافی است، این مسئله اهمیت زیادی دارد که انسان به امام حسین (ع) اعتقاد داشته باشد، ولی این که بر اعتقاد به سیدالشهدا(ع) تکیه کرده و کارهای ناشایست انجام دهیم، ‌ارتباط ما با حضرت قطع شده است.

  این مرجع تقلید،  ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(س) در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیات ۲۴ و ۲۶ سوره مبارکه ابراهیم، گفتند:‌ خداوند در این دو آیه می‌فرمایند: ای پیامبر، آیا ندیدید خداوند کلام طیب، ارزشمند و نیکو را به یک درختی که ریشه‌های محکم در زمین و شاخه‌های آن در آسمان و دائما میوه در شاخه‌هایش نمایان است، تشبیه، ولی سخن خبیثه را به درختی که روی زمین افتاده و برگ و طراوت و میوه‌ای ندارد، تشبیه کرده است.

ایشان در‌باره دیدگاه مفسران در خصوص سخن طیب و سخن خبیثه، بیان داشتند: اشاره کلمه طیبه به اسلام و کلمه خبیثه به کفر است؛ اسلام مانند درختی است که سه رکن  اساسی دارد، ریشه‌های قوی و محکم که همان عقاید اسلامی است که با آب وحی آبیاری شده است؛ ساقه و شاخه‌ایی که در آسمان بالا رفته که اشاره به احکام و فروع عملی اسلام بوده و میوه‌ها نیز اشاره به اخلاق است که  این فضائل اخلاقی به دنبال این عقاید و اعمال بر این شاخسار آشکار می‌شود.

معظم له با بیان این که اگر درختی را از شاخه قطع کند، فقط ریشه داشته باشد و یا تنها ساقه و بدون میوه باشد، به کاری نمی‌آید،‌ افزودند: اسلام مرکب از عقاید، ‌اعمال و اخلاق است،‌ اگر هر سه کامل باشد، اسلام هم اسلام کاملی است، ولی اگر حتی یکی از این دو نباشد،‌ اسلام، اسلام ناقصی خواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که این سه باید همواره در کنار هم باشند،‌ ادامه دادند: این که در هنگام گرفتاری‌ها به سراغ خدا و اهل بیت(ع) و اعمال دینی برویم، ولی بعد از بر طرف شدن مشکل، آنها را رها کنیم، رویکرد درستی نیست.

ایشان به آیات ۲۹ سوره مبارک احزاب که خداوند در آن فرموده است:‌ «وَإِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الآخِرَهَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا» گفتند: این که افراد تنها خدا و پیامبر را قبول داشته باشند، به اجر عظیم نمی‌رسند، بلکه خداوند در ادامه می‌فرماید: «فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا»، اگر اعمال خوب انجام دهید، به اجر عظیم می‌رسند.

معظم له خاطرنشان کردند: نگویید ما عقیده به خدا داریم، ولی اعمال انجام نمی‌دهیم؛ نگویید ما غرق در گناهیم، ولی یک حسین(ع) داریم و کافی است. این مسئله اهمیت زیادی دارد که انسان اعتقاد به امام حسین علیه‌السلام داشته باشد، ولی این که بر اعتقاد به حسین علیه‌السلام تکیه کرده و کارهای ناشایست انجام دهیم، ‌ارتباط ما با حضرت قطع شده است.

*برخی فقط مسلمان شناسنامه‌ای هستند

این مرجع تقلید در ادامه به نشانه‌های ایمان در کلام معصومین علیهم‌السلام اشاره کردند و گفتند: مسلمانان انواع و اقسامی دارند، برخی مسلمانان، مسلمان جغرافیایی که در سرزمین اسلامی هستند، برخی مسلمان نژادی هستند که پدران و مادرانشان مسلمان بودند، برخی نیز مسلمان شناسنامه‌ای هستند که مذهب آنها در شناسنامه اسلام است، ولی خود نشانه‌ای از مسلمانی واقعی ندارند.

ایشان با بیان این که برخی مسلمان واقعی هستند، افزودند: بر اساس سخن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، ایمان این نیست که لباس ایمان به تن کرده، تسبیح در دست داشته و یا آروزی همجواری با اهل بیت و اولیای الهی در قیامت داشته باشیم؛ ایمان چیزی است که در قلب انسان نفوذ یافته و اعمال انسان نیز این ایمان را تأیید می‌کند.

ایشان با بیان این که مردم باید با بررسی نشانه‌های مؤمنان و اهل ایمان به خودشان نمره دهند،‌ گفتند:‌ در روایتی دیگر از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله آمده است که حقیقت ایمان حاصل نمی‌شود مگر اینکه برای خدا دوست بدارید و ‌برای خدا دشمن بدارید. حضرت در جایی دیگر می‌فرمایند که اوج ایمان در راست‌گویی است.

معظم له با بیان این که با اجرای این دستور دین، دنیا گلستان می‌شود، افزودند: اگر دولت به ملت،‌ ملت به دولت، بدهکار به طلب‌کار و طلب‌کار به بدهکار، همسران به یکدیگر و… راست بگویند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ذکر این که بر اساس سخنان معصومین علیهم‌السلام، نشانه ایمان این است که حقی که به ضرر فردی است را بر باطلی که به نفع اوست، مقدم شماریم، ادامه دادند: آثار ایمان وقتی در وجود انسان خلاء‌ها ظاهر می‌شود که در اعمالش نیز منعکس باشد و حق را بر باطل،‌ حتی اگر به ضررش هم باشد، مقدم شمارد.

ایشان با بیان این این که بر اساس سخن علی علیه‌السلام ایمان آن است که عمل انسان خالص برای خدا باشد؛ خاطرنشان کردند: همه کارهای انسان باید برای خدا باشد و هر کاری که این خلوص در آن نباشد،‌ ثمری برای انسان نخواهد داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 6