آفت شناسی خدمت از منظر قرآن کریم / تفسیر قرآن در شب های قدر در اولویت قرار گیرد

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، گفت: در شب های قدر که قرآن در آن نازل شده است، نوای «الغوث الغوث» در مساجد طنین انداز می شود اما خود قرآن سهم اندکی در برنامه های این شب ها دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم شب گذشته در برنامه درس هایی از قرآن که در صحن جامع حرم رضوی برگزار شد، به بیان «آفت های خدمت» پرداخت و بیان کرد: یکی از آفت های خدمت، خدمت خیالی است به گونه ای که شخص گمان می کند خدمت و کار نیکی انجام داده است اما در اشتباه است.

وی به بیان نمونه ای از خدمت خیالی پرداخت و ابراز کرد: قرآن در شب قدر نازل شده است و تلاوت و تفسیر قرآن در این شب باید مورد توجه و در اولویت قرار بگیرد با این وجود ندای «الغوث الغوث» و دعا و نیایش، که البته پرداختن به آن ها واجب است، در مساجد طنین انداز می شود اما به خود قرآن در این شب توجه کمتری می شود.

مفسر قرآن با تأکید بر واقع بینی و شناخت حق و باطل اظهار کرد: عده ای گمان می کنند اگر دعا و قرآن را پشت بلند گوی مسجد و با صدای بلند بخوانند به مردم خدمت می کنند؛ یا برخی والدین با نیّت خدمت به فرزندان خردسالشان هر نوع لباس مبتذل و بی حجابی را به آن ها می پوشانند و عنوان می کنند هرگاه فرزندمان به سن بلوغ رسید لباس های با حجاب را برای آن ها تهیه می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به خدمت انحصاری اشاره و خاطرنشان کرد: عده ای خدمت را در انحصار خود در آورده اند، به طور مثال هیأت امنای مسجد که اغلب افراد مسن هستند اجازه فعالیت به نسل جوان و یا بانوان را نمی دهند؛ همچنین برخی از افراد مسن در تلاوت اذان مسجد و یا حضور در صف اول نماز جماعت به صورت انحصاری خدمت و فعالیت می کنند.

وی محروم شدن از تعداد زیادی از انسان ها را نتیجه خدمت انحصاری معرفی و عنوان کرد: عده ای از جمله افراد ارزشی در استفاده از امکانات و محصولاتشان محدودیت ایجاد می کنند؛ آن ها بر روی سی دی ها و نرم افزارهای مفید، ارزشی و مذهبی قفل می گذارند و این در حالی است که آمریکا سی دی ها و برنامه های مبتذل را رایگان در اختیاز جوانان قرار می دهد.

مفسر قرآن تصریح کرد: برخی از خدمات لحظه ای است و در انجام آن ها آینده را مد نظر قرار نمی دهیم مانند استفاده بی رویه از نفت و نادیده گرفتن حق نسل های آینده.

رییس ستاد اقامه نماز از خدمت همراه با اسراف سخن گفت و تأکید کرد: این نوع از خدمت در مساجد، عزاداری ها، روضه ها، مراسم عروسی و … و اغلب به اسم رعایت بهداشت و در پذیرایی ها دیده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: اگر از تجمل های موجود در مساجد کاسته می شد امروز تمام روستاها مسجد داشتند.

وی عنوان کرد: خدمت همراه با ریا، خودنمایی، با منّت و آزار، با اکراه و خدمت همراه با گناه از دیگر آفت های خدمت هستند.

مفسر قرآن با اشاره به خدمت ظاهری و بی محتوا، تصریح کرد: بخشی از خدمت ها باید به سمت فرهنگی شدن حرکت کند؛ به طور مثال می توان برای فردی که تازه ازدواج کرده کتاب آیین همسرداری و برای شخصی که دارای فرزند شده کتاب تربیت و نگاه داری کودک هدیه داد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تأکید کرد: طبق آیات قرآن خدمت باید عاشقانه باشد نه از روی کسالت، اجبار و زور؛ همچنین خدمت باید کامل و انتخابی باشد و به شخص تحمیل نشود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 13