افراد غرب زده سخن گفتن درباره تفکیک جنسیتی را مایه شرمساری می دانند

نماز و تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از برخی افراد غرب زده و خود باخته در مقابل فرهنگ منحط غرب که سخن گفتن درباره تفکیک جنسیتی را مایه شرمساری خود می دانند، اجرای این طرح را عامل ارتقای علمی دانشجویان ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، با انتقاد از غرب زدگی برخی از افراد در کشور خاطرنشان کرد: من تاسف خوردم وقتی در رسانه ها دیدم برخی دولتی ها گفته بودند صحبت درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه برای ما تحقیر آمیز و اسباب شرمندگی است؛ در حالی که در دنیا ثابت شده جدا بودن دختر و پسر در محیط علمی سبب پیشرفت علمی آنان می شود.

 

برخی افراد در کشور غرب زده و خود باخته هستند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: متاسفانه حرف این غربزده ها، خود باخته ها و چشم و گوش بسته های دنباله روی فرهنگ منحط و نامناسب غربی این است که می گویند سخن گفتن درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه مایه سرافکندگی ما است.

وی تاکید کرد: وقتی ما ایرانی ها متمدن بودیم، آمریکایی وجود نداشت و غربی ها هم در عالم توحش و ظلمت تاریخ قرون وسطی به سر می بردند، چرا باید از چنین فرهنگی دنباله روی کرد؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به تفسیر آیات شریفه یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا پرداخت و تاکید کرد: هرچند خطاب آیات مذکور درباره همسران حضرت رسول(ص) است اما اختصاص به آنها ندارد و شامل همه می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نخستین دستوری که در این آیات به همسران پیامبر(ص) داده شده مربوط به عفاف است، تصریح کرد: زن مسلمان نباید در سخن گفتن خود با بیگانه به گونه ای سخن بگوید که هوس انگیز باشد بلکه در مقابل باید عفت در سخن گفتن او موج بزند.

وی با انتقاد از افرادی که مدعی هستند در قرآن کریم آیات مربوط به حجاب وجود ندارد، گفت: وقتی اسلام درباره نحوه سخن گفتن زنان این قدر حساسیت دارد و تاکید می کند تا محتوا و نحوه بیان آن هوس انگیز نباشد، آیا اجازه می دهد که زن سر برهنه و بدون حجاب در مجامع عمومی حاضر شود؟ از اینجا معلوم می شود که به طریق اولی قرآن نسبت به مساله حجاب توجه و حساسیت دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به غریزه جنسی در وجود انسان ها، خاطرنشان کرد: این غریزه دارای دو مصلحت مهم است،‌ نخست این که نسل انسان در سایه این غریزه دوام می یابد، دومین مصلحت این است که به زوجین آرامش می دهد.

 

انتقاد از تجمل گرایی در مراسم های ازدواج

مفسر برجسته قرآن کریم با تاکید بر این که ازدواج به انسان آرامش می هد، از صرف هزینه های گزاف در این امر مهم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی از خانواده ها به قدری در مساله ازدواج سراغ تجمل گرایی و مسائل تشریفاتی می روند که شب ازدواج فرزندشان به شب عزای آنان تبدیل می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر ازدواج، مهریه و مراسم های مربوط به آن ساده و اسلامی باشد یقینا ازدواج مایه آرامش خواهد بود و خانواده ها باید به این مساله مهم توجه کنند.

 

غریزه جنسی بزرگ ترین دام شیطان است

وی با بیان این که بزرگ ترین دام شیطان غریزه جنسی است که اگر روی حساب باشد رمز بقاست و اگر بی حساب باشد عامل فنا است و جوامع را به سوی نابودی می برد، تصریح کرد:‌ گاه در رسانه ها می خوانیم که یک رجل سیاسی در این دام می افتد، آبروی خود را می برد و مقام خود را هم از دست می دهد.

این مرجع تقلید راه نجات انسان از این دام را پرهیز از هوس بازی دانست و خاطرنشان کرد: طبق روایات اسلامی نگاه به نامحرم و چشم چرانی تیری از تیرهای شیطان است، برای نیفتادن در این دام باید مساله مهم حجاب و عفاف را مورد توجه قرار داد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 10